medyum bahis siteleri maltepe escort kartal escort pendik escort bostanci escort porno
nivo slider image nivo slider image

Rocky

De fleste, der har bare et par år på bagen, har vel set mindst en af Rocky filmene (med mindre man har god smag, som redaktøren vittigt indskyder fra bordet ved siden af mig). Men nu er der altså et eller andet spiludvikler geni, der har købt et licens til Rocky filmene, så vi alle sammen kan spille The Italian Stallion på vores Xbox.

Boksning med en gimmick

Det kan nok ikke komme bag på nogen, at vi snakker om et boksespil her. Så jeg vil springe lige ud i det og gennemgå spillets modes... faktisk er det slet ikke værd at gennemgå de fleste af dem, for Exhibition, Knockout Tournament og Sparring (træning i form af små bokserelaterede minispil) burde være temmeligt selvforklarende. Den eneste rigtig anderledes mode, og den som 99% af alle spillerne vil bruge al deres tid med, er den såkaldte Movie Mode, hvor man skal lede Rocky Balboa igennem hans glorværdige karriere (læs: man begynder i Rocky I og ender i Rocky V). Man spiller altså Rocky igennem de fem film.

Hver "film" er ensbetydende med en række boksekampe. Først er der indledende runder imod nogle ligegyldige ukendte boksere, som du skal tvære ud i ringen, før du kommer frem til filmenes højdepunkter: boksekampene med Rockys store modstandere fra filmene. De er der alle sammen; Apollo Creed, Clubber Lang, Ivan Drago og Tommy "the machine" Gunn... ja det bringer nostalgiske tårer frem i øjenkrogen. Hver af disse store titelkampe indledes med nydelige filmklip, der genskaber stemningen og atmosfæren fra filmen.

I ringen er der ikke rigtig sket noget voldsomt nytænkende. Du har stød med højre og venstre hånd, hooks, jabs, uppercuts, parader... det er som det skal være og kontrollen er hurtig og skarp. Som sædvanligt, er der diverse bjælker, der måler din boksers træthed, der arbejder sig op, hvis du angriber som en vild og gal og der er naturligvis også en energimåler, der viser hvor tæt du er på at kysse gulvet. I princippet er der ikke rigtig noget nyt ved det her, men systemet er hurtigt, godt og lige så nydelig gennemført som resten af spillet. Det kan tage lidt træning at blive god til at udføre de mere komplicerede komboer, men når først du har fod på kontrollen, kan du udføre ganske nydelig boksning med masser af variation og bevægelse, i stedet for bare at sidde og mase løs på slå-knapperne. Da spillet byder på noget i retning af 250 mulige bevægelser og angreb (hvis vi skal tro udviklerne... gad ikke tælle efter), kan det tage lidt tid at blive rigtig god til spillet, men hvis man har tålmodigheden, bliver man rigt belønnet med et ganske underholdende og temmelig sjovt boksespil bagefter.

Blodig affære

Visuelt er Rocky et ganske flot spil. Bokserne i spillet ligner meget godt personerne i filmen og det er rart at se, at spillets "facial damage system", der giver flænger og skader på boksernes ansigter, faktisk virker forbløffende godt. Bokserne bevæger sig ganske nydeligt og levende i ringen. Nydeligt er også et ord, som man roligt kan anvende om boksernes omgivelser (der svinger fra snuskede gymnastiksale til store arenaer afhængigt hvor i Rockys karriere du befinder dig), for de er ganske detaljerede og flotte. Der er enkelte problemer i nogle af spillets FMV (full motion video) sekvenser, hvor boksernes ansigter engang imellem ser lidt flade eller maste ud, men det er virkelig ikke værd at klage over. Stemningen fra filmene er nemlig fanget helt perfekt i spillet, så alle Rocky fans vil hurtigt glemme de småproblemer, der måtte være med grafikken. En fiks lille detalje er publikum, der faktisk kan finde på at smide ting ind i ringen, hvis de er utilfredse med din (eller din modstanders præstation).

Lydsporet byder på udmærket musik (vist nok mest fra de første to film) og masser af drøje lydeffekter, når du rammer en modstander. Desuden har Sylvester Stallone, Ricard Gant, Tommy Morrison og Mr. T. alle givet tilladelse at deres stemmer måtte anvendes i spillene, så deres replikker fra filmene er klippet ind i spillets cutscenes og det giver naturligvis en fantastisk stemning.

Glimrende og ikke kun for fans

Bag Rocky facaden gemmer der sig faktisk et rigtig godt og solidt boksespil, der vil henrykke alle bokseinteresserede, også selvom man ikke lige er verdens største Rocky fan. Systemet er varieret og det tigger ligefrem om at blive anvende i multiplayer. Det kan man heldigvis ved at vælge en af de 21 forskellige boksere, der er tilgængelige i multiplayer og så ellers tage fat mod en kammerat.

Alt i alt er Rocky et forbløffende vellykket licensbaseret spil. Den slags ser vi ikke for tit, hvilket blot gør spillet endnu mere imponerende. Så nu ved alle boksefans, hvad der skal under juletræet i år.

Spillet er venligt udlånt af Vivendi Universal Games, der henviser til nærmeste forhandler på telefon 70 23 73 23

Om Maiken Schou

Ingen kommentarer

Sæt gang i diskussion ved at lægge en kommentar til denne artikel!

Skriv et svar

Rocky

Det er ikke kun Xbox ejere, der får lov til at gå i Rocky Balboas fodspor. Playstation 2 ejerne må også være med (og det må GameCube ejerne for den sags skyld også, når spillet kommer til GameCube). Vi har taget boksehandskerne på og er hoppet i ringen for at vise Sylvester hvordan ærterne skal klares.

Solid boksning

Som boksespil er Rocky forbløffende godt. Man kunne frygte, at et licensbaseret spil som Rocky, ville have en elendig kampmotor, men det viser sig heldigvis, at udviklerne hos Rage ved hvad de har med at gøre og de har formået at bakse et spil sammen, der både anvender licensen til filmene (alle fem) på en ganske begavet måde, samtidig med at de byder på masser af flot og spændende boksning i ringen.

Bokserne i ringen er hurtige og med en del træning (det tager mange kampe, at blive god til at bokse i spillet) får man tæt på perfekt kontrol over sin bokser. Der er masser af forskellige angreb og parader, specielle angreb, kombinationer og så videre. I alt skal der være tæt på 250 mulige bevægelser i ringen... ja du kan sågar håne din modstander. Den udemærkede kampmotor understøttes flot af grafikken, der giver tydelige og vedblivende (i hvert fald under hele kampen) skader på din og din modstanders bokser. Så før jeg begynder at snakke om Rocky Balboa, kan vi altså konkludere, at i sig selv er Rocky et udemærket boksespil, der lever helt op til det niveau, vi ellers normalt kun forventer at opleve i EA Sports titler. Bevares det er muligt at "button bashe" hvis man vil, men det er det egentlig også i Tekken...

Men det er jo Rocky spillet handler om, selvom der er omkring 20 forskellige boksere at more sig med i multiplayer. Udover klassiske spilmodes som træning, turnering og opvisning er der den interessante Movie Mode. Her skal du hjælpe Rocky med at blive en berømt bokser. Du skal bringe The Italian Stallion fra baggården og hele vejen til kampe om verdensmesterskabet. Effektivt følger denne mode de fem film i kronologisk rækkefølge. Rocky kommer til at bokse en mængde kampe, både mod ukendte boksere, men også mod sine gamle modstandere som Tommy "The Machine" Gunn, Clubber Lang, Ivan Drago og Apollo Creed. Imellem hver stor titelkamp skal du træne Rocky ved at gennemføre små minispil, så Rocky kan blive en bedre bokser før næste turnering (gider du ikke træne, kan du lade computeren autotræne ham). Alt i alt er Movie Mode en stemningsfuld og begavet anvendelse af filmlicensen.

Så som boksespil byder Rocky på utrolig god underholdning og et glimrende kampsystem og for Rocky fans er der masser af nostalgi, cut scenes inspireret af filmene og et gensyn med mange at Rockys gamle modstandere.

Jamen hov?

Rocky til Xbox er et flot spil... Rocky til Playstation 2 er et... ja mindre flot spil. Playstation 2 versionen har stadig nydelige omgivelser (fra gamle fabrikshaller til store arenaer... 15 styks i alt), ganske pæne figurer og realistisk animation (især de skader, som bokserne pådrager sig under kampene er imponerende), men der er problemer. Disse problemer (der ikke forefindes i Xbox udgaven) er ting som utroligt lange load tider og et gevaldigt tab i framerate fra tid til anden. Desuden er Playstation 2 spillet simpelthen langt fra så flot som Xbox spillet (hvilket måske er forståeligt nok), så har du begge konsoller, bør du nok overveje om ikke en investering i Xbox versionen er smartest.

Lyden i spillet er for det meste udmærket. Musikken består primært af numre fra de første par film (hvorfor man har taget den beslutning forstår jeg nu ikke, da musikken i de sidste film er bedst... okay pånær Rocky V, der stinker på alle tænkelige måder). Lydeffekterne er ganske gode, med masser af dybe drøje klask, når din handske finder sit mål. Mest imponerende er det dog at en række stemmer fra filmene er blevet genbrugt i spillets cutscenes, så man bliver konstant mindet om hvor dårlig en skuespiller Sylvester Stallone egentlig er... men det giver den perfekte Rocky stemning og det er kræs for kendere og nostalgiske Rocky fans.

Udmærket underholdning.
Rocky byder på glimrende boksning, realistiske manøvrer og kampe og ikke mindst nydelig grafik. Der er dog mangler og problemer i Playstation 2 udgaven, i hvert fald set i forhold til XBox udgaven. Så selvom spillet byder på god underholdning og en solid multiplayer, så får Playstation 2 versionen en dårligere karakter end Xbox versionen, simpelthen fordi der er grafiske mangler, tab af framerate og lange loadtider i Playstation 2 versionen.

Men er du Rocky fan... eller bare fan af boksning, så er der intet der bør stoppe dig fra at købe dette spil. Det er rendyrket bokseunderholdning, også selvom du måske slet ikke har set en eneste Rocky film.

Om Maiken Schou