The Getaway

Så du gik i din stille lille hverdag og troede at Grand Theft Auto og Mafia var blodige og rå spil? De spil er det rene vand... de er små skolepiger i balkjoler... i hvert fald sammenlignet med den gnidrede og beskidte realisme, der presses ned i halsen på dig i The Getaway. Trænger du til at blive en mere kynisk? Til at lære nye engelske bandeord, eller hader du bare menneskeheden? Så læs med her!

Smagløst eller smadder underholdende?

Kort fortalt er The Getaway en realistisk og brutal blanding af Grand Theft Auto og Max Payne. Spillet kombinerer biljagter i London (der efter sigende er genskabt til mindste detaljer) i bedste Grand Theft Auto stil, med elementer, hvor man er til fods og nedkæmper horder af skurke og det der er værre. I starten af spillet spiller man Mark Hammond, der tidligere har været... lad os sige "på kant" med loven (læs: han har røvet banker og myrdet masser af uskyldige mennesker). Da Marks kone myrdes og hans søn kidnappes, tvinges Mark ind i forbryderverdenen igen, da en mafiaboss, der holder hans søn gidsel, tvinger ham til at begå en bred vifte af kriminalitet. Når man har gennemført missionerne med Mark Hammond, kan man få lov til at opleve det hele igen, denne gang set gennem Frank Carters øjne. Frank er en strømer, der er blevet rodet ud i nogle uheldige omstændigheder.

Spillet er på nogle områder opbygget meget lig det meget roste Mafia. Spillet består af en række missioner, der gerne involverer en kørsels-del i London og en action-del, hvor man er til fods. Kørselsdelen ligner meget den vi oplevede i Grand Theft Auto, bare med fokus på realisme i stedet for action. Dette ses primært ved de realistiske omgivelser (efter sigende er der genskabt 50 kvadratkilometer af London ned til mindste detalje i spillet) og anvendelsen af rigtige bilmærker. Desuden er fysikken ganske god, hvilket betyder en udvidet skadesmodel, der kraftigt påvirker din bils køreegenskaber (nej biler sprænger ikke i luften, fordi de kører ind i en lygtepæl). Som i Grand Theft Auto kan du hoppe ud af dit køretøj og stjæle et nyt eller traske byen tynd til fods. Flere af missionerne er blot kør fra A til B, mens andre involverer at stoppe en pansret bil, forfølge et andet køretøj eller køre fra en flok bandemedlemmer. Der er i princippet ikke rigtig noget nyt her (udover at man kører i den anden side af vejen, naturligvis). En vigtig detalje er, at der ikke er noget kort... der er heller ikke nogen lille radar, der viser dig hvor du skal hen. Din bil blinker enten til højre eller venstre, for at indikere hvilken retning dit mål befinder sig i. Det kan derfor være svært at finde frem til målet, hvilket kan lede til frustrationer.

Når du er til fods, ser du hovedpersonen i 3. persons synsvinkel. Han er som standard bevæbnet med en pistol, men kan samle andre våben op, som han dog smider igen, når han hat brugt al ammunitionen. Da der ingen informationer er på skærmen, om ammunition eller liv, kan det være svært at regne ud hvornår våbenet er tomt... det kan også være svært at gennemskue, hvornår man dør, men heldigvis får Mark (eller Frank) synlige skudsår når de bliver ramt. Da de dør forbløffende let, kan det betale sig at lade dem stå og få vejret, hvilket helbreder deres sår. Lader man Mark stå og af en væg, helbredes hans sår langsomt. Ellers er disse actionbaserede elementer ligetil. Du skal gerne rydde en bygning for fjender. Det er langt hen af vejen standard ting vi snakker om her: der er autoaim og manuelt sigte og der er naturligvis godt med skydegale fjender. Der er dog nogle smarte elementer, der dog nærmere er gimmicks, end direkte anvendelige funktioner. Man kan nemlig lave rullefald og søge dækning bag kasser eller om hjørner, hvorefter man kan skyde blindt, ved at stikke sit våben rundt om hjørnet (eller over kassens kant) og fyre løs... ja det er meget Hollywood-agtigt. Som i Splinter Cell kan man også tage et gidsel, som man kan bruge som levende skjold, mens man bevæger sig (hvilket går irriterende langsomt, når man har et gidsel på slæb). Bliver du træt af gidslet kan du altid knække nakken på vedkommende eller bare blæse deres hjerne ud over den nærmeste væg.

Når vi nu er ved at nævne henrettelser, er det fair at nævne, at The Getaway er et brutalt og gnidret spil, der måske afspejler den virkelige underverden i London... det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men der går ikke mange sekunder før du overfaldes af den første cut scene, hvor hvert andet ord enten er fuck, bitch eller noget der er værre. Det er ikke fordi jeg er sart, men på et eller andet tidspunkt holder strømmen af bandeord i spillet og i de forskellige cut scenes bare op med at være effektive og det er deromkring, man måske vil give forskere ret i at computerspil sikkert kan gøre personer afstumpet. The Getaway giver et uhyggeligt og yderst mørkt billede af Londons underverden, men det er bestemt ikke for børn, for det er ikke kun bandeord der anvendes. Der er visuelt ret detaljerede torturscener, der er henrettelser af gidsler, racisme og masser af blod. Så dette er bestemt ikke julegaven til junior og det får Grand Theft Auto III til at ligne et afsnit af Bamse og Kylling.

Stemningen i spillet fejler dog intet og spillet er til tider vanvittigt bjergtagende og underholdende. Omgivelserne er interessante og fotorealistiske, bilerne er let genkendelige og varierede og missionerne spænder bredt, indenfor de to forskellige rammer spillet byder på. Men der er problemer, ikke mindst med styringen, når man er til fods. Kameraet er lidt kejtet og sværhedsgraden er til tider latterlig høj. Heldigvis gemmer spillet hver gang du gennemfører en del af en mission, så i modsætningen til Grand Theft Auto III, skal du ikke starten en lang mission helt forfra, hvis du dør lige før slutningen på missionen.

Selvom The Getaway byder på denne, til tider, bjergtagende realisme, så er spillet mere restriktivt end sine konkurrenter. Den klare missionsstruktur ligger ikke op til at du kan tage en smutter ud og kigger dig omkring i London... eller det kan du i princippet godt, der er bare ikke noget at opleve eller noget at finde. Så kan man nyde at spillets stærkeste element heldigvis foregår bag et rat, hvor man kan deltage i nogle vanvittigt realistiske biljagter igennem Londons gader, i hektisk trafik, mens man pløjer igennem politiets vejspærringer (pas på sømmåtterne).

Fotorealisme

Mens gameplayet ikke er uden sine fejl, så er grafikken tæt på at være fotorealistisk. London er uhyggelig detaljeret, med masser af variation i bygningerne og omgivelserne (desværre kan man ikke helt sige det samme om de indendørs miljøer, men udendørs ser byen fantastisk ud). Om udviklerne reelt har været rundt og tage billeder af alle husene i London ved jeg ikke, men det indtryk får man, når man spiller. Okay, der er ikke megen liv på for eksempel Oxford Street, hvor der mangler et par tusinde forgængere, men ellers er omgivelserne fantastiske at se på. Bilerne er lidt simple, men de er tro kopier af rigtige biler og der er en yderst komplet og visuelt understøttet skadesmodel, der viser masser af forskellige skader på din bil (alt fra skudhuller i bagruden til en bule i døren). Detaljer er der en del af, for eksempel forskellige nummerplader på bilerne... den slags er med til at give spillet dets realistiske præg.

Karakteranimationen er ganske god og især ansigterne ser ganske godt ud. Så er det bare en forbandet skam, at der engang imellem er fejl i grafikken. Det er ikke direkte generende fejl, men småting som flimmer her og der og nogle våbeneffekter, der sjovt nok og uden nogen grund går helt amok. Det ødelægger ikke spiloplevelsen, men alligevel er det irriterende.

Lyden er glimrende. God musik, fede effekter og gennemført engelsk tale. Du kan slå undertekster til, hvis du ikke lige kan følge med i den mængde af bandeord og slang, der flyver gennem luften i dialogen. Det er ikke for folk med sarte ører, men det giver spillet en perfekt og gnidret stemning.

Tæt på og næsten

The Getaway præsenterer et mere realistisk syn på Grand Theft Auto III, men det formår ikke at gennemføre sit eget koncept helt. Kørselsdelen af spillet er forbløffende god, takket være en solid skademodel og de fotorealistiske omgivelser. Desværre lever actiondelen, når man er til fods, slet ikke op til resten af spillet. Dette skyldes et irriterende kamera og alt for dårlig kontrol. Men spillet har sine øjeblikke og det er da ganske underholdende, med en gang beskidt og usødet baggårds realisme, selvom det mere end en enkelt gang kommer over i det usmagelige. Så vil du have en brutal og anderledes oplevelse? Så er The Getaway det spil du leder efter!

Spillet distribueres i Danmark af Egmont Interactive. Ring 33 26 68 70 for oplysninger om nærmeste forhandler.