Score: 3
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):

I den femte udvidelse til det ekstremt populære The Sims, mener Maxis, at alle vi Sims fans nu skal være pjattede med at træne kæledyr og dyrke økologiske grøntsager, som skal bringes til torvet. Det hele har en næsten landlig stemning, men er omtrent lige så underholdende som et tandlægebesøg.

Kæledyr

Det centrale i denne udvidelse er de kæledyr, som udvidelsen bringer ind i spillet. Tidligere har man faktisk kunnet holde fisk eller hamster, men disse har blot fungeret som en genstand i huset. Med denne udvidelse findes der nu grundlæggende tre slags dyr. De lidt kedelige, som fisk, der ikke kan trænes rigtigt, men blot skal passes. Skadedyr, som kan finde på at trænge ind på grunden eller i hjemmet og forårsage ødelæggelse - det er for eksempel ikke sjovt at vågne op og opdage et stinkdyr i badeværelset. Sidste kategori er de nuttede dyr som hunde og katte, som er de egentlige kæledyr i spillet.

Kæledyr fungerer som selvstændige individer, der er en del af husholdningen på samme måde som Sims. Det vil sige, at kæledyrene har deres egne behov, som de skal have opfyldt og på samme måde som en Sim, bliver kæledyr triste hvis for eksempel sult eller underholdnings-kravet ikke opfyldes. Er man ikke god ved sit dyr, risikerer man at det virtuelle dyreværn dukker op og anbringer dyret i et mere kærligt hjem.

Som med rigtige kæledyr er der også en masse arbejde, før et dyr i The Sims bliver rigtigt sjovt. I starten skal det trænes til at være stuerent og det foregår nogenlunde som i virkeligheden, nemlig ved at skælde ud når kæledyret har tisset inde i huset. Som i virkeligheden tager det også pænt lang tid at træne dyret ordentligt. Er man nået over hurdlen med at gøre ens dyr stuerent, kan man begynde at træne lydighed og forskellige tricks. Dette er ikke helt nemt og jeg nåede aldrig længere end "sit". Er man rigtigt dygtig til at passe og træne et kæledyr, kan det tilmeldes en konkurrence, hvor der kan vindes nye præmier til souvenirskabet.

Det lyder alt sammen meget realistisk og det er egentligt også lidt af problemet med denne del af udvidelsen. Det er ret hårdt at passe et kæledyr i The Sims Unleashed og egentligt ikke særligt sjovt, når det kommer til stykket. Der er et eller andet over de virtuelle kæledyr, som gør, at de aldrig virker interessante.

Torvedag

Andet væsentlige element i denne udvidelse er at Sims nu kan dyrke deres mad hjemme i en køkkenhave. Dette har altid manglet, så det er godt at se, at det endeligt kommer med. Hvordan dette så passer sammen med kæledyr er uvist, men det er nu sådan Maxis har valgt at sætte udvidelsen sammen.

Dyrkningen af køkkenhaven foregår ved, at man i placerer specielle bede ude i haven. Der efter skal man sende en Sim ud i byen for at købe frø til at plante i haven. Når frøene er plantet, vil man efter nogen tid se de første spirer i køkkenhaven. Hvis disse plejes og vandes regelmæssigt, vil de med tiden blive til grøntsager. Disse kan Sims enten selv tilberede, og dermed spare på budgettet for mad, eller sælge nede i byen for en slat penge.

Systemet fungerer meget godt, men det er svært at se, hvorfor det skulle kræve en hel udvidelse. Det burde have været en lille add-on, som Maxis havde lagt gratis ud på nettet. Hvis dette for alvor skulle have været noget, skulle Sims kunne anlægge hele haven i spillet og passe det hele uden at bruge build mode.

Nyt i nabolaget

Den største forbedring i denne udvidelse er i virkeligheden, at det nabolag, som ens familier bor i, nu er blevet udvidet. Tidligere var der kun plads til omkring to håndfulde huse, hvilket var for lidt, hvis man virkeligt gik op i spillet. Det har Maxis nu rettet op på i stor stil, ved at udvide nabolaget, så der nu er 40 grunde til rådighed. Af disse er en del reserveret til offentlige arealer som for eksempel parker, grønttorv og dyrehandler og så videre. Disse arealer, der er fælles, fungerer på samme måde som i det downtown-område, der blev introduceret i udvidelsen "Hot Date". Ens Sims kan ringe efter transport, som bringer dem ned til en bestemt del af de offentlige arealer, hvor man så kan shoppe, møde andre Sims eller hvad man nu har gang i. Når man har fået nok, så vender man tilbage til huset igen. Desværre lider systemet stadig under den sædvanlige svaghed: nemlig at der ikke går nogen tid i huset, mens man er væk.

En tynd kop te

Som man næsten kunne forvente af udvidelse nummer fem, er det blevet til en tynd kop te. Kæledyrene er aldrig rigtigt sjove, blot en masse ekstra arbejde i et spil, hvis koncept nu har nået grænsen. Elementet med køkkenhaver er også for tyndt til at bære en udvidelse og hænger for dårligt sammen kæledyrene. Det nye og meget større nabolag er et godt element, men slet ikke nok til at retfærdiggøre prisen for denne udvidelse.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler, hvis du ringer 45 28 70 00.

Gamesector Frarder

Om Søren Busch Knudsen