Ny Star Wars film betyder åbenbart en efterfølgende syndflod af computerspil baseret på filmen. Star Wars Episode II: Attack of the Clones til GameBoy Advance er blot et enkelt spil, fra det bjerg af titler, som forskellige spiludviklere nærmest oversvømmer markedet med. Det ville ikke være så galt, hvis ikke det var fordi disse spil ofte er af tvivlsom kvalitet.

Tjoo... den følger da filmen.

Nu hører jeg ikke rigtig til flokken af fanatiske Star Wars fans, der sidder hjemme hele dagen og forsøger at løfte deres kaffebord eller lænestol ved hjælp af kraften. Bevares jeg har da set de nye film ligesom alle andre, men jeg har heller aldrig været særlig god til at modstå gruppepres. Så jeg er klar over, at Star Wars Episode II: Attack of the Clones til GameBoy Advance slavisk følger filmene. Det betyder en yderst lineær handling, der ikke kan komme bag på ret mange, der har set filmen. På den anden side kan det vække genkendelsens glæde og Star Wars Episode II var jo faktisk en udemærket film, så det er måske en glimrende ide at følge filmen skridt for skridt.

Attack of the Clones er et action/platform spil, der spænder over to forskellige spil-modes: Der er klassiske sidescrollende platform action, hvor det gælder om at komme igennem banerne, fra start til slut, imens du hugger de fjender, der måtte være dumme nok til at stille sig i vejen, til slagger. Den anden slags baner er 3D baner, hvor du skal styre et fartøj, for eksempel en speeder eller et rumskib igennem et astoridefelt, uden at kollidere med nogle grafikklumper, der vist er farlige ting (det vides ikke med sikkerhed, hvad klumperne forestiller). Totalt indeholder spillet 11 baner.

De sidescrollende baner er ganske underholdende og har noget klassisk "old school" over sig. Du styrer enten den møgirriterende Anarkin (det levende argument for at man ikke skal lave film med børn i centrale roller) eller Obi-Wan. Personerne er temmelig store, så de fylder en betydelig del af skærmen, hvilket skyldes disse baners fokus på action. Omgivelserne scroller bag personen du styrer, der så altid er i centrum af skærmen. Imod dig kommer så horder af fjender, forskellige typer på hver bane, som du skal hugge ned med dit lyssværd. Efterhånden som du kommer igennem banerne, kan du samle force powers op, der giver dig nye og ofte tæt på ubrugelige egenskaber. Enkelte steder er der lagt forhindringer ind, som du skal hoppe over, men da personen fylder så meget på skærmen, som han gør, er dette ofte lidt besværligt og hele hoppe elementet virker malplaceret og ude af trit med resten af spillet.

3D banerne er bestemt det værste ved Attack of the Clones. Banerne indeholder sjældent nogen forklaring på hvad pokker, der egentlig foregår og det er stort set umuligt at skelne de gnidrede objekter, som du ikke må flyve ind i, fra de gnidrede klatter, som du gerne må køre ind i for at få et power-up. Desuden virker banerne malplaceret og det virker en smule somom de er medtaget "bare fordi" man tilfældigvis kunne lave dem, da de reelt ikke bidrager noget som helst til spiloplevelsen (andet end en forvirret fornemmelse efter hver bane).

Som actionspil er Attack of the Clones hæderligt. Der er nogle problemer med at få formidlet hvad hver bane reelt set handler om og hvad du skal for at vinde den, så ofte vandrer du bare rundt og hugger fjender ned (hvilket bestemt ikke er at foragte, for det er rigtig sjovt) og håber på, at der sker noget, der kan give dig en reel ledetråd om hvordan du kommer videre. Så heldig er man desværre ikke i 3D banerne, hvor man bare må holde tungen lige i munden og overleve længe nok til at banen slutter. Men kan man acceptere, at Attack of the Clones bare er et almindelig hack-and-slash actionspil og så ignorere spillets manglende pædagogik, så er spillet til tider faktisk ganske underholdende.

Først WOW, så Phew..

Når man første gang starter Attack of the Clones, kan man blive overvældet over grafikken, men efter en lille times spil, har man ændret holdning. Bevares, der er utroligt flotte still billeder, men 3D grafikken på fartøjs-banerne, der ved første øjekast er genial, viser sig hurtigt at være elendigt designet og gnidret. De side scrollende baner er nydelige og indeholder utrolig flot karakter animation, men desværre er baggrundene mystiske, da de på en mystisk måde mangler både lys og skygger, hvilket får de velanimerede personer, der bevæger sig foran dem, til at se helt forkerte ud. Så alt i alt er Attack of the Clones ikke noget voldsomt imponerende spil, når det kommer til det visuelle.

Men hvad grafikken ikke formår, kan lydsporet jo så rette op på, og det gør det så sandelig i Attack of the Clones. Et imponerende lydspor med flot orkester musik, skarpe og rene lydeffekter, der oser af kvalitet... okay måske ikke ligefrem oser, men det ryger da en smule. Men det er efterhånden ved at være en regel, at Star Wars spil virkelig har imponerende lydspor.

For virkelige fans

Attack of the Clones er et spil for Star Wars fans, der gerne vil opleve selv at have en interaktiv del i Episode II omgivelserne. Andre, der blot søger et actionspil, kan finde betydeligt bedre spil på markedet, for sandheden er, at Attack of the Clones har både fejl og mangler. Som action spil er Attack of the Clones da meget underholdende, men meget mere end middelmådigt er spillet ikke. Så overvej dit køb, hvis ikke du er en af de typer, der bare skal eje alt hver der står "Star Wars" på.

Spillet distribueres herhjemme af K.E. Media, der med glæde oplyser nærmeste forhandler på 89 44 22 33.