Score: 2

Det er ingen hemmelighed, at vi her på redaktionen har flere cykelfans. Derfor var skuffelsen også meget stor sidste år, da vi testede det første Cycling Manager, der viste sig kun at være en meget tynd kop the, der helt sikkert var blevet brygget alt for hurtigt for at tjene lette penge på de cykelgale mennesker verden over. Nu forsøger Cyanide sig så igen med Cycling Manager 2.

Svedige mænd i stramme shorts.

Cykling er et ganske interessant fænomen. De fleste hader at cykle og gør det oftest kun i nødstilfælde - manglende kørekort, samboen/ægtefællen har bilen, doktoren har beordret det eller lignende - men samtidig er det, bortset fra fodbold, den sport, der er dygtigst til at trække befolkningen ind fra sol og sommer og efterlade dem foran tv-skærmen, når Tour de France feltet, ivrigt kommenteret af de herrer Mader og Leth, kæmper sig op ad alpetinderne. Det er derfor næppe overraskende, at der netop nu er udkommet en efterfølger til Cycling Manager, der udkom sidste år ved samme tid, og som her på GameSector fik en noget lunken modtagelse. Cycling Manager 2 lover store forbedringer indenfor især gameplay, så succesen er vel uundgåelig?

Cycling Manager 2 er den logiske efterfølger til Cycling Manager, som Cyanide Studios udgav sidste år. Det grundlægegnde gameplay er der ikke rykket meget ved, så hvis du ønsker en mere dybdegående indgang til konceptet vil jeg anbefale, at du læser anmeldelsen af Cycling Manager.

Overordnet giver spillet dig muligheden for, at overtage rollen som manager for et af de 60 professionelle cykelhold, som er inkluderet i spillet, med alt hvad dette indebærer. Du skal føre dine ryttere frem til sejre i en bred vifte af internationale cykelløb, både endags og etapeløb, herunder naturligvis Tour de France. For at opnå dette, er det nødvendigt at planlægge dine rytteres træning, så de topper på de rigtige tidspunkter og kan opfylde de roller, som du tildeler dem i de enkelte løb. Før hvert enkelt løb, skal du udtage de af dine ryttere, som skal deltage og lægge en individuel taktik for hver enkelt rytter. Hvem skal køre med i udbryd, hvem skal deltage i forfølgelser, hvem skal spares til sprinten og så videre. Det er selvfølgelig også muligt at give dine ryttere ordrer under løbet - mere herom senere.

Der er mere end 180 modelerede 3D spilbare etaper til rådighed, enten i solo-mode eller i multiplayer mode (op til 20 spillere). Sammenstillet med at er der mere end 500 forskellige cykelryttere med hver deres individuelle stats inkluderet i spillet, venter der tilsyneladende masser af spænding forude...

En nødvendig ansigtsløftning

De spillere, der husker det første spil i serien, vil sikkert sige: "Og hvad så? - alle etaperne er jo grafisk ens og rytteren har opdigtede navne!". Dette er heldigvis ikke længere tilfældet. Etaperne er forholdsvis varierede - der er nu eksempelvis sving på ruterne (woooow!!), så man ikke længere har følelsen af at køre ligeud hele tiden. Samtidig har Cyanide opnået rettighederne til rytternes rigtige navne, hvilket på uforklarlig vis i stor udstrækning øger følelsen af, at det her virkelig handler om cykelløb. Væk er tåbelige navne som Lance Armstring og US Pystol og de fleste ryttere er endda repræsenteret med billede - det var på tide. Dog skal du som med så meget andet downloade en patch for at få alle navne rettet.

Af andre forbedringer skal fremhæves, at mange flere af de ting, der foregår bag kameraerne nu er indkoorporeret i spillet. Og nej, jeg taler ikke om EPO og Nandrolon, det er stadig ikke muligt at dope dine ryttere, men derimod skal du nu forhandle kontrakter, udvælge udstyr til dine ryttere og mange andre udenoms-manager ting. Det giver en god følelse af at være i kontrol, men øger samtidig følelsen af nederlag, når dine stort anlagte planer ikke udmynter sig i de ønskede resultater.

Grafisk set er der ikke sket de store forbedringer. Grafikken er acceptabel, men så absolut heller ikke mere - rytterne er stadig umulige at skelne fra hinanden under et løb, ligesom animationerne ikke er noget, der vil få dig til at juble. Det skal dog retfærdigvis siges, at grafikken i dette spil ikke er afgørende for hvilken fornøjelse du kan få ud af spillet, den er funktionel og det er det vigtigste.

Wow! Det lyder jo fortrinligt

Inden du springer ind i bilen og drøner ned til nærmeste spilbiks, bør du nok lige læse resten af anmeldelsen. Det lyder jo alt sammen fint og selve ideen bag et cyklemanager spil er i mine øjne fremragende. Men...
Forbered dig på store frustrationer, når du første gang giver dig i kast med spillet. Det virker nemlig somom spillet er kommet på hylderne, før det for alvor var færdigt. Det er så godt som umuligt, at spille en sæson uden på det nærmeste at blive overfaldet af bugs. Cyanide har allerede nu lagt en lang række patches ud på internettet, der langt hen ad vejen fixer de problemer, der er med programmeringen, men det er irriterende, at det spil man spenderer sine surt sammentjente skillinger på ikke virker, før man har patchet det ihjel. Jeg er klar over at spillet sælger bedst her under touren, men... de mange problemer skaber ikke ligefrem glade kunder.

Et andet mere spilrelateret problem, der irriterer mig ved Cycling Manager 2 er, at det er meget svært at få dine ryttere til at efterleve de ordrer, som du udsteder under selve løbet. De virker meget snærede af de taktikker du lagde inden løbet, så er en af dine ryttere tildelt en defensiv rolle, er det nærmest umuligt at få vedkommende med i udbrud under løbet. Jeg har flere gange råbt og skreget af mine ryttere, når de passivt kigger på at deres farligste konkurrenter går i udbrud lige for næsen af dem.

Kameravinklerne vil jeg også lige udspyge lidt galde over. Der er ikke én af dem, der giver et overblik over hvad der foregår i feltet. Du bliver ganske enkelt nødt til konstant at cykle (nej det er ikke en vittighed) mellem de enkelte kameraindstillinger for at følge med. Desværre medfører dette, i hvert fald for undertegnede, en stigende desorientering og deraffølgende svimmelhed, efterhånden som etapen/løbet skrider frem. Det burde være muligt selv at indstille en kameravinkel, eller i det mindste have flere "helikopter-kameraer" at vælge imellem.

Konklusion

På bundlinien står vi med et produkt, der rent konceptuelt er glimrende, som tilbyder en masse mere eller mindre interessante muligheder og giver dig følelesen af at være i absolut kontrol over et cykelhold. De mange bugs og den noget træge styring du har med dine ryttere under løbet, får dog til dels denne kontrolboble til at briste og efterlader dig bandende over dine ryttere. Jeg finder det svært at give dette spil en karakter, fordi det splitter mig i to. Den ene del af mig elsker ideen, elsker at styre et cykelhold både før, under og efter løbene. Den anden del af mig irriteres over at et spilkoncept, som jeg har set frem til siden Milkrace til den gode gamle Amstrad blev en af mine favoritter tilbage i 80'erne, skæmmes af så mange fejl.

Fans af cykling vil uden tvivl kunne bruge masser af timer i selskab med Cycling Manager 2 - i hvert fald efter at have patched det. Er du ikke bidt af en gal cykel, ejer du 1'eren og har du lært at leve med de mangler dette spil havde, så ville jeg nok overveje at vente med at investere i det nye spil i serien, indtil en mere eller mindre fejlfri version kommer på markedet.

Spillet distribueres herhjemme af K.E. Media, der med glæde oplyser nærmeste forhandler på 89 44 22 33.

Gamesector Frarder

Om Kasper Christiansen

Kasper Christiansen har anmeldt spil på Gamesector siden 2000. Siden den spæde begyndelse med Star Wars: Galaxies tilbage i 2004, har online rollespil haft en speciel plads i hans anmelderhjerte. Ellers er det især RTS titler - fra den hedengangne Age of Empires serie til Starcraft 2 - og sportsserier som Madden NFL og Championship Manager/Football Manager, der er en del af porteføljen. Kaspers spilkauserier gæsteoptræder ind imellem på www.familiespil.dk