Pikmin

En af de ting man virkelig må respektere Nintendo for, er den mængde af virkelig anderledes spil, som de formår at sende på markedet. Et glimrende eksempel på et af disse spil er Pikmin, der netop er kommet til Nintendo GameCube. Hvis du kan holde masken og lade være med at fnise, så kan du læse anmeldelsen af Pikmin her.

Det platte først.

Spillet hedder Pikmin og det kan der skrives et utal af platte og latrinære vittigheder om. Det gør det bestemt ikke bedre, at spillets hovedperson finder på navnet "Pikmin" fordi han godt kan lide "Pikpik" (ja det hedder de) gulerødder. Så når alle nu er færdige med at sidde og fnise som små skolepiger, vil jeg tage fat på anmeldelsen af Pikmin.

I Pikmin spiller man det lille rumvæsen Olimar, der efter et sammenstød med en komet, der havde glemt at overholde sin højre vigepligt, styrter ned på en fremmed planet i sit rumskib. Rumskibet knuses og går i 30 stykker, som Olimar kun har 30 dage til at finde, da hans beholdning af ilt (eller hvad han nu indånder) er begrænset. Det er en næsten umulig opgave indtil Olimar opdager de små Pikmin. Med hjælp fra disse Pikmin kan Olimar måske få samle alle delene til sit rumskib... det er i hvert fald det du skal hjælpe ham med i spillet.

I princippet er Pikmin et utraditionelt puzzle spil, hvor man ved at udnytte forskellige Pikmin egenskaber skal løse små opgaver eller komme forbi forhindringer i terrænet. Konceptet er temmelig simpelt, men det er utroligt underholdende, flot og ikke mindst andereldes.

Pikmin dyrkning for begyndere.

Pikmin er en from for levende planter. De kommer i tre arter; rød, gul og blå. Hver art har specielle egenskaber. De røde er all-round Pikmin, med gode kampegenskaber. De gule kan kastes langt og bære bomber, mens de blå er de eneste Pikmin, der ikke dør af at skvatte i vandet. Pikmin avles på en speciel måde. Hver Pikmin art har et lille rumskib (kaldet et "løg" i spillet). Når man bærer en eller anden form for næring hen til dette skib omdannes næringen til nye Pikmins, der efter en kort periode så kan plukkes og tages med i din Pikmin horde. Næring kan enten være i form af tabletter, som er rundt omkring på banen, eller i form af døde væsner, som dine Pikmin har nedlagt. Under alle omstændigheder kan du ikke bære noget selv, så alle opgaver, der involverer ubehageligt slid eller slæb, skal gives til dine Pikmin, hvad enten det er at bære mad, dele til dit rumskib eller andet arbejde, som at bygge en bro eller knuse en forhindring. det er lidt som at have en horde af mindre søskende.

Du kan have op til 100 Pikmin med dig af gangen. De følger dig slavisk i en stor horde, selvom de nogen gange kan komme til at sidde fast i terrænet. Du kan give dem ordre til at udføre forskellige handlinger, såsom at samle ting op og bære dem hjem (det er også sådan du får delene af dit rumskib hjem) eller angribe forskellige væsner du måtte møde. Efterhånden som dine Pikmin har levet længe (eller du har fundet dem en bestemt form for nektar) kan de stige i "niveau" og blive hurtigere og dygtigere. Det er som nævnt ret simpelt at overskue, men det er morsomt og kræver en anderledes form for tankegang, især fordi man ikke nødvendigvis behøves at passe og nusse sine Pikmin. Man kan sagtens lade dem dø i hobetal, bare man får den vigtige del af rumskibet hjem til basen.

Som nævnt har du kun 30 dage til at finde de 30 dele af sit rumskib. Efterhånden som du finder flere og flere dele bliver dit skib mere og mere operationelt og du kan derfor bruge flere og flere af skibets egenskaber, som for eksempel en radar, der viser dig hvor de enkelte dele ligger i terrænet. Dog kan dine Pikmin ikke overleve alene ude om natten, så når hver dag er ved at være slut, skal du samle dem i deres lille skib. De Pikmin du ikke får samlet før solen går ned dør (eller tager til Florida... de er under alle omstændigheder væk). Så du skal koordinere din Pikmin indsats hver dag, så du kan nå at være tilbage ved rumskibene før solen går ned, i hvert fald hvis dine Pikmin slæber på noget af værdi.

Grafik af høj klasse

Grafisk er Pikmin virkelig fantastisk. Spillet kan lyde som et lille nuttet puzzle spil og ved første øjekast ser det da også sådan ud, men der gemmer sig et genialt gameplay under det nuttede ydre. Dine små Pikmin er ret simple at se på, mens dine omgivelser og Olimar selv er ganske detaljerede og levende. De områder man kan spille i er utroligt varierede og fyldt med små sjove detaljer, der gør områderne forskellige og sjove at udforske. Du kan zoome ind og ud og vælge at dreje kameraet rundt, så du kan se begivenhederne fra flere forskellige vinkler. Dog er din kontrol over kameraet ikke fuldstændig, da kameraet har det med at rykke i hak, men det er ikke noget, der er værd at klage over.

Lyden i Pikmin er efter min fattige mening direkte genial. Musikken er en blanding af hyggelige naturtoner og noget minder om musik rippet direkte fra Nærkontakt af 3. Grad (ikke fordi den er uhyggelig, men fordi den simpelthen lyder som menneskehedens forsøg på at kommunikere med rumvæsner via musik i filmen) og det er simpelthen genialt. Dine Pikmin har en række lyde, der primært begrænser sig til hvin og skrig, mens der er enkelte andre lydeffekter fra dine omgivelser. Lydeffekterne er måske ikke volsomt varierede, men de er gennemførte og sjove.

Ikke for alle, MEN!

Pikmin er et nuttet spil. Der er et utroligt underholdende og anderledes gameplay gemt under den nuttede overflade, men er du sådan en rå gut, der ikke tør indrømme at du bruger blødt toiletpapir og græder når du ser Bambi, så vil du nok rynke på næsen over Pikmin. Er du derimod ude efter anderledes underholdning og udfordrende puzzles, så er Pikmin lige sagen. Spillet er underholdende, fængslende og tilmed ganske morsomt. Man kan da ikke bede om ret meget mere.

Spillet udgives i Danmark af Bergsala / Nintendo, som du kan kontakte på telefon 70 21 11 06.