Hvordan anmelder man den fjerde udvidelse til det samme spil? Det er klart at det grundlæggende format i spillet ligger fast og at køberne er dem som synes om det originale spil og tidligere udvidelser. Samtidigt må man forvente at se noget væsentligt nyt, som begrundelse for at skulle af med penge til endnu en udvidelse. Maxis er sat på en hård opgave med The Sims On Holiday, når de skal udvide et spil, der grundlæggende er så åbent som The Sims. Der er ingen nye levels eller bossmonstre, som man kan finde på for at holde interessen fanget. Det hele handler om at udvide spiloplevelsen, således at man får lyst til at bygge videre på historierne om ens egne sims.

Hvad kan man så?

Som navnet antyder kan man tage med ens sims væk hjemmefra til en ferieø, hvor alle bekymringer fra det daglige liv på magisk vis er næsten væk. Det starter som i den virkelige verden med at løfter røret på telefonen og ringer til et rejseselskab for at få en rejse. Heldigvis bor sims i en verden hvor der tydeligvis er et meget højt serviceniveau for få minutter efter at en sim har ringet og bestilt en rejse dukker en bil op ude foran hjemmet parat til at transportere hele husstanden til ferieøen.

Ferieøen fungerer i praksis ligesom byen i The Sims Hot Date, nemlig som et specielt neighborhood, hvor man besøger et af de ni feriesteder ad gangen. Hvert sted fungerer på samme måde som Hot Date ved at alle de sims man har med i familien kan vandre rundt og deltage i de aktiviteter, som bliver tilbudt i de enkelte områder. De fleste ting koster naturligvis penge at være med til, men der er tænkt på at der skal findes aktiviteter i forskellige prisklasser.

Nederst på øen, ved standen ligger tre feriesteder hvor sims kan slappe af i sandet. Godt nok er der ikke så meget havvand eller bølgebrus at se, men der er masser af swimmingpools og vandrutschebaner at forlyste sig med. Hvis man får nok af vandet kan man bagefter forlyste sig med et større udvalg af spillemaskiner og konkurrencer, som man kender fra diverse tivolier. Et af de sjovere nye aspekter er at når sims vinder i et spil, får de spillemønter som til sidst kan indløses til forskellige præmier. Disse kommer med hjem fra ferien og kan placeres på diverse souvenirhylder til beundring eller afsky.

Nu er det jo en ferie, så der skal også være overnatning til hele familien. Der er forskellige muligheder og forskellige priser, men generelt kan der vælges imellem det primitive telt eller den større komfort i et hotel. En kedelig ting ved hotellet er dog at det tilsyneladende drives for ekshibitionister, da sims som ikke tilhører ens familie pludseligt kan finde på at komme stormende ind på værelserne, hvilket kan resultere i pinlige situationer. Det kan der jo selvfølgeligt også være en vis humor i, men det afslører det grundlæggende problem at The Sims On Holiday virker for dårligt gennemarbejdet.

Når man har fået nok sand i skoene på stranden kan man hurtigt ringe efter en taxa og besøge et af den andre steder på ferieøen. Lidt væk fra stranden ligger et naturområde, som også indeholder tre feriesteder i forskellige kategorier og tilhørende grader af komfort. Her er fokus på naturoplevelser og forskellige fysiske aktiviteter. Man kan for eksempel leje en fiskestang og prøve lykken i en sø som indeholder alt fra gamle støvler til større fisk. Det sjoveste i dette områder er helt klart volley spillet, der som ny gruppeaktivitet tillader sims at opdele sig i to hold og spille volley mod hinanden. Andre feriegæster er ikke blege for at hoppe med på holdene og på et tidspunkt nåede jeg op på at have to hold af 4 sims spillende mod hinanden en hel eftermiddag. Den slags større sociale begivenheder har ellers mangler i de tidligere sims udvidelser.

Forsætter man videre væk fra stranden ligger de sidste tre feriesteder oppe på et sneklædt bjerg, hvor der indrettet skisportssteder. Faktisk er det nok lidt for meget at kalde dem skisportssteder for det tætteste sims kommer på ski er en miniput rampe til snowboards. Ellers er der en række andre aktiviteter tilgængelige i sneen, blandt andet sneboldkampe.

Generelt fokuserer denne udvidelse lidt mere på børn (altså børn i selve spillet) end de tidligere. En del aktiviteter på feriestederne henvender sig direkte til børnene og de har også fået flere forskellige interaktioner at kunne udføre på andre sims. De forskellige feriesteder har også ansat specielle guides, som skal underholde børnene, mens de voksne hygger sig andre steder. Børn er dog stadigt et lidt sørgeligt kapitel i The Sims og for evigt dømt til at forblive låst i barndommen.

Design selv feriesteder

Som i Hot Date tillader editoren også at man kan skabe sine egne ferieområder, hvis man får nok at dem som følger med spillet. Her følger selvfølgelig de tre forskellige grafiksæt med til de områder øen er inddelt i og man kan også anvende ting fra de tidligere udvidelser til ens byggeprojekter. Et iorriterende element er dog, at der intet er at gøre ved de computerstyrede guides, der hører til stederne. Man kan godt forsøge at bygge en svensk ødegård, men der ingen jordisk måde at slippe for den irriterende guide og den idiotiske robinhood figur, som skal underholde børnene.

Som sædvanligt kan en del af de nye ting også anvendes i hjemmet til pynte yderligere op her. Blandt andet er der de tidligere nævnte hylder og møbler til at placere de forskellige skrækkelige souvenirs på. Men nu er der efterhånden forbrugergoder nok i The Sims, så om en ny bunke skrammel giver mere spilglæde er svært at forestille sig.

Hot date plus en smule mere

Når The Sims: Hot Date er blevet nævnt en del gange i denne anmeldelse er det bestemt ikke en tilfældighed. Med Hot Date kom en lang række nye ting til Sims universet, helt specielt den unikke mulighed for at forlade huset til fordel for en tur i byen. Her byder The Sims on Holiday ikke rigtigt på nogen nye ting og det virker faktisk mest af alt som en Hot Date med lidt anden grafik. Det er lidt skuffende da Hot Date netop viste, at der var mange flere muligheder i The Sims, som kunne udforskes til stor fornøjelse for os fans.

Vejet og fundet for let

Efter at have spillet mig igennem en række ferier lige fra det eksklusive romantiske ophold i bjergene til feriehelvede på standen med skrigende børn, kommer følelsen af at der ligesom mangler noget i denne udvidelse. Det minder for meget om en hurtigt omgang Hot Date med anden grafik og ikke om en udvidelse hvor der er tænkt i nye baner for dine sims.

Der kunne for eksempel godt have været flere forskellige feriesteder, således at man ikke prøver at presse tre temaer ind på alt for lidt plads. Det kunne have givet større plads for din egen kreativitet til at designe feriesteder. På selve feriestederne sker der mærkelige ting som for eksempel hvordan andre sims kommer brasende ind på andres værelser. Aktiviteterne de forskellige steder er okay, men der mangler aktiviteter, der bringer noget banebrydende ind i spillet. En sidste ting som jeg undrede mig over er, at sims ikke kommer hjem fra ferien og holder sig i bedre humør bagefter. Ferien er glemt i samme sekund de træder ind af deres hoveddør.

Isoleret set er dette en udemærket udvidelse som er anbefalelsesværdig og får karakteren 6. Er man allerede indehaver af Hot Date er der dog ikke så meget nyt at komme efter og det er svært at se hvordan man skulle få fuld valuta for pengene.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 83 55 50

Om Søren Busch Knudsen