[Gallery not found]

Quack Attack har før været ude til andre platforme, blandt andet Nintendo 64, men nu er spillet så kommet til Nintendo GameCube, dog uden voldsomme ændringer i spillets gameplay. Lidt forbedringer her og der og et ekstra angreb er det blevet til, men er det virkelig nok?

En vild and
Historien bag Donald Duck Quack Attack er som følger: en ond troldmand ved navn Merlock (ja jeg kender ham ikke, men det er længe siden jeg har set et Anders And-blad), har kidnappet Andersine. Anders And er naturligvis (m)anden, der straks sætter en redningsaktion i gang, hvilket bedst gøres ved at gennemføre fire verdener (Duckie Mountain, Duckburg, Magica De Spell's Manor og Merlock´s Temple), der sjovt nok er opdelt i platformsbaner. Imod sig har Anders And masser af skurke, blandt andet de gamle kendinge fra Bjørne Banden, samt Hexia de Trix (der åbenbart hedder Magica De Spell på engelsk). Selvom det umiddelbart kan lyde svært, er Donald Duck Quack Attack meget let. Ekstra liv er lette at tjene, og fjenderne er der faktisk langt imellem, og de er lette at undgå. Dit største problem er at undgå at skvatte i fælder og huller, og det kræver bare en minimal indsats.

Spillet er bygget efter samme linier som klassikeren Crash Bandicoot. Det betyder at Anders ikke har komplet bevægelsesfrihed, men følger et fast spor igennem banen, der dog er så bredt, at han kan gå lidt til siden, hvis en forhindring skulle være midt på stien han følger. Ellers gælder det bare om at holde tungen lige i munden og undgå fælder og fjender. Alle elementerne fra Crash Bandicoot er med: nogle gange bliver spillet til et sidescrollende platformsspil, mens det andre gange drejer kameraet, så du skal løbe ind i skærmen eller ud mod dig selv. Det er der sådan set hverken noget nyt eller ophidsende i, men det er veltestede koncepter fra platformsgenren.

Det ville ikke være et rigtigt platformsspil, hvis man ikke skulle samle diverse powerups og dimser op undervejs. Så det kan man naturligvis ikke komme uden om i Quack Attack. Du kan heller ikke komme uden om det Mario Bros-patenterede hop-på-hovedet-af-fjenden angreb, som Anders kan bruge til at slå fjender ihjel med. En lille ekstra feature i spillet til GameCube er, at hvis du hopper på tre fjenders hoveder, kan Anders udføre en et specielt angreb. Der er en række forskellge specielle angreb at lære, men for at få dem skal du finde bogstaver på banerne, så der er blot endnu mere at holde øje med, mens du gennemfører spillet.

Desværre er Quack Attacks levetid ikke voldsom og genspilningsværdien kan nok diskuteres. Man vader helt op til lårene i ekstraliv og man dør kun sjældent, hvis man ellers har bare den mindste erfaring med platformere. Det er klart at Quack Attack er for børn, men derfor behøves det da ikke at være let eller blottet for udfordring (de fleste børn jeg kender er betydeligt bedre til platformspil end jeg er).

God brug af licens

Quack Attack ser bestemt tegneserie-agtigt ud. Baggrundene er måske en smule simple, men de ligner præcis noget man kunne forvente at finde i en Disney-tegnefilm, ingen tvivl om det. Anders And er glimrende animeret, selvom han kun besidder en sparsom mængde af forskellige animationer (det kan blive lidt ensformigt at se på i længden). Det samme gælder hans fjender. Spillet skal dog have den ros, at det for det meste er ganske hurtigt og holder en stabil framerate. Men personligt tror jeg ikke det er den slags spillets unge publikum bemærker mest.

Største landvinding siden Nintendo 64-versionen er på lydsiden. Nu har vi officielle Anders And lyde med i spillet (kendt fra de klassiske tegnefilm på tv). Det giver stemning og det går med garanti rent ind hos det unge publikum. Dertil kommer masser af unikke lydklip, så lydsporet virker varierende og nyt hele tiden. Det er kun yderst sjældent, at man oplever overdrevent genbrug af de samme effekter i Quack Attack.

Suppe på andeben

Grundlæggende er Quack Attack et nydeligt og sødt lille børnespil, der måske er en smule for kort og en smule for simpelt. Men det var Quack Attack allerede for et par år siden, da det kom til Nintendo 64 og der er stort set ikke sket nogen udvikling siden da (pånær den obligatoriske forbedring af grafik og lyd). Med andre ord er Quack Attack suppe kogt på et i forvejen ret tyndt andeben.

Så har du allerede spillet Quack Attack på Nintendo 64, så hold dig fra GameCube-versionen, for det er intet nyt at komme efter. Er du på udkig efter en børnetitel til Nintendo GameCube, så er Quack Attack et nogenlunde bud. Det kunne have været gjort bedre, mere pædagogisk og det kunne sandelig godt have haft længere levetid. Men Quack Attack har positive elementer; det er let at gå til og det udnytter sit Disney licens glimrende. Er det så nok? Det mener vi ikke helt, så derfor ender Quack Attack med en lunken karakter.

Spillet er udlånt af Ubi Soft Danmark, der er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på telefon: 38 32 03 00.

Om Maiken Schou