Spilfirmaerne er ved at finde ud af, at børn er kræsne computerbrugere, som stiller større og større krav til de spil, de bruger deres tid på. De svenske udviklere Idol FX bringer sammen med udgiveren PAN Vision endnu et børnespil til de mindre størrelser, men er det nu også godt nok til at holde dem fanget foran skærmen? Læs anmeldelsen her.

Det lyder lidt surt.

"Grumpa!"

Det lyder en kende surt, men når man så ser, hvem der lyder navnet forstår man måske bedre. Grumpa er nemlig en mariehøne, men ikke af den almindelige tyndbenede fredelige slags, som børn plager om sommeren. Han ligner mere en insektkriger med fire Skipper Skræk-arme, som skal udnyttes gennem eventyret om Grumpa og hans frygtelige hævn over den onde Kaptajn Rotteskæg, som har myrdet Grumpas far.

Motivet er således ren og skær blodhævn, og med øje-for-øje-tand-for-tand-princippet fastslået, går Grumpa i aktion og tamper rotter til højre og venstre. og dog. helt så hårdt går det ikke for sig. Grumpa er nemlig mere et adventure-spil, lidt i stil med spil som Monkey Island, hvor Grumpa skal udforske en lang række (over 75) lokationer, fordelt på flere små-øer. Hver ø byder på masser af små-puzzles, og Grumpa skal klare mange småopgaver før det endelige møde med Kaptajn Rotteskæg.

Grumpa starter i mariehøne-landsbyen lige efter at faderen er blevet dræbt. Med sig på sin færd har Grumpa en hjælpsom myg, som kommer med gode råd, når Grumpa står overfor nye udfordringer. Nogle gange er myggens råd brugbare, andre gange er det bare ren øregas, som opbygger stemningen. Bedst som vores heltmodige insekt bevæger sig ud af sin hytte vælter det ind med småopgaver. Allerede efter de første 5-6 skærmbilleder er de næste timer fyldt op med masser af småopgaver (f.eks. find en stige til banantræet, så Grumpa kan få fat i en banan), og efterhånden får Grumpa flere og flere opgaver at holde styr på. Man kan næsten fristes til at lave en lille liste over de mange udfordringer, for ellers kan man måske glemme at løse en opgave, fordi man er blevet distraheret af en anden, tilsyneladende mere vigtig, opgave.

Tommel-op til grafikken

Grafisk er Grumpa ganske pænt at se på. De mange tropiske områder er flotte med masser af grønne blade og generelt er spillet flot, farverigt og pænt fyldt med detaljer. Som regel bliver der ikke gjort så meget ud af børnespil, da nogle mener, at børn alligevel er ligeglade med om det er flot eller ej og mere koncentrerer sig om selve gameplay'et, men Idol har dog set bort fra denne påstand og gjort en del ud af at få spillet grafisk i top.

Lydsiden har en lang række gode baggrundslyde, mens stemmerne (på dansk) er lige præcis så enerverende, som enhver nutidig børnetime, med maniske stemmeskuespillere, som gør alt (for meget) for at få lyden af deres følelser med i skuespillet. Trods min antipati for nutidens børnetv er det ikke desto mindre den nye trend, og jeg vil lade det være op til brugerne (dvs. børnene) at bedømme om de kan holde de overskruede stemmer ud. Det kan til tider blive lidt problematisk at høre stemmerne, da man kan få dem til at køre oven i hinanden ved at pege på flere forskellige ting med musen kort efter hinanden, så 2-3 stemmer kører samtidig, og dermed gør det umuligt at høre nogen af dem, men hvis man har lidt tålmodighed og hører en stemme færdig, før man lader musen pile rundt på skærmen og markere ting, er det ikke noget problem.

Tommel-ned til styringen

Grafikken har fået de roser den skal ha', men måske har Idol anstrengt sig lidt for meget om den visuelle side, og lidt glemt, at et spil også skal være spilbart. Således er Grumpa lidt irriterende at få styr på, og trods den lette styring med mus og ganske få taster, bevæger Grumpa sig trægt og ikke altid som du gerne ville have det. Kampsystemet er ikke så let som man kunne ønske sig, og for ikke at få målgruppen af børn på 8-10 år til grædende at bede deres forældre klare de svære boss-kampe, kunne der godt have været en Easy Mode, hvor man ikke tog nær så meget skade, som er tilfældet. De almindelige rotter, som angriber sporadisk på skærmene er nogenlunde lette at klare, men når det kommer til de hårdere unikke fjender, som en grusom skildpadde eller en stor gorilla, ja, så står de fleste børn nok af tiende gang de får tæsk.

Kampene gøres absolut ikke lettere af, at kameraet på hvert skærmbillede er fastlåst i nogle temmelig dårlige positioner mange steder, så kampene bliver lidt i blinde med mindre du hurtigt finder et godt ståsted med et brugbart udsyn. Heldigvis kan mange kampe undgås ved simpelthen at løbe forbi de sløve rotter, og hvis ikke man gider (eller kan) banke de ordinære rotte-fjender, kan man bare spurte forbi, og koncentrere sig mere om at løse opgaverne.

Svensk kvali

Alt i alt er Grumpa dog et ganske udmærket eventyrspil, som faktisk tager ret lang tid at gennemføre (jeg vil skyde på minimum 25 timer). En af de gode ting er desuden at spillet er ulineært, så man selv kan vælge hvilke opgaver man vil løse først (og der er rigeligt at gå i gang med!) De ting der trækker i den gale retning er kampsystemet, som virkelig kan være en prøvelse, men hvis man går efter et både flot og godt udtænkt børne-adventure, så er Grumpa ikke skudt helt ved siden af.

Spillet distribueres i Danmark af PAN Vision, der gerne oplyser nærmeste forhandler på telefon 70 23 73 23.

Om Johan Tandrup Kensler