Gameboy Advance: Det måtte jo ske: et spil baseret på filmen The Scorpion King. Forvent dog ikke nogen nytænkning her, for The Scorpion King er som GameBoy Advance spil baseret på film ofte er: et yderst traditionelt platformspil, der dog stadig har sin egen specielle charme. og en miniature-version af wrestleren The Rock.

På platforme igen!
Du er Mathayus, bedre kendt som the Scorpion King (i filmen spillet af "The Rock") og du er mildest talt en rigtig ægyptisk bad-ass. Så da den onde og magtsyge Menthu kidnapper Cassandra, som du egentlig er ret glad for, griber du dit sværd og begiver dig igennem ørkenen for, helt nede på idiotstadiet, at forklare Menthu hvorfor du ikke kan lide ham. Menthu er nu ikke nogen svag gammel gut, nej han er en mægtig troldmand, der vil bruge Cassandras kræfter til diverse onde gerninger, så før du kan få lov til at tampe livet ud af Menthu, bliver du nødt til at finde Sword of Osiris. Desuden skal du også finde diverse juveler for at gøre dig selv sejere, så du for enden af den sidste bane endelig kan knuse samtlige knogler i Menthu's skrøbelige krop. Det er et plot der er temmelig traditionelt (find ting, dræb boss, red kvinde) og hvad angår gameplay kan vi vist kun sige det samme.

The Scorpion King er et platformspil, hvor du som Mathayus skal hoppe og hakke dig vej igennem seks verdener. Mathayus er bevæbnet med et kæmpe sværd (eller 2 krumsabler, du kan selv vælge hvilke du vil bruge) og det kommer til at blive godt slidt igennem spillet, for banerne er fyldt med diverse fjender, fra banditter til levende mumier, der skal hugges ned. Der er naturligvis også en række boss-monstre, der skal have klø, før du kan komme til næste verden. Når du ikke tæver fjender hopper og springer du fra platform til platform eller anvender nogle af Mathayus specielle akrobatiske egenskaber: han kan nemlig klatre i loftet på udvalgte steder af banen eller smide sit sværd ind i væggen og på den måde udføre et "wall jump", der bringer ham højere på. Kombineret med en et par specielle angreb er det stort set alt hvad Mathayus kan finde ud af. Det er ikke nær så mange bevægelser, som vi har set i andre platformspil, men det virker som en tilpas mængde i Scorpion King, hvor fokus er jævnt fordelt mellem akrobatik og action.

For en action platformer at være er Scorpion King ganske underholdende. Der er en tilpas mængde monstre at myrde, en del "hoppe puzzles" og rigeligt med boss kampe, hvor du kan få lov til at brilliere med Mathayus specielle angreb. Eneste virkelig mystiske ting er, at der ikke er battery save i spillet (det vil sige at man ikke kan gemme spillet), så man er nødt til at skrive level passwords ned efter hver bane. Den slags troede jeg for længst var gået i glemmebogen sammen med GameBoy Color.

Sand er. ja sandfarvet

Visuelt er Scorpion King i bund og grund udemærket. Især figurerne i spillet er nydeligt og levende animeret, mens baggrundene fra tid til anden er lidt for ensformige og lidt for detaljeløse. Det er naturligvis begrænset hvor spændende man kan gøre en ørken eller det indvendige af en pyramide, især når den eneste farve ægyptere lader til at kende til er en form for sandet brun. Mens grafikken som sådan er udemærket, kunne man godt have ønsket sig lidt mere kræs i form af nogle blærede visuelle effekter her og der, men Scorpion King er et spil med begge ben solidt plantet i ørkensandet, så den slags kan det ikke blive til.

På lydsiden kan det blive til lidt typisk platformer musik og nogle forskellige lyd samples, i en lidt for dårlig kvalitet. Men generelt er lydsiden ikke det vi dømmer GameBoy Advance spil på, for man skal jo alligevel skrue helt ned når man skal spille i tysktimen.

Solid platformer

Scorpion King er et ganske solidt spil. Man kunne godt have ønsket sig battery save og lidt mere visuelt kræs, men det gør nu ikke det store, at de to ting mangler. Spillets længde er måske en tand for kort, men der er en række skjulte ting på banerne og finder man dem alle kan man efter sigende låse op for en ny person, som man så kan gennemføre spillet med igen.

Der er bedre og mere komplekse platformere på markedet, men Scorpion King er bestemt ikke uden sin egen charme og der er mange timers underholdning i spillet. Så hvis du er parat til at prøve et platformspil til GameBoy Advance, der ikke nødvendigvis har en italiensk blikkenslager som hovedperson, så er Scorpion King et ganske godt bud.

Spillet distribueres i Danmark af PAN Vision, der gerne oplyser nærmeste forhandler på telefon 70 23 73 23.

Om Johan Tandrup Kensler