Tony Hawk ligger navn til en række skateboarding spil, Shaun Palmer ligger navn til snowboarding og nu skal det være Dave Mirra's tur til at tjene penge på sit navn i endnu et BMX spil. De alternative sportsspil bliver mere og mere populære, hvilket Dave Mirrar Freestyle BMX 2 er et bevis på. Spillet er også kommet til Playstation 2, så hvilke fordele får du ved at købe Xbox versionen ?

Bare kæden ikke springer af !
Ved første øjekast ligner Dave Mirra Freestyle BMX 2 de kendte Tony Hawk Pro Skater spil til forveksling. Spillets gameplay bygger på helt de samme principper, ja selv introen minder en om Tony Hawks intro. Man ser klip af de ryttere, der også er med i spillet (der er 14 i alt), der udfører det ene stunt efter det andet, imens deres navn bliver præsenteret. Dette bliver præsenteret med den slags pop/punk/rock musik, som er en af denne genres velkendte varemærker. Efter en ellers stemnings skabende intro bliver man kastet videre ud i menuen. Det første man bemærker (mest fordi det er punkt 1) er ProQuest. I ProQuest vælger man en rytter og går ellers i gang med at gennemføre de forskellige "opgaver", som hver bane indeholder, for at få åbnet for den næste. Opgaverne kan bestå i at score over et bestemt antal points, hvilket gøres ved at udfører forskellige stunt. Stunte i Dave Mirra 2 er ikke den slags, som man kan øve sig på, imens man cykler på arbejde klokken syv om morgen. Nej det er halsbrækkende hop og grinds med mere. Man kan også tage en session, men det er stort set det samme som ProQuest'en, blot med en enkelt bane.

Freeride er endnu en mulighed, og den bedste når det kommer til tidsfordriv, for her kan man cykle rundt og lave stunts, uden at man skal tænke på tiden. En fed feature i spillet, der virkelig holdt mig fanget og fik mig til at bruge mange mange timer på Dave Mirra Freestyle BMX 2 er den Park Editor - eller baneeditor - som kommer med i spillet. Det er meget nemt og hurtigt at lave sine egne baner i Dave Mirra 2 og når du har lavet en bane, kan den gemmes på harddisken, så arbejdet vil ikke komme til at fylde 50 % af dit memory card, som på Sony Playstation 2 versionen. Et lille plus til Xbox.

Overfladen

Grafikken i Dave Mirra Freestyle BMX 2, er efterhånden som vi er vant til at se den på Xbox. Det vil sige flot med tendens til at imponere. Banerne er meget store, fantasifulde og flotte. Banedesignet minder meget om det du finder i Tony Hawk, hovedsageligt 3'eren. Dette er dog ikke en kritik, det jeg synes godt om banerne i Tony Hawk spillene, så det er skam ment meget positivt.

Lyd

Lyden i spillet er intet mindre end fed, men det er mest fordi musikken matcher det jeg ellers kunne finde på at lytte til. Med bands som The Cult, Ozzy drengen, Rage Against The Machine og Gang Starr, må man sige, at der ikke er sparet på de stemningsskabende musikalske indslag i spillet. Den slags musik går hånd i hånd med extreme sports spil og det giver nu et ekstra pift i et spil som dette, at man kan rocke med på musikken.

Figuranimationerne virker meget levende, hvilket giver en gennemført realistisk stil i spillet. Dog ville mange af de tricks, som man kan udføre i spillet, nok ikke se lige så godt ud i virkeligheden, da mange af dem nok ville ende med en hurtig tur til intensiv afdelignen. Cyklen virker meget realistisk, især i forhold til det underlag du kører på og den reagerer for det meste som en virkelig cykel. For eksempel er det vigtigt at prøve at lande på begge hjul efter et trick. For hvis du lander på baghjulet, kan du risikere, at du ryger direkte på bagdelen, fordi cyklen kører videre under dig. Det samme gælder diverse spring. Hvis du vil hoppe over en tønde eller lignende, skal du være helt sikker på at komme højt nok op i hoppet, ellers rammer dit fordæk måske forhindringen, og du tager en tur udover styret og kan kysse dine fortænder farvel. At falde koster tid, og kan i sidste ende være skyld i, at du ikke får points nok, eller ikke når at udføre en bestemt opgave, og så er det forfra på banen.

Under overfladen

Hvis man sætter Dave Mirra freestyle BMX 2 rigtigt under luppen, finder man som det første, et spil meget en meget høj genspilnings værdi. Specielt det faktum, at man kan lave sine egne baner, scorer højt hos mig. Når man er blevet træt af de otte (og ret fede) baner, som spillet kommer med, kan man i stedet for at brokke sig over der ikke er flere, bare lave nogle selv.

Lyd og Grafik er i de fleste tilfælde en fornøjelse. Det hele fungerer meget realistisk, men forskellen mellem Xbox og Playstation 2 versionen er ikke så stor, som man kunne havde håbet. Dog ændrer det ikke det faktum, at Dave Mirra 2 er god underholdning, især som singelplayer, da multiplayer delen virker lidt kaotisk. Har du ikke Tony Hawk eller Dave Mirra til Playstation 2, bør du bestemt tage et seriøst kig på Dave Mirra Freestyle BMX 2.

Spillet distribueres herhjemme af K.E. Media, der med glæde oplyser nærmeste forhandler på 89 44 22 33.

Om Jim Plougfelt