Endnu en filmlicens er på banen, og denne gang drejer det sig om Disney's Peter Pan - Tilbage til Ønskeøen. Vores allesammens yndlingsfigur Peter Pan og alle hans glade venner er tilbage! Smid spillet i din Playstation og vågn op i en drømmeverden af tryllestøv, måger og den onde, onde Kaptajn Klo.

Disney på godt og ondt...

Da jeg fik dette spil i hånden, var mit første indtryk "Åhhh nej! Dette er endnu en "standard" filmkonvertering". Forberedt på det værste, startede jeg min Playstation og 2 minutter senere var jeg på Ønskeøen... Fik jeg mine ønsker opfyldt? Kommer Peter Pan fra Amager? Hvad er det for noget med hende der Klokkeblomst? Læs anmeldelsen og bliv klogere!

Jeg må indrømme, at jeg, uden overhovedet at have hørt om spillet (endsige set det), på forhånd havde dømt Peter Pan til et middelmådigt licens-produkt, og at det tog al min viljestyrke, at få det smidt i min Playstation til en uvildig og (k)ærlig anmeldelse. Jeg tog mine børnebriller på, og prøvede (som med Monsters Inc.), at se spillet fra en 8-årigs niveau (hvilket er det niveau Lasse ser de fleste ting fra -red.). Set fra dette syspunkt, er spillet faktisk ikke så ringe endda... Peter Pan er et 2D-adventure med 3D-grafik. Du ser det hele fra siden, og du styrer dine karakterer op, ned og til siden (Peter Pan kan jo flyve!). Det er ikke fordi spillet byder på ting vi ikke har set før, men spillet har stadig sin egen charme og er ganske gennemført. Man kan ikke hvæde, at der ligefrem er mangel på sidescrollende platformspil, så man kan undres over hvorfor netop Disney bliver ved med at pumpe disse spil ud.

Spillet starter med, at Peter Pan går rundt i sin træhytte og keder sig bravt. Pludselig kommer Klokkeblomst ind og fotæller Peter, at der ligger en kæmpe skat på Ønskeøen, og Peter går straks igang med at planlægge skattejagten. Klokkeblomst informerer dig om, at der faktisk findes et skattekort, der leder dig direkte til skatten. Det er nu din opgave at finde skattekortet før Kaptajn Klo! Men ak! Kaptajn Klo har allerede skattekortet, og efter at have lært det udenad, snitter han kortet i 4 dele, så Peter Pan ikke har en kinamands chance for at finde skatten før ham! Dette spil lægger ud med ægte ondskab af værste skuffe!

Som sagt har vi med et scrollende "platformsspil" at gøre, så konceptet burde være velkendt for enhver. Peter Pan skal gennemføre baner, undgå eller nedkæmpe fjender og samle diverse power ups og bonusdimser op. Rundt omkring på banerne er der nogle fjer, som du skal indsamle (dem kan du bruge i butikker rundt omkring på banerne). Du kan også låse op for diverse klip fra filmen, så der er nok at lave. En klage skal dog gå til loade-tiden. Den er simpelthen alt for lang

Ikke så ringe endda!

Grafisk set er spillet ikke det bedste, der er set, men grafikken er dog god og flydende. Lydmæssigt er der heller ikke det helt store at komme efter, men på den anden side er der heller ikke rigtigt noget jeg kan komme i tanke om at klage over. Det hele er i typisk Disney-stil med glade farver, melodier og lydeffekter, der alle spiller sammen på en glad og forfriskende måde.

Det største kritikpunkt jeg har, er vel Peter Pans stemme (spillet er forresten helt igennem på dansk, med dansk tale og dansk tekst). Han lyder som en rigtig "Amager-dreng" med ægte Københavneraccent (med de associationer det medfører). Jeg kunne godt have tænkt mig at de havde fundet en stemme, der var lidt tættere på rigsdansk - den accent irriterer mig grænseløst. Han kommer til at lyde en tand for kæk og hovmodig, så det til sidst kribler i fingrene for at give ham en ladning tæsk. Måske er det fordi jeg er jyde, men det irriterer mig ihvertfald.

Summa Summarum

Spillet er lavet for de mindste, og det er da også kun i kraft af, at jeg har fået et anmeldereksemplar, at jeg overhovedet værdigede dette spil et blik. Men helt kedeligt er det dog ikke. Banerne varierer ret fint, og der er en del forskellige hemmeligheder, som gør, at man får lyst til, at vende tilbage til banerne for at få det hele med. Jeg må indrømme, at det nok ikke er det spil, der kommer til at holde mig vågen om natten, men for de mindste vil jeg tro, at dette spil vil give dem on god og sjov oplevelse.

Man kan, udover at styre Peter Pan, også styre Klokkeblomst på nogle af banerne, og de forskellige "missioner" i spillet er forklaret fint, så alle kan følge med. Der er endda tips, hver gang man møder en ny fjende. Lidt for let efter min smag og måske også lige i den lette ende for målgruppen. Så jeg har besluttet mig at give det et 6-tal, da jeg tror at det er et spil der ville hunne holde de yngste fanget i en rum tid, selvom det er et spil hvis koncept er set tusinde gange før og hvis sværhedsgrad er lige lidt for let.

Spillet er venligst udlånt af Egmont Interactive, som distribuerer spillet Danmark. Ring 33 26 68 70 for oplysninger om nærmeste forhandler.

Om Lasse Sloth