Et af de spil, der lader til, at skulle gå igen på samtlige platforme, bliver The Simpsons Road Rage. Spillet er allerede ude til Playstation 2, nu er det her til Xbox og det er annonceret til GameCube. Eneste lille problem, når man konverterer et Playstation 2 spil direkte til Xbox, som det er tilfældet med The Simpsons Road Rage, er, at det ikke retter op på de fejl og mangler, som det originale spil havde før det blev konverteret.

Crazy Simpsons
The Simpsons Road Rage er intet mindre end Crazy Taxi flyttet til Springfield. Du spiller en af den velkendte Simpsons familie (med mulighed for at befri en masse af stampersonerne i serien senere), i dennes forsøg på at drive en pirat-taxi-virksomhed i Springfield. Hver person, der er omkring 30 forskellige, har sit eget køretøj og sin egen serie af bemærkninger, men konceptet er det samme. Kør ud i Springfield og find en passager, som du skal samle op. Derefter er det speederen til bunden af bilen og afsted med passageren til dennes destination. Når du har sat din passager af, får du en bonus i tid og point baseret på hvor hurtigt du klarede turen. Lyder det bekendt? Ja, det er præcis magen til Crazy Taxi.

Der er andre spilmodes, som Sunday Drive, hvor du kan køre rundt som det passer dig eller en Mission Mode, hvor du skal gennemføre bestemte objektiver på tid. Hele spillet foregår i 6 distrikter rundt omkring i Springfield, som vi kender så godt fra tv-serien. Kun et område er tilgængeligt fra starten af spillet, så resten skal befries hen af vejen. Hvis du ikke gider spille single player, er der mulighed for at køre head-to-head i splitscreen med en ven. Det er en meget enkel multiplayer hvor to spillere dyster om at komme først til passagerer rundt omkring i byen. Desværre er den begrænsede multiplayer del det sjoveste ved The Simpsons Road Rage.

Problemet er, at de områder man kører i er ret små og man kommer til at køre mange mange ens ture. Det betyder, at du får set den samme alt for simple baggrundsgrafik mange mange gange, hvilket ikke just er noget, der øger spillets appel i længden. Der er simpelthen ikke nok variation eller udfordring i The Simpsons Road Rage til at holde dig fanget i mere end korte perioder af gangen. Det er rigtigt, at der er et sandt hav af referencer til Simpsons tv-serien i spillet, men selv ikke for virkelig Simpsons-nørder, som alle spilanmeldere er, er det nok til at rette op på, at The Simpsons Road Rage er et alt for tyndt spil, uden nogen reel dybde eller levetid. Der er simpelthen for mange gentagelser og for megen ensformighed, til at spillet kan underholde i længden.

Det ligner. eller?

Man skal passe på når man snakker om grafikken i The Simpsons Road Rage. For grafikken er simpel, lidt firkantet og ikke alt for detajlerig, men det er jo også sådan Simpsons ser ud på tv. Den grafiske stil i spillet prøver tydeligvis at efterabe tv-serien, med alle de problemer det måtte bringe, når man forsøger at gøre en 2D tegneserie til et 3D spil. Det betyder at nogle af figurene (læs: dem alle sammen) er voldsomt firkantede at se på, mens omgivelserne virkelig ligner og føles som "the real thing". Spillet formår dog at holde en ganske høj framerate, så fartfornemmelsen i spillet er ganske god.

Musikken og lydene i spillet er i en forholdsvis okay kvalitet. De er ikke voldsomt varierende, men de er friske ot tegneserie-agtige. Det mest positive ved spillets soundtrack er dog uden lige den mængde korte bemærkninger hver personer har. De er alle i rigtig god kvalitet og da de fleste (dem alle sammen måske?) er taget direkte fra tv-serien, så lyder personerne naturligvis ægte.

Du skal virkelig elske Simpsons

Det er ikke nogen hemmelighed, at Road Rage mangler både levetid og dybde. Det kan måske opvejes af den store mængde Simpsons-referencer og Simpsons-stemningen, men det kræver altså, at du virkelig elsker Simpsons. Du skal ikke bare elske dem, du skal nærmest forgude dem, før du kan tilgive spillets mangler.

Jeg har sagt det før og jeg siger det gerne en gang til, for Road Rage er et godt eksempel: Det forholder sig nemlig sådan, at Road Rage ikke direkte er et dårligt spil, det mangler bare alle de elementer, der skal gøre det til et godt spil. Der er stjålet alt alt for meget fra Crazy Taxi, men hvor Crazy taxi havde mere interesaante bymiljøer og et r**fedt soundtrack, har Road Rage de samme lidt småkedelige og ensformige baner og et soundtrack, der ligesom resten af spillet kun tiltaler virkelige Simpsons-fans, der kan genkende de mange referencer. Så tilbeder du ikke dit fjernsyn hver gang der er The Simpsons på skærmen, bør du nok finde noget andet end Road Rage at fordrive tiden med.

Spillet er venligt udlånt af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 83 55 50.

Om Maiken Schou