Advance Wars

Gameboy Advance: Advance Wars er noget så utraditionelt som et trækbaseret strategispil til en håndholdt konsol. Ja det passer faktisk! Nu kan du i ro og mag føre krig på din GameBoy Advance i tysktimerne eller mens du venter på bussen. Det er faktisk lige så sjovt som det lyder.

Er krig sjovt?!?

Advance Wars minder mig på nogle områder om det gamle PC-spil HistoryLine 1914-18. Advance Wars er nemlig et trækbaseret strategispil, hvor du igennem 114 kampe skal besejre din nations fjender med din hær. Til hver kamp har du en række bestemte enheder (der er 18 forskellige enheder i alt, fordelt på landtropper, flåder og luftvåben), som du enten skal bruge til at udslette alle fjenderne med eller hvis du satser på en hurtig sejr kan du nøjes med at indtage fjendens base. Det er naturligvis muligt at have flere enheder af samme type, så du vil opleve meget store slag senere i spillet.

Enhederne er klassisk opbygget. Der er infanteri og tungt infanteri, tunge og lette kampvogne, luftværnskanoner, artilleri i form af MRL-batterier og selvkørende kanoner og så videre. Alle enheder har styrker og svagheder. For eksempel kan infanteri indtage byer, men som de sårbare og ubeskyttede kødsække de små fodtusser er, har de en ubehagelig tendens til at blive forvandlet til benet grød, hvis de udsættes for angreb fra kampvogne eller artilleri. Kampvogne har ildkraft, men mangler mobilitet og evnen til at forcere tæt terræn, mens opklaringskøretøjer er let pansrede, hurtige, men har evnen til at spejde foran dine tropper. Det gælder om at udnytte dine enheders styrker, imens du forsøger at drage nytte af fjendens svagheder. Det er yderst interessant og ganske simpelt når man tænker over det, men det giver en utrolig dybde i selve spillet.

Du og din modstander skiftes til at flytte enhederne. Når det er din tur kan du flytte alle dine tropper, og angribe med de enheder der kommer i kontakt med fjenden (artilleri kan angribe over flere felter). Kamp mellem to enheder vises på samme måde, som man så kampe i de klassiske Battle Isle-spil eller i HistoryLine. Skærmen deles op i to, der viser hvilket type terræn de to enheder hver for sig er i (dette påvirker deres kamptab, da god dækning naturligvis er at foretrække fremfor en åben mark), på her side af skærmen ser man så sin og fjendens enhed affyre skud mod hinaden og man kan betragte ildens effekt. Alle enheder har fra starten af 10 hit points. Når disse er væk er enheden nedkæmpet og fjernes fra kortet.

Efterhånden som du skrider frem i spillet får du endda adgang til officerer, der har forskellige egenskaber, som du får hårdt brug for senere i spillet, for AI'en er hård. Advance Wars kan virkelig give dig kamp til stregen, hvilket blot gør spillet det mere underholdende. Hvis du bliver træt af single player kampagnen kan du naturligvis kæmpe mod en menneskelig modstander med et link-kabel. Du kan endda designe dine egne baner i den medfølgende editor. Mængden af finesser og muligheder i Advance Wars er intet mindre end imponerende. Det har alt hvad man kan ønske sig af et strategispil og det må siges at være imponerende på en håndholdt konsol.

Så kort sagt: Krig, i hvert fald på gameBoy Advance, er sjovt. utrolig sjovt.

Pusse-nusse krig

Det er ikke fordi der er mange animationer eller flotte cut scenes i Advance Wars, men alligevel formår spillet at anvende konsollens grafiske kunnen til bristepunktet. Enhederne er glimrende lavet, kortene der spilles på er varierede og farverige og den gennemgående japanske anime-streg, der over alle personerne i spillet, giver grafikken en smule "pussenusse"-følelse. Det er måske ikke det første man tænker på når man ved at Advance Wars er et krigsspil, men på en mystisk måde passer grafikken og gameplayet utrolig godt sammen.

Lyden er ligesom grafikken helt i top. Musikken er god, selvom den kan begynde at trætte en smule efter et par timers intenst spil. Det kan man dog ikke sige om lydeffekterne, der flot underbygger kampene og de forskellige våbenarter. Alt i alt er lydsporet også en positiv oplevelse.

Et must have

Enhver der holder af sin GameBoy Advance og som gerne vil have større udfordringer end dem platformsspil kan give, bør straks købe Advance Wars. Det er intet mindre end et genialt spil, i en genre der næste er komplet ignoreret til håndholdte konsoller. Advance Wars byder på så mange muligheder og et så gennemarbejdet gameplay at det ville være synd og skam at snyde sig selv for den oplevelse det er at spille spillet. Se så at komme ned og få det købt.

Om Maiken Schou