Jet Set Rrrrrraaaaadiiiiiooooooooooo! SEGA er tilbage med en reinkarnation af Jet Set Radio - meget passende kaldet Jet Set Radio Future. Velkommen til fremtiden hvor frameraten er 60, farverne klare og lækre, actionen heftig, musikken hardcore og der er masser af ting, der skal tagges og grindes på. Tid at spænde dine inliners på og skate til du besvimer!!!!!

Tag em and bag em

Selvom Dreamcasten er død, så betyder det heldigvis ikke et stop for de mange gode spil SEGA er i stand til at producere. Alt andet lige, så må vi nok indse, at størstedelen af de nyskabende spil kommer fra vores japanske venner.
Endnu bedre er det, at Smilebit lige har kværnet en efterfølger til et af mine yndlingsspil ud. Originalen brugte som det første spil cel-shading metoden, der gør det muligt, at skabe grafik, der ligner en tredimensionel tegneserie, men derudover bød den også på et suverænt gameplay, et heftigt soundtrack og masser af kapow! Jeg har spillet Jet Set Radio Future siden Xbox dag 2, og kan kun sige, at efterfølgeren ikke kun løfter arven, men så sandelig også bringer os på en up-to-date tur ind i Jet Set Radio's specielle futuristiske univers.

Jet! Set! GRIND!

I Jet Set Radio Future er du endnu engang en del af ungdomsbanden GG's, og når du ikke lige hænger ud i deres hovedkvarter og danser til det fede beat, der strømmer ud fra jeres 3 meter høje højtalere, så farer du rundt i Tokyo, sådan som den måske kunne se ud i 2024. Våben er ikke måden at vise hvem der er den hårdeste, næhnej! Er man rigtig hård, så kan man grinde og tagge (male grafitti), så modstanderne mister pusten, og indser at netop DIN bande er den hårdeste. Beklageligvis spænder mega-firmaet Rokkaku Group ben for al morskaben, og er ved at forsøge, at blive en stat i staten. Anti-grafitti og anti-skate love stryger igennem til godkendelse, og på toppen af det hele sidder Rokkakku Gouji med tanker om storherredømme. Han har endda sit helt eget lille Gestapo-krew - Rokkaku Police - der er ude på at stoppe GG's med alle midler.

Alt i alt betyder det, at der er en hel del distrikter i byen, der skal skates tynde og tagges til i din bandes fede grafitti, og naturligvis er der andre bander, der skal overvindes, og nye medlemmer, der skal hverves. I baggrunden står naturligvis den legendariske Professor K, der styrer Tokyo's numero uno piratstation - Jet Set Radio. Han fylder æteren med heftig funk og techno, giver dig de seneste nyheder og kommer med opdateringer efterhånden som historien udvikler sig. Find dine inliners frem og ryst dine sprayflasker - det er grind-tid! Hele tiden!

The Game is ON!

Hvor Jet Set Radio til Dreamcast var lidt af et nichespil, der henvendte sig til et meget specialiseret publikum, så har Smilebit (altså udviklerne) søgt at streamline Jet Set Radio Future, for at gøre det mere tilgængeligt, og dermed henvende sig til alle slags spillere, ikke kun dem, der vil bruge timevis på, at mestre en enkelt bane. Målet var et spil hvor hastighed og skater tricks var i centrum. Dette har Smilebit faktisk opnået, og det endda uden at ødelægge det gode gameplay.

En ting, der altid irriterede mig i det oprindelige spil, var den tidsbegrænsning der var på hver bane. Vi har at gøre med et spil hvor man bare har lyst til at skate rundt, grinde på alt, hoppe hen over tage, wallride på reklameboards og alt det andet tyngdekrafts-udfordrende gejl, der er muligt, når man har futuristiske rulleskøjter på. Man har med andre ord lyst til at køre lidt rundt og kigge på omgivelserne, fremfor at skulle haste igennem en bane. Tidsbegrænsningen er nu væk, og det samme er den konstante politi-tilstædeværelse, der så afgjort også kunne lægge en dæmper på dine udfoldelser. I stedet opholder politiet sig nu i bestemte områder, hvor du bliver fanget sammen med dem, og ikke undslipper før de er besejret. Dermed ikke sagt, at der ikke er noget at lave - disse ændringer åbner nemlig op for en helt ny måde at udforske Tokyo på, og det er phatt!

Jet Set Control

I modsætning til sin forgænger, har Jet Set Radio Future en nem og omgående tilgængelig kontrol - faktisk kunne det ikke være nemmere. Grinding (altså det at glide hen over for eksempel et gelænder) har aldrig været nemmere, og du skal bare lande på noget, der er grind-bart for at sætte det igang. Dertil kan så lægges mulighed for at bremse din hastighed, lave tricks (du bruger X eller Y) og naturligvis tagge i farten. Det er neeeeemt!

En ting, der muligvis vil skuffe hardcore Jet Set Radio fans, er den manglende manuelle grafitti. Det vil sige alt grafitti påføres nu ved at rette din spraydåse mod målet og bruge højre trigger. Det skuffede mig en del i starten, for jeg synes det var ret fedt, at skulle deltage aktivt i at tagge i det første spil. Men! Efter at have spillet en hel del Jet Set Radio Future, kan jeg godt se fornuften i Smilebits valg. Hvor det at male graffitti i forgængeren ofte var en stillestående aktivitet, så er der langt mere fart på i Jet Set Radio Future, og "taggging" er noget der foregår i forbifarten.

Det er en ret stor forandring, hvis du har spillet Jet Set Radio, men det er faktisk kun på den første bane, at man lægger mærke til det; derefter bliver banerne nemlig større og mere komplicerede at tagge på, og nogle steder er det simpelthen bare umuligt, at stoppe i 15-30 sekunder for at lave et tag.

Alt i alt er ændringen til at leve med, og ingen tvivl om, at det gør spillet mere tilgængeligt, nemmere at have med at gøre, og frem for alt, sætter tempoet i vejret.

Pump up the speed - grind it down

Selv om der i Jet Set Radio Future er enkelte områder, der også optræder i forgængeren, så er ligheden mellem dem kun kosmetisk - de deler måske også navn, og der stopper ligheden så også. Banerner er store, i forskellige niveauer og fyldt med biler, fodgængere, kasser, cykler, fugle, der letter når du kommer forbi, tonsvis af ting du kan grinde på og meget, meget mere - de er med andre ord for vilde! Ganske simpelt noget af det flotteste level design, som det har været min fornøjelse at opleve.

Som nævnt tidligere, så er politiet ikke helt så overhængende en fare i Jet Set Radio Future, men desværre virker de heller ikke, som den helt store udfordring. Det virker som om sværhedsgraden er lidt for lav, set i forhold til, at politiet ikke længere jager dig hele tiden. Dette er lidt en skam, da de sammenstød du har med politiet næppe kan anskues som nogen større udfordring. Og denne mangel på udfordring er desværre også gældende for banderne du skal kæmpe imod - det virker som om Smilebit i deres forsøg på at mainstreame spillet, har glemt muligheden for at ændre på sværhedsgraden hvis man ønsker det. En mangel i et eller rigtigt fedt spil.

Men selv om det er forholdsvist let at tæve modstanderne, så er Jet Set Radio Future langt fra et kedeligt spil - der er masser af ting, at lave, også efter du har gennemført spillet. Der er mulighed for at låse op for street challenges (forskellige ting, der skal gøres for at tjene points), der skal indsamles Grafitti Souls (små blinkede objekter, der giver adgang til ny grafitti) og når du har gennemført det hele, bliver nogle områder lige tagget om; en åbenlys udfordring til, at du liiiige skal en tur rundt og rette det hele til. Og hvad dælen - mon ikke også du lige skal prøve banerne een gang til? Og så liiiige een gang til .... og så liiiiige ....

En ny god ting er tilføjelsen af multiplayer, så det nu er muligt, at spille op til 4 mand mod hinanden, enten alle mod alle, eller i 2 mands hold. Det fungerer via splitscreen, og det virker faktisk rigtigt godt. Selv med 4 mand på een gang, kører det hele i 60 frames i sekundet - hvilket må siges at være pænt. Der er 5 forskellige modes, hvilket giver rig lejlighed til at få slået fast HVEM, der er GRIND KONGEN.

Grind ned til din lokale spilpusher

Jeg er slet ikke kommet ind på grafik og lyd endnu, men det er også et kapitel for sig. Spillet er helt enkelt smukt at se på - teksturer og detaljerigdom er i top, og desværre yder de screenshots vi kan vise slet ikke spillet retfærdighed. Sådan en lille ting som 20+ fodgængere, der alle reagerer forskelligt på dig når du løber imod dem, eller en krokodille, der spankulerer rundt i kloakkerne og massevis af bevægelige objekter, er bare med til at forhøje spiloplevelsen.

Selv om cel-shading så godt ud i Jet Set Radio, så får Jet Set Radio Future forgængeren til at ligne noget, der er tegnet af en tre-årig. Hvis personer kunne træde ud af en tegneserie og blive tredimensionelle, ville de se ud som de gør i Jet Set Radio Future. Det SKAL bare opleves.

På lyd og soundtrack siden er der også skruet op for blusset. Lyden er klar og lækker, såvel voiceacting som lydeffekter er perfekte - lige fra fodgængere, der råber efter dig, til lyden af inline skates, der hviner under et grind. Naturligvis er der også masser af funky techno at spille til, og ikke mindre end 30 numre kan du fryde ørerne med under Jet Set Radio Future. Rigtigt god musik, der bare passer SÅ perfekt til spillet.

Med masser af baner, der skal køres igennem, 24 personer, der skal låses op, street challenges og et multiplayer mode, vil jeg mene at Jet Set Radio Future er et sikkert køb, og helt sikkert een af de stærkeste titler til Xboxen. Selv med den relativt lave sværhedsgrad, er der masser af spiltimer i Jet Set Radio Future.

Kan du lide heftig action, skating og vil du have muligheden for at udfordre tyngdekraften, så vil dette spil helt sikkert tiltale dig. Det er med sikker hånd jeg uddeler karakteret 9/10 og en velfortjent HOT GAME award.

Spillet distribueres af Infogrames, der gerne henviser til nærmeste forhandler på 86 18 45 18.

Om Kenneth Madsen