Levende Bøger er endnu engang klar med et udfordrende børnespil. Denne gang er spillet udviklet af danske Deadline Games, for børn i alle aldre (bare de er fra fire til otte). Så tag gummistøvlerne på for nu skal vi ud og stå i mudder og gylle til anklerne på Finns bondegård. lyder det ikke spændende?

Politisk korrekt?
Handlingen i På Opdagelse - Bondegården er simpel. Vi møder de to børn Peter og Marie, der er inviteret ud til en bondegård, ejet af nogle venner. Disse to, der for resten hedder Finn og Elisabeth, hvis det interesserer nogen, lader til at vide cirka lige så meget om landbrug, som jeg ved om Yemens infrastruktur. Sagt på normal dansk er Finn og Elisabeth temmelig elendige til at drive deres nyligt købte bondegård, hvorfor man skulle tro, at de ville kontakte nogle eksperter, der kunne hjælpe dem. I stedet ringer de efter to børn, nemlig Peter og Marie, der åbenbart begge har videregående landbrugsuddannelser, for børnene pakker straks deres møggreb og tager til bondegården for at hjælpe med at drive den. hvad mon loven om børnearbejde siger til det?

Det leder til, at du enten som Peter eller Marie skal hjælpe med at drive bondemand Finns gård. Du styrer din person rundt i et kæmpe landskab, der består af alle de ting vi forbinder med dansk land-idyl. Der er blomstrende kløvermarker, en frodig køkkenhave, en lille eng, en sø med tilhørende vandløb og naturligvis en hyggelig bondegård med tilhørende gårdsplads (og den obligatoriske Volvo).

I starten af spillet er På Opdagelse - Bondegården nærmest en form for gemmeleg. Du får opgaver af Finn eller Elisabeth, hvilket for eksempel kan være, at du skal samle grankogler eller æbler og pærer. Efterhånden som du løser disse opgaver ved at finde de ting du søger, tjener du stjerner. Når du har tjent stjerner nok, veksles de til en udvidelse af bondegården. Du bestemmer selv hvad gården skal udvides med. Det kan være du vil have kyllinger, en ny kat at lege med, køer eller en hest. Du kan også udvide med nye ting, så det er ikke kun dyr, det kommer an på.

Efterhånden som man kommer frem i spillet (læs: har samlet æbler, pærer, grønsager og lignende i et stykke tid) bliver opgaverne gradvist mere komplicerede. Man skal finde ting, som bondeman Finn af ukendte åsager har smidt over hele gården, så det gælder om at kunne huske hvor man har set tingene ligge og flyde. Til sidst skal man finde bestemte insekter, eller steder på gården, hvor der er såkaldte "hot spots". Et hot spot er et sted, hvor du kan undersøge en bestemt ting, som for eksempel en blomst, et insekt, en genstand eller lignende. Når man undersøger tingen, får man et stillbillede af det man kigger på. Her er det så op til spilleren, at huske hvor alle de forskellige ting findes på en bondegård.

Ikke alt for belærende

Grafisk er På Opdagelse - Bondegården et nogenlunde bekendskab. Grafikken er for det meste skarp og tydelig, så det er let at se, hvad det er man har med at gøre. Området omkring bondegården er tilpas detaljeret, selvom området ikke er voldsomt stort. Omgivelserne er i 2D, da 3D grafikken åbenbart endnu ikke er nået helt ud i landområderne. Det værste ved grafikken er dog, at nogle af dyrene på bondegården ser helt forfærdelige ud. Nu ved jeg ikke om udviklerne hos Deadline Games nogensinde har set en rigtig ko, men at dømme efter de køer, der er i På Opdagelse - Bondegården, vil jeg ikke tro det var tilfældet. Det samme kan siges om gårdens hund, der er virkelig uhyggelig at se på, når glad hopper rundt efter dig på gårdspladsen.

Spillet er naturligvis på dansk. Der er en del tale, når du henvender dig til Finn eller Elisabeth for at få nye opgaver. Desuden er der et kort speak i forbindelse med nogle af opgaverne. Det er her spillet forsøger at lære spilleren lidt om de ting, der sker på en bondegård. Hent løg til Elisabeth og hun giver dig en længere smøre om hvad løg er, hvilket arter der findes og hvad de bruges til. Dog er den løftede pegefinger og den belærende tone i På Opdagelse - Bondegården ganske tilpas og bedre lavet (mere diskret) end i mange andre spil til børn, der er så politiske korrekte og belærende, at man godt forstår hvorfor vi har voldelige børn i skolerne, når de skal rase ud over at blive talt ned til i computerspil. Men heldigvis er der ganske mange ting, at opleve og udforske i På Opdagelse - Bondegården, uden at spillet virker alt for belærende.

God underholdning for de mindste

På Opdagelse Bondegården er glimrende underholdning for de mindste. Det kunne have været rart med lidt mere indflydelse over hvad der rent faktisk sker på gården og hvor ting skal placeres, efter at man har købt dem for sine stjerner. Men det kunne det desværre ikke blive til i denne omgang. Spillet praler selv med en langsomt stigende sværhedsgrad, der ændrer sig afhængig af hvor godt du klarer dig. Det er rigtig at opgaverne blev gradvist sværere, men selv de sværeste opgaver er overkommeige for de fleste børn i målgruppen (4 til 8 år). Man skal dog ikke være ret mange dage over 8 år, før På Opdagelse i Bondegården mister en del af sin appel.

Alt i alt er På Opdagelse Bondegården et solidt og underholdende børnespil, med et velkendt og populært tema i centrum (dyr og bordegårde naturligvis). Det er et glimrende pædagogisk spil, der godt kan anvendes sammen med en voksen, der kan forklare de dybere sammenhænge i hvorfor man på en bondegård har køer, grise, heste eller hvorfor landmænd tilsyneladende altid kører Volvo.

Spillet distribueres i Danmark af PAN Vision, der gerne oplyser nærmeste forhandler på telefon 70 23 73 23.

Om Maiken Schou