Project Gotham Racing, der er lavet af Bizarre Creations, som tidligere har imponeret med Metropolis Street Racer til Dreamcast, er blevet udråbt til at være Xbox-konsollens svar på Gran Turismo III. Om det virkelig er lige så imponerende, som Playstation 2 konsollens flagskib Gran Turismo III, kan du let finde ud af. du kan nemlig bare læse med her.

Bruge bremsen. hvorfor nu det?
Project Gotham Racing er et imponerende spil. Ikke kun på grund af spillets enorme mængde af baner, eller de mange flotte biler, men også fordi det er et racerspil, der ikke kun handler om at krydse målstregen først. Konceptet i Project Gotham Racing er, at du belønnes for at lave power-slides, overhalinger, køre på to hjul og en masse andre specielle manøvrer. Lav flere af disse i træk og du kan lave kæder af manøvrer og høster derved flere point. nåh ja, og det skader naturligvis ikke, at komme først over målstregen. At udføre sådanne manøvrer tjener dig Kudos (på godt jysk: blære-point, på godt dansk: berømmelse), og hvis du har tjent nok i løbet af et løb, kan du bruge dem til at låse op for nye dele af spillet, for eksempel nye biler.

Ellers er Project Gotham Racing et meget traditionelt racerspil. Igennem spillet kører du race på lukkede baner i forskellige storbyer. Enten kører du for at vinde løb, tjene point eller udføre bestemte opgaver, som for eksempel at overhale X antal biler på tre omgange. Målet med det hele er naturligvis, at befri nye baner og især nye biler, da Project Gotham Racing indeholder lidt under 30 forskellige af slagsen, der spænder fra Ford Focus Cosworth til de mere imponerende Porsche Carrera GT og Ferrari F-50. Hvis du ikke gider spille Project Gotham Racing alene, er der naturlgivis også råd for det, for spillet understøtter op til 4 spillere i multiplayer.

De forskellige biler i spillet håndteres meget forskelligt, hvilket absolut er et plus. Det kræver masser af indlæring og træning hver gang du skifter bil, da alle køretøjerne reagerer forskelligt. Det betyder, at du også får lejlighed til at studere den ganske detaljerede skade-model, der er i Project Gotham Racing. Din bil får detaljerede skader, på de dele af køretøjet, der måtte ramme en mur eller en anden bil. Lygter knuses, lak ridses og motorhjelmen rives af. ikke helt ulig en køretur i redaktørens Peugeot. Desværre er de andre bilisters kunstige intelligens ikke altid helt i top, så du kommer til at opleve rigtig mange sammenstød (og her er Project Gotham Racing nådesløs: rør et sekund ved en anden bils kofanger, og vupti, du ender i rabatten), simpelthen fordi AI´en er for dårlig til at køre bil. Øv!

Storby kaos

Visuelt er Project Gotham Racing et imponerende spil. Flere hundrede baner, som foregår i storbymiljøer, der er utroligt præcise kopier af storbyer, som for eksempel Tokyo, London, New York City og San Francisco. Miljøernes størrelse og mængde er ganske imponerende, dog er omgivelserne på disse storby baner ikke altid voldsomt detaljerede. Det er primært bygninger, der ikke er har alt for mange detaljer. Enkelte bestemte landemærker, som for eksempel Big Ben eller berømte statuer, er dog blevet betydeligt bedre gennemarbejdet end resten af omgivelserne og har derfor flere detaljer.

Bilerne er ganske nydelige med en tilpas mængde af detaljer og visuelt blær i form af skygge og lyseffekter. Det samme skal siges om spillets vejr-effekter, for eksempel regn eller sne, der er ganske imponerende og et virkelig plus ved spillet.

Musikken i Project Gotham Racing er virkelig suveræn, men det er vel hvad man kan forvente med blandt andet Stereo MCs og Chemical Brothers på soundtracket. Ligesom i Grand Theft Auto III kan du lytte til forskellige radiostationer, alt imens du kører. Hver station har sit eget tema og sin egen play-liste. Ligesom i andre Xbox-spil kan du også vælge, at afspille dine egne numre direkte fra konsollens harddisk.

Mens musikken får et UG+, så dumper lydeffekterne. De er simpelthen for tøsede. Hvor er det sjove i at køre i en Porsche Carrera GT, hvis den lyder som en tunet scooter? Hvornår lærer producenter af bilspil, at vi vil kunne høre vores motor arbejde, vi vil kunne lukke øjnene, gasse op og drømme om alle de hestekræfter, der er under vores kommando. Lukker jeg øjnene og lytter til Project Gotham Racing, lyder det som om der er knallert-træf i min baghave.

Strømlinet racing

Der er dog ingen tvivl om, at Project Gotham Racing er et flot og imponerende spil. Det er utrolig stort og spillets kudos-system er bestemt et interessant og nytænkende koncept i et racerspil, der tvinger dig til at satse på andet end blot at vinde løbet. Spillet har ikke voldsomt mange biler sammenlignet med Gran Turismo III, men de biler, der er, har deres helt egen personlighed og kræver derfor meget indlæring, hvilket giver Project Gotham Racing ekstra levetid og appel for bil-freaks.

Dog plages spillet af irriterende lydeffekter, primært motorlyd, og computermodstandere, der har trukket deres kørekort i en automat i Bingers Tivoli. Hvor svært kan det være at lave en AI, der kører banen rundt uden at den skal hamre ind i mig hver gang jeg kommer i nærheden? Det er åbenbart mere besværligt end man skulle tro.

Om Project Gotham Racing er Xbox'ens svar på Gran Turismo III vil jeg ikke mene. Project Gotham Racing er et solidt og underholdende spil, men det mangler den dybde og variation, der er i Gran Turismo III. Så hvis du vil have et spil på højde med Gran Turismo III. ja, så må du hellere købe en Playstation 2, for der er endnu ingen spil helt på højde med Gran Turismo.

Spillet udgives af Boston Distribution, der henviser til nærmeste forhandler på 44 89 01 90.

Om Maiken Schou