Det er ikke kun sport, racing og action, der er blandt lanceringstitlerne til Xbox. Der er faktisk også noget så anderledes som et familiespil. Spillet er Fuzion Frenzy, der er en form for futuristisk Mario Party, udsat for en lang række klassiske små spil. Så er du villig til at lade naboen, vennerne, konen eller sønnike røre ved din Xbox, så kan du måske finde noget i kan spille sammen i Fuzion Frenzy.

45 sjove metoder

Fuzion Frenzy er et såkaldt Party Game, altså et spil designet til at blive spillet sammen med en stor flok venner. Det lugter af latterkramper, chips i spandevis, fornærmende tilråb og en flok øl på bordet (indsæt "cola" i stedet for øl, hvis du er under 18 og endnu ikke bor alene). Party Game-genren er efterhånden en kende slidt og ikke altid lige vellykket. Både Nintendo 64, Dreamcast og Playstation har haft sine op og nedture i genren. Fuzion Frenzy bygger på samme formel, som stort set alle andre party-spil. Formlen er at tilbyde en stor mængde af små varierede minispil, som du kan dyste mod dine venner i. Det er en formel, der efterhånden er slidt og som er blevet anvendt med svingende succes i spil som for eksempel Mario Party eller Bishi Bashi Special. Japanere lader til at elske den slags lige så højt som selvdød fisk eller tang serveret på kold ris. Dog formår Fuzion Frenzy, at gøre det slidte koncept ganske underholdende.

Den centrale del i Fuzion Frenzy er en tournament mode, hvor du kan dyste i spillets omkring 45 forskellige minispil. Hvis du ikke ønsker mere end en enkelt konkurrence (enten mod dine venner, eller mod computeren, hvis du lige som undertegnede ingen venner har) kan du også vælge, at spillet et enkelt minispil af gangen. Spillene er en bred vifte af sjove nye påfund, komplette ripp-offs af arkade-klassikere eller forsimplede udgaver af populære spil. Der er de obligatoriske små rytme- og danse-spil, der er små racer-spil i biler (komplet stjålet fra Super Sprint), luftpudebåde og radiobiler. Hvad med en kampvogns-duel eller en forsimplet udgave af Bomberman? Der er skam også plads til en sumo-kamp, eller et godt gammeldags slagsmål. De er alle sammen med i de 45 forskellige spil, som du skal ydmyge dine venner i.

Det handler naturligvis om, at være god til en række forskellige spiltyper, også selvom alle spillene er små og simple. Nogle af spillene er intet mindre end tæske-sjove og vil fremkalde tilråb og jubel fra spillerne og eventuelle tilskuere, mens andre er en smule kedelige og ligegyldige. Selvom der er mange sjove og gode minispil imellem de omkring 45 spil, der er med i Fusion Frenzy, er det langt fra alle der er lige gode. Der er enkelte rådne æbler i kurven, der virkelig kan ødelægge den gode stemning med det samme.

Futuristisk setting = futuristisk grafik?

At det overhovedet er nødvendigt at have en setting i et party-spil, kan jeg ikke forstå. Men ikke desto mindre, er der en futuristisk setting i Fuzion Frenzy. Det betyder masser af metalflader, neonlys, laserdimser og arenaer, der ligner noget, der er stjålet ud af film som Blade Runner (hvis altså der havde været en arena i Blade Runner). Baggrundsgrafikken er, selvom den skal ligne noget futuristisk, stadig en kende kedelig til tider. Desuden er grafikken fra tid til anden blottet for detaljer og en smule simpel at se på. Når det så er sagt, så skal spillets effekter have ros, for de er glimrende. Masser af flotte lys og partikel-effekter, der absolut er i den bedste ende, af hvad vi indtil nu har set på en spilkonsol. De forskellige personer man kan spille, er temmelig mystisk designet. De er på en måde sjove at se på, men samtidig er de en smule kiksede og ikke alt for detaljerede. Hver eneste karakter, som man kan vælge at spille i Fuzion Frenzy, har desuden sin egen personlighed og stemme, dog uden at det har nogen direkte effekt i selve spillet.

Musikken er lidt for elektronisk til min smag og falder ikke helt i hak med hvad jeg forstår ved ordet "party". Under alle omstændigheder er musikken ikke tilnærmelsesvis nær så irriterende, som de fleste af personernes stemmer, der konstant gentager de samme irriterende bemærkninger i de samme forbandede skingre stemmer. Udviklerne skulle lukkes inde i en lille mørk kasse og tvinges til at høre den samme hjernedøde replik i en uendelighed som straf.

Hyggeligt spil og multiplayer kaos

Alt i alt er Fuzion Frenzy er hyggeligt multiplayer-spil. Det er måske ikke det bedste party spil, der nogensinde er lavet, men de mange klassikere, der har inspireret mange af minispillene i Fuzion Frenzy, gør spillet en smule nostalgisk og derfor en smule sjovere. Der er dog problemer med nogle af spillene, der direkte er irriterende eller frustrerende. Dertil kommer, at selvom du kan spille mod computerstyrede modstandere, så er Fuzion Frenzy stort set kun morsomt, hvis du har stuen fuld af gæster.

Hvis du er på jagt efter en lanceringstitel, der kan vise hvor mange kræfter, der er gemt i Xbox konsollen og som du kan spille både alene og med venner, så er Fuzion Frenzy nok ikke det rigtige spil at sigte efter. Men har du allerede gennemført Halo eller vil du bare gerne have et spil, der egner sig helt suverænt til multiplayer spil så er Fuzion Frenzy absolut ikke noget dårligt valg.

Spillet distribueres til Xbox af Boston.

Om Johan Tandrup Kensler