Microsoft starter hårdt og direkte på Xbox ved at udfordre Electronic Arts SSX Tricky. Om Amped Freestyle Snowboarding allerede fra Xbox's lanceringsdag kan vælte SSX Tricky af pinden som det bedste snowboard spil, må du læse anmeldelsen for at finde ud af.

Fedt fedt... men...!

Ved første øjekast er Amped intet mindre end et imponerende spil, der virkelig viser, at der er masser af rå muskelkraft gemt i Xbox-konsollen. Spillet er i bund og grund et traditionelt snowboard spil. det vil sige, at det handler om, at stå på et bræt, der suser ned af en bjergside. Det er der jo så mange spil der gør. Det, der gør Amped så imponerende, er spillets super-hurtige kontrol, imponerende fysik, store frihed, skarpe realistiske grafik og ikke mindst det imponerende omfang af baner, der er i spillet.

Den centrale del i Amped er en career mode, som du kender dem fra andre sportsspil. Du skal bygge din snowboarder op ved at gennemføre løb, gøre ham bedre, skaffe ham bedre udstyr, låse op for nye baner og alt hvad vi ellers kender fra andre spil, der også anvender en career mode.

Amped handler dog først og fremmest om sne, fart og halsbrækkende tricks. De første par baner er overstået temmelig hurtigt, så det kan være svært, at lære spillets kontrol, men efterhånden som du låser op for flere og flere etaper på de fire-fem forskellige bjerge spillet indeholder (blandt andet Stratton, Brighton, Altibahn), kommer du til at køre længere og længere ruter, der består af flere sammensatte etaper. Det geniale ved systemet er ikke kun, at du kører på, hvad der ifølge spillet selv, er virkelige bjerge, men også at banerne er lange og føles enorme. Desuden ser de realistiske ud.

Banerne er naturligvis designet, så du kan udføre tricks, hvilket betyder, at der er forskellige ting og staffage på banerne, som du kan lave tricks på. Der er hop og gelændere, der egner sig godt til afsæt og grinds. Eneste problem i den retning er, at time sine spring og tricks, da især landinger efter et udført trick er en smule komplicerede at gennemføre.

Noget for enhver

Hvis der er noget, som der er nok af i Amped, så er det spilmodes. Career i sig selv indeholder hele fire modes. Du kan blot køre traditionelt snowboard freestyle, men du kan også satse på, at score så mange points på tricks, som du overhovedet kan, eller du kan spille den mere usædvanlige Media Mode, hvor du skal udføre tricks foran en fotograf. Men selv uden for Career er der forskellige modes, blandt andet quick start og multiplayer. Quick start burde være ligetil at forstå, mens op til fire spillere kan dyste mod hinanden i multiplayer. Multiplayer funktionen er desværre ikke videre godt skruet sammen og er bestemt et af de steder hvor man godt kunne have ønsket sig lidt mere dybde.

Sne på skærmen

Amped er som sagt et nydeligt og stort spil. Om det er pænere end Playstation 2-versionen af SSX Tricky kan diskuteres. Det mener jeg ikke det er, men det er stadig et virkelig flot og imponerende spil. Det mest imponerende er hvor langt du faktisk kan se ud i horisonten. Der er ingen tåger, der hæmmer dit udsyn eller ting, der pludselig popper op ude i horisonten. Du kan faktisk se hele vejen ned af bjerget, hvis du ellers står rigtigt. Der er virkelig imponerende og viser hvor mange kræfter, der gemmer sig i Xbox konsollen.

Det mest imponerende ved grafikken i Amped hænger unægteligt sammen med spillets størrelse. Alting i Amped føles enormt og ser enormt ud. Du får virkelig fornemmelsen af at snowboarde ned af et bjerg, også selvom tempoet måske ikke er lige så lynende højt, som det er i SSX Tricky. Dog har Amped en mere "realistisk" grafik end nogle af sine konkurrenter. Dertil kommer en utrolig detaljeret og indholdsrig karakteranimation. Personerne i spillet er virkelig flotte og fyldt til bristepunktet med detaljer.

Lyden i Amped fortjener også ros. Der er intet mindre end et bjerg af musik med i spillet. Men de mange mange musiknumre er ikke det mest imponerende ved lydsiden. Det er nemlig lydeffekterne, der imponerer mig mest ved Amped. De er intet mindre end fantastiske! Mængden af skarpe og klare lydeffekter i Amped skal simpelthen opleves. Magen til imponerende og stemningsopbyggende lydeffekter skal man lede længe efter.

Tæt på og næsten

Amped Freestyle Snowboarding er et glimrende spil. Det skal der ikke herske nogen tvivl om. Men i mit lille univers hedder kongen stadigvæk SSX Tricky. Amped giver godt nok en utrolig fornemmelse af frihed, virkelige bjerge at køre ned af og en solid spiloplevelse for alle pengene, men det har svagheder, der virkelig frustrerer mig. Især i starten af spillet er tricks meget svære at udføre og landinger efter spring og tricks er til tider direkte absurd svære at gennemføre. Desuden har Amped ikke helt samme hidsige fornemmelse af fart, som SSX Tricky formår at levere. Men det som Amped har, som SSX Tricky mangler, er fornemmelsen af frihed og muligheden for, at køre freestyle snowboarding ned af "virkelige" bjergsider. Det er noget som fans af genren helt sikkert vil tage til sig med det samme.

Amped har en uendelig lang levetid, med masser af options og udfordringer, der kan holde enhver fan af snowboarding fanget på kanten af lænestolen i dagevis, hvis ikke i ugevis. Spillets grafik og lyd er glimrende, så alt i alt er Amped Freestyle Snowboarding en virkelig solid investering, hvis du på lanceringsdagen vil have et spil, der virkelig kan vise hvor mange kræfter, der er skjult i din Xbox. På den anden side, så viser Amped også, at selv Microsoft kan fejle og lave fejl i spil. så måske er de alligevel helt menneskelige.

Om Maiken Schou