[Gallery not found]

En hurtig opskrift på et computerspil: Tag en god del klassiker, lad os sige Diablo, bland det med en kendt eventyrverden, lad os sige... tja - Forgotten Realms, nærmere bestemt Baldur's Gate og tilsæt derefter et pift af et kendt regelsystem. lad os sige det er Advanced Dungeons & Dragons. Ryst godt, bag i 40 minutter til overfladen er gyldenbrun og vupti, et styk Playstation 2 spil.

Velkommen til Dungeon Hack

Kort fortalt er Baldur's Gate: Dark Alliance Playstation 2 udgaven af det klassiske Diablo. Dark Alliance er naturligvis mere moderne, flottere og på nogle områder mere underholdende end Diablo, så der er ingen grund til at rynke på næse endnu.

Spillet starter meget traditionelt. Du kan vælge imellem forskellige sværhedsgrader og derefter mellem 3 prægenererede personer, nemlig en bueskytte, en dværg-kriger og elver sorceress. Ikke meget nyt under solen dér, desværre. Kunne have været fedt at lave sin egen karakter, men desværre må vi nøjes med de tre.

Spillet foregår igennem en række kapitler, hvor du fra en central base, som du kan købe forsyninger og nyt udstyr i, bevæger dig ud på eventyr igennem en række baner proppet med monstre. Hvad enten du er ved at udforske gamle miner, et bjerg dækket af is, en stor sump eller blot kælderen under den kro, hvor spillet starter, så er konceptet det samme: nemlig real time hack and slash. Du bevæger din figur, set skråt oppefra, igennem 3D miljøerne. Når du møder monster angriber du ved at trykke X. Mere kompliceret bliver spillet sjældent. Du kan supplere dine angreb med forskellige magiske formularer og forskellige egenskaber, som du kan lære når du tjener erfaring og stiger i level. Konceptet burde være velkendt for enhver, der har haft bare den fjerneste interesse i rollespil eller i spil som Diablo. Dræb mange monstre og tjen meget guld og erfaring. Guld kan bruges til bedre våben og udstyr, mens erfaring resulterer i, at du du stiger i level og bliver bedre til at slås. Lige ud af landevejen hvad det angår.

Der er dog flere meget positive elementer ved Baldurs Gate: Dark Alliance, ikke mindst at alle monstrene i spillet er taget fra AD&D og at spillet i det hele taget lugter lidt af D&D 3rd Edition (dermed ikke sagt, at det er D&D 3rd Ed., men det ligner en smule). Desuden er Baldur's Gate spillene velkendte for mange Pc ejere, selvom Baldur's Gate: Dark Alliance i princippet kunne have foregået hvor som helst, da der ikke er forfærdelig megen historie eller baggrund i spillet. Andre positive elementer er et kamera, der frit kan roteres rundt om din karakter og utrolig variation i bane- og monsterdesign.

Baldur's Gate: Dark Alliance byder desuden på nogle simple puzzles her og der, selvom det altid er spillets action, der er i centrum. Spillets puzzles bliver sjældent mere komplicerede end at hoppe fra platform til platform (ja, man kan hoppe i spillet), eller finde de tre dimser i minerne, der kan få elevatoren til at køre. Når du ikke smadrer kasser for at finde skatte, eller er ved at genforsyne dit lager af helende drikke tilbage i byen, ja så bruger du 90% af din tid i Baldur's Gate: Dark Alliance på at udforske spillets baner og dræbe monstre. Dette afbrydes kun sjældent af et boss-monster. Boss-monstre i Dark Alliance er der langt imellem, men til gengæld er der flere af dem, der er meget hårde og enkelte af dem der er lidt for lette. Det handler som regel mere om at gennemskue modstanderens angrebsmønster, end det handler om rå vold.

Multiplayer

Mens det er ganske morsomt, at spille Baldur's Gate: Dark Alliance i single player, så er der ingen tvivl om, at Baldur's Gate: Dark Alliance's største styrke er muligheden for multiplayer. To spillere kan nemlig arbejde sammen om at gennemføre spillet, hvilket giver Baldur's Gate: Dark Alliance en forlænget levetid og et godt spark opad i underholdningsværdi.

Multiplayer mulighederne hjælper især på spillets levetid. Det er ikke voldsomt svært at gennemføre spillet på normal sværhedsgrad, hvilket kan gøres på et par dage. Du befrier dog en ny sværhedsgrad og et nyt område, når du har gennemført spillet. Idéen er at man kan bruge den samme karakter, til at gennemføre spillet med igen og igen på forskellige sværhedsgrader. Det blev efter min mening hurtigt lidt ensformigt i singleplayer, men i multiplayer, hvor man kunne arbejde sammen om at klare banerne og besejre boss-monstrene, er levetide betydeligt længere.

Skal man slæbe nogle af spillets få fejl frem, er værste, at der tit er lidt for mange ting på skærmen, i form af ikoner for magi og et kort, der selvom det er gennemsigtigt, forstyrrer en del. Desuden kan nogle af spillets hoppe-på-platforme-puzzles være næsten umulige at klare i multiplayer, da de to spillere skal hoppe præcis på samme tid. Men det er virkelig klager fra småtingsafdelingen.

Grafisk i top

Grafisk er Baldur's Gate: Dark Alliance helt i top, ingen tvivl om det. Terrænet og banerne er utrolig varierende, med masser af flotte detaljer og imponerende teksturer. De flotte varierende baner suppleres af imponerende effekter, som for eksempel vand (man skal simpelthen opleve vandet i Dark Alliance), der faktisk opfører sig som vand og magiske effekter, der er utroligt farverige og flotte. Dertil kommer at både monstre og din karakter er utroligt flot animeret og levende at se på. Monstrene er den del af Baldur's Gate: Dark Alliance, der har imponeret mig mest. Ikke mindst spillets horder af udøde i form af skeletter og zombies, som du hugger arme og ben af. At se en zombie vakle rundt uden hovede eller arme, fordi du har haft den under kærlig behandling, eller se en zombie slæbe sig rundt uden ben, fordi du har hugget den midt over, er simpelthen alle pengene, som Baldur's Gate: Dark Alliance koster, værd.

Mens der ikke er særlig megen historie bag Baldur's Gate: Dark Alliance (hvem har brug for en undskyldning for at smadre monstre?), så er der enkelte personer du kan møde og snakke med. Deres stemmer er ikke de bedste vi har oplevet, men de er bestemt heller ikke dårlige. Der er enkelte svipsere, men for det meste så er stemmeskuespillet i Baldur's Gate: Dark Alliance af ganske god kvalitet. Det, du kommer til at høre mest af, er dog ikke stemmer, men nærmere lyden af dit våben, der nådesløst flår sig gennem kød og knuser ben. Kampstøjen i Dark Alliance er glimrende, klar og varieret. Krydret med monstres dødsskrig, giver den en perfekt stemning og holder dig i en blodrus, mens myrderiet står på. Når du ikke lige myrder monstre, kan du lytte til den gode stemningsfyldte baggrundsmusik. Alt i alt et lydspor, der er værd at tage hatten af for.

Solid underholdning

Baldur's Gate: Dark Alliance er ikke uden sine små fejl og irritationsmomenter, men for det meste er spillet rendyrket underholdning. Det er simpelt, men sjovt og vanedannende. Navnet kan snyde lidt, hvis man har spillet de store komplicerede Baldur's Gate rollespil til PC, men det må man ikke lade sig narre af. Baldur's Gate: Dark Alliance er hack and slash, nemlig rendyrket action, når det er bedst. Så lad være med at købe det, hvis du leder efter et dybt rollespil, der kan underholde dig indtil Final Fantasy X kommer. Køb det derimod, hvis du kunne lide Diablo, eller hvis du bare trænger til en gang underholdende og imponerende fantasy action. Der skuffer Baldur's Gate: Dark Alliance nemlig ikke.

Dark Alliance koster omkring 599,- og distribueres af K. E. Media, som med glæde er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på tlf. 89 44 22 33.

Om Maiken Schou