Gameboy Advance: Natsume bør sige de fleste fans af ekstreme sportsgrene en hel del. Det er nemlig firmaet bag Tony Hawk's Pro Skater til GameBoy Advance. Nu er de igen klar med masser af fart action og underholdning, denne gang i selvskab med Hr. Shaun Palmer og hans snowboard... eller er de?

Shaun hvem?

Grib en af de fire forskellige snowboardere, som Shaun Palmer´s Pro Snowboarder byder på og spæn op til toppen af bakken, for nu er der dømt vintersjov og spas på GameBoy Advance. Ligesom i Tony Hawk til GameBoy Advance gælder det i Shaun Palmer´s Pro Snowboarder om, at suse rundt på banerne og lave tricks, så du kan opfylde banens mål og derved befri nye baner og nye snowboards til de fire snowboardere, der er medtaget i spillet (Shaun Palmer er naturligvis med). Hver snowboarder kan lave række tricks (jeg vil gætte på at det er omkring 15 eller 20 tricks, hvilket ikke er overvældende meget) og de er ligesom i Tony Hawk meget lette at udføre. I det hele taget er der utroligt mange ting i Shaun Palmer´s Pro Snowboarder, der er stort set magen til ting i Tony Hawk. så hvis du føler dig hjemme i Tony Hawk til den lille håndholdte, kan du hurtigt lære at styre sin snowboarder i Shaun Palmer´s Pro Snowboarder. Dermed ikke sagt at Shaun Palmer´s Pro Snowboarder er lige så godt som Tony Hawk´s Pro Skater, for desværre er der betydelig kvalitetsforskel på de to spil.

Shaun Palmer´s Pro Snowboarder starter meget godt og spillet formår at være virkelig underholdende, de første par gange du spiller, men som du udforsker spillets mange facetter og forskellige modes, vil du opleve, at hvad enten du er i gang med en career og i færd med at befri baner, kører ræs mod computeren eller laver freestyle tricks på en halfpipe, så er Shaun Palmer´s Pro Snowboarder ensformigt og i flere tilfælde en smule for svært. Der er ikke den store variation i grafikken (sne, sne og her og der lidt mere sne), hvilket der heller ikke rigtig er på mange af banerne, så med mindre du elsker sne, så bliver spillet hurtigt en smule tamt.

Der er dog enkelte lyspunkter gemt i Shaun Palmer´s Pro Snowboarder, for eksempel en begrænset multiplayer mode, hvor du kan konkurrere med en menneskelig modstander i Superpipe, om at lave de fedeste tricks og score flest point. Det undrer mig, at man ikke kan køre downhill race mod hinanden i multiplayer, ligesom det undrer mig rigtig meget, at Shaun Palmer´s Pro Snowboarder ikke kan gemme hvor du er kommet til i spillet, men istedet hoster op med koder, der kan låse op for nye baner. Hver gang du har befriet en ny bane i career, får du hvad der minder om en uendelig lang kode, som du skal skrive ned for at kunne befri den efterfølgende baner. er det bare mig eller er den slags gammeldags, besværligt og uacceptabelt i vor tid og alder?

Sne og mere sne

Der hvor Shaun Palmer´s Pro Snowboarder fejler mest, er unægteligt hvad angår grafik og lyd. Spillets banedesign byder på masser af forskellige objekter strøet rundt omkring på banerne, som du kan grinde på eller lave tricks henover. Det ændrer dog ikke ved, at grafikken er udetaljeret, kedelig og livløs. Din snowboarder har øjensynligt brugt for lang tid ude i frostvejret, for han er stiv som en pind og hæsligt animeret. Så selvom der er mange forskellige temaer på banerne og sjove påfund, så ændrer det ikke ved, at Shaun Palmer´s Pro Snowboarder er noget under den grafiske standard, som vi har set andre spil til GameBoy Advance have.

Hvad angår lydsporet, så er det for det meste ensformigt og tamt. Der er ikke samme kvalitet i musikken eller i lydklippene, som der er i Tony Hawk´s Pro Skater. Det er en skam, for fed musik og ekstreme sportsgrene hører unægteligt sammen i computerspil. bare ikke i Shaun Palmer´s Pro Snowboarder.

Ikke godt nok

Shaun Palmer´s Pro Snowboarder er ikke direkte et elendigt spil, det er på den anden side heller ikke rigtig et fedt spil. Fans af genren vil kunne udforske spillets spilmodes, de forskellige snowboardere og sikkert overleve at gennemføre en career eller to, mens andre, der ikke er fans af snowboarding, hurtigt vil finde den ensformige grafik og det ensformige gameplay kedeligt.

Så selvom du er fan af ekstreme sportsgrene, så skal du ikke forvente dig alt for meget af Shaun Palmer´s Pro Snowboarder. Spillet kan levere et par eftermiddages underholdning, måske endda strækkes en hel uges tid, hvis du er ihærdig og ikke generes af spillets lyd og grafik, men så heller ikke mere.

Spillet er venligst udlånt af de flinke mennesker hos Nintendo - Electronic Fun, der med glæde viser vej til nærmeste forhandler, hvis du ringer 89 44 22 35.

Om Johan Tandrup Kensler