Mech Platoon

Gameboy Advance: Nu er det slut med at hoppe på platforme eller køre en åndssvag lille gokart rundt i endeløse cirkler på den lille håndholdte, for nu er Mech Platoon på gaden og det er et vaske ægte real time strategy spil. Ja du læste rigtig: det første real time strategy spil er kommet til Nintendo GameBoy Advance, men hvordan pokker kan det lade sig gøre?

Dune møder MechWarrior

Mech Platoon er grundlæggende et utroligt traditionelt real time strategy spil. Engang ude i fremtiden kæmper tre fraktioner om verdensherredømmet og om rettighederne til de få ressourcer, der er tilbage. Du styrer en af disse fraktioner og ved hjælp af kæmperobotter, skal du bygge baser, udvinde ressourcer, bygge kamprobotter og ikke mindst sørge for, at fjenden går en skrigende og rødglødende død i møde. Intet nyt under solen hvad det angår.

Med dine arbejder-robotter skal du til at starte med bygge en base og derefter begynde at samle de to typer af ressourcer, der kan findes i terrænet (den sidste ressource skal laves i dine fabrikker, ved at omdanne de to andre ressourcer). Når du har et flow af ressourcer, kan du udbygge din base og via forskning hæve din tech level på tre områder. Hvis du for eksempel vil bygge en våbenfabrik, så kræver det en bestemt tech level, så du har brug for, at bruge penge på forskning for, at kunne udbygge din base og bygge de nyeste enheder. Det specielle ved dine enheder (som du aldrig kan have mere end 30 af) er, at de alle, pånær arbejderrobotterne, består af tre bestanddele. I stedet for at forske i og udvikle nye dele, så skal du opdage nye dele ved at undersøge vrag fra fjendtlige enheder eller ved at studere gamle vrag i terrænet. Når du har flere forskellige typer af udstyr, kan du selv sammensætte dine kamprobotter og bestemme hvilke type af ben, krop og våben robotten skal have. Ganske sjovt påfund, der fungerer upåklageligt i spillet.

Mens single player Mech Platoon er ganske sjovt, så er det i den såkaldte skirmish mode, hvor op til 4 spillere kan kæmpe mod hinanden via link kabler, at Mech Platoon virkelig viser sin styrke. Desværre kræver multiplayer spil, at hver spiller har en version af spillet. En virkelig god feature er, at du kan benytte de dele og robotter, som du har befriet igennem spillets centrale single player kampagne i spillets multiplayer, så det er en god ide at gennemføre spillet i single player, før du trykker den af sammen med vennerne.

Hvad med kontrollen?

Nu skulle man tro, at et real time strategy spil ikke kunne spilles ved hjælp af kun 2 knapper og 4 piletaster, men i Mech Platoon er der stort set ingen problemer, der alene kan tilskrives kontrollen. I spillet er det meget simpelt at styre sine enheder og fordi Mech Platoon i sig selv er et meget simpelt spil, selvom det har mange facetter, så er der ikke så mange ting at holde øje med eller ændre på, når først spillet er i gang.

Værste problem er uden sammenligning, at robotterne åbenbart har taget sig et bad i skolelim før spillet startede, for de har en irriterende tendens til at komme til at sidde fast i hinanden eller blokere vejen for hinanden. Det er mildest talt fandens irriterende, da det forhindrer, at du kan bruge store koncentrationer af tropper samtidigt, da de hele tiden kommer til at stå i en stor forvirret klump. En slags formationer ville havde hjulpet. Desuden er det meget trist, at man kun kan have 30 enheder.

Nydelige robotter

Grafisk er Mech Platoon ganske nydeligt. Grafikken er varieret, farverig og ganske skarp. Det tager lidt tid at lære at kende de forskellige robotter og bygninger fra hinanden, men derefter er der ingen problemer med grafikken. Enhederne og bygningerne er i en tilpas størrelse, så de ikke fylder for meget på skærmen, så du hele tiden kan bevare overblikket over dine enheder og din base.

Lyden i Mech Platoon er i modsætning til grafikken utrolig svag. Der er en intetsigende baggrundsmusik, som du glemmer lige så hurtigt, som du hører den. Lydeffekterne er begrænset til kampstøj, der desværre også er lidt tam og intetsigende. Så tag walkman med, hvis du skal spille Mech Platoon i skolen.

Helt igennem underholdende

Ser vi bort fra de få problemer som Mech Platoon har, så er spillet et utroligt underholdende real time strategy spil, taget i betragtning, at spillet er til en håndholdt konsol. Man kunne frygte, at spillet ville have en for klodset eller sløv kontrol, men kontrollen med dine enheder i Mech Platoon fungerer glat og uden problemer.

Men selvom Mech Platoon er godt, så er der plads til forbedringer, både hvad angår spillets lyd og især hvad angår enhedernes og fjendens AI. Dog er Mech Platoon stadig et solidt strategispil til alle dem, der er blevet trætte af at hoppe rundt på platforme. Mech Platoon er bevis på at GameBoy Advance er ved at blive en smule voksen.

Om Maiken Schou