Hidden & Dangerous

Score: 4

Året er 1941, krigen er på sit højeste og dit hold af kommandosoldater er styrtet ned langt inde bag fjendens linier. Din mission går ud på at lave rav i alt det du kan komme i nærheden af og forpurre tyskernes planer. Du er nemlig medlem af Englands nydannede specialtropper; SAS.

Fra PC til Playstation
Hidden & Dangerous tager udgangsunkt i PC-versionen af Hidden & Dangerous, der kom for 2 år siden. Spillet starter i al sin enkelthed med, at man skal udvælge 12 kommandosoldater (fra en pulje på omkring 40 hårde gutter) og derefter udstyre dem med alskens godt fra det militære lager. Hidden & Dangerous starter ud med en simpel mission, hvor du (ligesom i PC-versionen) skal fragte dit udvalgte team på fire mand over en bro, der naturligvis er godt beskyttet af tyskere. Her skal du mødes med italienske antifascister, som du skal danne front med. Spillet er et klassisk strategisk-shooter, i stil med for eksempel Operation Flashpoint, så du kan ikke bare tonse frem med aftrækkeren i bund. Det er selvfølgelig umuligt at styre alle fire mænd på samme tid, hvilket får spillet til at virke klodset og urealistisk. Lad os tage den første mission, hvor man skal forcere en bro. Ville det ikke være mere effektivt at storme den med alle mand? I stedet for at skulle skyde 5 tyskere med den ene mand du styrer.?

Som spillet skrider frem, bliver man mere og mere irriteret over Playstation controlleren. Den er hamrende upræcis til et sådan spil, der kun fungerede til PC fordi man kunne anvende sin mus. Selv med analogfunktionen slået til, er det stadigt utroligt svært at ramme tyskerne. I et spil som dette handler det i høj grad om fart og præcision. Derfor bliver spillet aldrig fængslende. Man prøver ihærdigt på at koncentrere sig i hver mission, men når man på 80 meters afstand bliver skudt af en tysker, der på den afstand ligner et omvandrende træ, så bliver man nødt til at lukke øjnene og tælle til 10.

Da jeg selv er en inkarneret Counter-Strike-spiller, så kræver jeg at spil af denne type er brugervenlige eller underholdende, og er dette ikke tilfældet så er min tålmodighed ikke særlig stor. Hidden & Dangerous på Playstation 1 er nærmest uspilleligt. Jeg har det dårligt med at sige det, da jeg var glad for spillet på PC'eren og samtidigt spændt venter på Hidden & Dangerous 2, som skulle udkomme næste år. Men sandheden er, at tiden desværre for længst er løbet fra den gamle Playstation. I hvert fald er det blevet uhyrligt svært at konvertere nutidens spil til maskinen og det er Hidden & Dangerous et perfekt eksempel på. Mens spillet var intenst, spændende og fængende til PC, er det primært frustrerende og grimt til Playstation.

Det er lidt svært at give spillet en karakter, da man egentlig ikke rigtig kan spille det uden at anstrenge sig enormt. Det er hårde ord, men Hidden & Dangerous er et pengetrick, som man skal være dum for at investere i. Spillet fik også hård kritik da det kom til Dreamcast-maskinen, som ellers er grafisk og teknisk stærkere end Playstation-konsollen. Jeg håber på at Talonsoft vil tage kritikken til sig og i fremtiden undlade at gå samme vej. Gameplayet i Hidden & Dangerous er nemlig helt i bund og det samme som grafikken. Den er smudset, uklar og alt det den ikke må være i et spil, hvor det er vigtigt at kunne skelne omgivelser og fjender på lang afstand. Lyden er i orden. Den er, som alt andet, pånær grafikken, i Hidden & Dangerous, blevet direkte kopieret fra PC-versionen.

Summa summarum, så kan det ikke blive til mere end en kold karakter. Spillet opfylder kun meget få af de krav der stilles til spil i dag. Vi vil først og fremmest have spil, der hænger sammen og som kan underholde os. Så er det reelt lige meget om vi taler om Civilisation 3 eller Tekken 3. Hidden & Dangerous hænger ikke sammen såvel grafisk som gameplay-mæssigt, hvilket gør spillet meget frustrerende og sjældent særligt underholdende. Dog er det positivt at spillet har en udmærket historisk indgangsvinkel, men generelt lider Hidden & Dangerous for meget under Playstation-konsollens manglende formåen. Så med mindre du bare ikke kan overleve uden Hidden & Dangerous til Playstation, så spar dine penge, også selvom spillet kun koster 129 kroner!

Spillet distribueres herhjemme af K.E. Media, der med glæde oplyser nærmeste forhandler på 89 44 22 33

Om Mads Thomsen