Rugrats Castle Capers

Gameboy Advance: De kendte rollinger fra fjernsynet er endnu engang stjernerne i et nyt computerspil. Der er tale om GameBoy Advance spillet Rugrats Castle Capers, der er et fornøjeligt, men temmelig kort, platformspil. Spillet er naturligvis sigtet mod en meget ung målgruppe, der kender Rugrats fra TV.

Kendt fra TV
Hvis du ikke lige ser så mange tegnefilm i fjernsynet, så vil du sikkert ikke ane hvem eller hvad Rugrats, eller Rollinger som de hedder på dansk, er. Personligt har jeg ikke den dybe indsigt i, hvem af rollingerne der er hvem, men jeg har da fundet ud af, at serien handler om en flok små rollinger og den dominerende Angelica. Det er stort set også konceptet i spillet Castle Capers, hvor Angelica har opdaget, at Stu er ved at bygge et legeland til Repta Pizza restauranten i sin baghave. Angelica finder legelandet meget lig et slot, hvilket giver hende et anfald af storhedsvanvid.

Angelica besætter slottet, udråber sig selv som dronning og konfiskerer derefter alle rollingernes legetøj, da de ikke må lege i hendes kongerige (eller noget i den stil). Det leder de seks rollinger ud på en eventyrlig rejse, igennem seks platformsverdener, der, for de flestes vedkommende, er baseret på et tema fra et kendt eventyr. Målet er naturligvis, at finde rollingernes legetøj og ikke mindst få Angelica vippet af tronen.

Grundlæggende er Castle Capers et meget traditionelt platformspil. Du kan vælge at styre en af de seks rollinger (blandt andet Tommy, Chuckie, Angelica og Kimi, dog uden den store forskel rent spilteknisk), mens de rollinger du ikke valgte, står spredt rundt omkring på banerne og kan hjælpe dig på din færd, hvis du ellers finder dem. Netop at der er hjælpere på platformbanerne, er et ganske nytænkende og sjovt koncept. Når du har fundet en af de andre rollinger, trasker vedkommende lige bag dig (du kan have mere end en på slæb) og kan bruges til at hjælpe dig med at lave ekstra lange eller ekstra høje spring, for at nå fjerne platforme eller hoppe over fjender.

Da Castle Capers jo er et børnespil, så skal man ikke slå fjender ihjel på banerne. Man kan i stedet aflede deres opmærksomhed, ved at smide mad til dem, som de så bruger tid på at spise. De fleste fjender er desuden ganske fredelige og almindelige dyr, som for eksempel aber eller isbjørne.

Banedesignet er som nævnt inspireret af kendte eventyr. Der er for eksempel Hans og bønnestagen eller Ali Baba og de fyrretyve røvere. Eventyrene er naturligvis udsat for en frisk dosis Rugrat-stemning. På hver bane er der gemt et stykke legetøj, som man skal finde for at gennemføre banen. Det er meget traditionelt, men med en tilpas sværhedsgrad for de mindste spillere. Et kæmpe minus i denne situation er, at spillet desværre kun er på engelsk og at seks baner er lidt i underkanten hvad angår levetid. Der er ikke rigtig noget specielt ved banerne eller nogle spændende skjulte powerups, der er værd at komme tilbage senere for at lede efter.

Hyggeligt og farverigt

Grafisk er Rugrats Castle Capers ikke det flotteste platformspil, som vi har set til GameBoy Advance, men det er stadig ganske flot og farverigt. De seks baner er meget forskellige, hver med deres eget tydelige tema. Der er ikke voldsomt mange objekter eller detaljer i baggrundsgrafikken, men til gengæld er rollingerne selv ganske tro til deres alter ego i tegneserien på TV. Fjenderne er der ikke så mange forskellige typer af, med det resultat at de kan blive lidt ensformige i længden. Generelt er grafikken farverig og meget hyggelig at se på, hvilket egner sig perfekt til spillets unge publikum. Men imponerende smukt er Castle Capers ikke.

Lyden er en smule neutral efter min mening. Musikken er nogenlunde, men der er ikke mange lydeffekter eller baggrundslyde, der kan opbygge en stemningsfuld lydkulisse. Der kunne man godt have brugt lidt mere energi på Rugrats Castle Capers, også selvom musik og lyd ikke er det, der vægtes tungest i platformsspil.

Fint (men kort) børnespil

Rugrats Castle Capers er i princippet et meget underholdende børnespil, der har en solid dosis Rugrat-stemning, der med lethed vil kunne genkendes af selv de mindste spillere, hvis de ellers har set Rugrats i fjernsynet. En stor fordel ved spillet er, at man selv kan bestemme hvilken af spillet baner man vil spille, så spillets seks baner ikke kommer lineært efter hinanden. Desværre er der som sagt kun seks baner og de er lidt for korte og lidt for lette at komme igennem. Så selvom Rugrats Castle Capers er god underholdning på kort sigt, så kan det godt blive et af de spil, der bliver glemt i sokkeskuffen, når først det er blevet gennemført et par gange.

Spillet er venligst udlånt af de flinke mennesker hos Nintendo - Electronic Fun, der med glæde viser vej til nærmeste forhandler, hvis du ringer 89 44 22 35.

Om Maiken Schou