Gameboy Advance: Her må jeg altså melde pas. Det kan være, at jeg ikke ser nok fjernsyn, men jeg har aldrig stiftet bekendskab med den tegneserie/film, der ligger til grund for GameBoy Advance spillet Rocket Power Dream Scheme. Siden spillet er fra THQ, vil jeg formode, at serien bliver vist på Nickelodeon, hvilket jeg blankt må indrømme ikke er en kanal, som jeg ser særligt meget (bare vent til du får børn -red). Men det betyder jo ikke, at spillet ikke kan være underholdende. vel?

Ehh... lad mig se om jeg forstår det her
Du spiller skaterknægten Otto, der efter et særdeles aktivt ædegilde får et mareridt, hvor han drømmer, at en Hr. Merv Stimpleton bliver til den onde Dr. Stimpleton. Den onde doktor kidnapper Ottos søster Reggie og Ottos to venner Sam og Twister. Men ikke nok med det, doktoren har også efterladt en mystisk maskine i byen Ocean Shores, en maskine der vil forvandle byen til et Polka-feriested, hvis ikke Otto når at stoppe Stimpleton. Polka? skal jeg redde menneskeheden fra Polka? Det er i det mindste bedre end det slidte "invasion-fra-rummet"-plot.

Otto er åbenbart en rigtig skaterknægt, der er veludstyret med både et par rulleskøjter, løbesko og et fint skateboard. De baner, som han skal gennemføre, for at redde sine venner, er på mange måder klassiske højre-scrollende platformsbaner, dog med den lille finte, at Otto (og senere hans tre venner) kan lave tricks på deres skateboards og rulleskøjter. Tricks er måske så meget sagt, men de kan da i det mindste grinde/glide på gelændere, selvom det ikke er i ret lang tid af gangen, at det kan lade sig gøre.

Der er i starten af spillet adgang til tre forskellige områder, men selve spillet indeholder omkring 20 forskellige baner. På hver af de første tre baner, skal du befri en af Ottos venner, der så bliver tilgængelige som spilbar person, hvilket hjælper betydeligt på spillets levetid. Personerne har naturligvis forskellige egenskaber og hastighed, samt deres eget specielle befordringsmiddel. Fjender er der naturligvis en del af strøet rundt omkring på banerne. De kan for det mest undgås ved hop eller ved at glide på gelændere, men hvis det ikke kan undgåes, kan du dræbe dem ved at give dem et klassisk Mario-hop-på-hovedet.

Rocket Power Dream Scheme er et fornøjeligt og hurtigt spil, der helt klart henvender sig til en ung målgruppe. Måske ikke helt så ung, som dem der ville holde af Rugrats Castle Capers, men vi snakker stadig en målgruppe bestående af børn. Det der skuffer mig mest ved spillet, er at konceptet med rulleskøjter og skateboards (nogle af de personer man kan befri, har andre ting, som for eksempel en kængurustylte), virker en smule spildt. Der er ikke ret mange ting at lave tricks på og med, så det bliver forholdsvist hurtigt ensformigt at kure på hegn og gelændere. Men på den anden side, så er det et interessant koncept taget i betragtning at Rocket Power Dream Scheme ikke er et sportsspil, men et klassisk platformsspil.

Det er måske værd at bemærke, at selvom Rocket Power Dream Scheme blander skateboarding- og platforms-genrerne, så er spillet forbløffende simpelt og let at styre. Det er meget let at grinde med både rulleskøjter og skateboard.

Nydeligt THQ, Nydeligt

Grafisk er Rocket Power Dream Scheme ganske nydeligt. Introen er komplet kikset, men resten af spillet er ganske hæderligt skruet sammen. Der er en lang række forskellige miljøer i byen Ocean Shores, der alle er detaljerede og ganske farverige. Mens baggrundsgrafikken ikke er voldsomt varierende, er den overbevisende og giver indtrykket af, at du faktisk skater i en skaterpark eller langs en strandpromenade.

Animationerne er hurtige og flydende og selvom der ikke er megen variation, giver de et godt indtryk af fart og gør personerne levende at se på. banerne er krydret med mange forskellige typer af fjender, der angriber din skater på en lang række forskellige måder, hvilket gør banerne ganske udfordrende. Lyden er meget neutral og fortjener ikke andet end en sidebemærkning.

Okay ungdomsspil

Rocket Power Dream Scheme er et spil, der sigter mod en meget bestemt målgruppe, der finder skateboarding og streetstyle interessant, dog uden at de gider eller kan spille spil som Tony Hawks Pro Skater. Spillet er dog på trods af sine skaterelementer stadig et platformsspil, så man skal ikke købe det, hvis man er ude efter et skaterspil. Så man skal gøre sig klart, at hvis det er platformspil man er ude efter, så er der mange andre af slagsen på markedet til GameBoy Advance, der både er bedre, mere underholdende og længere end Rocket Power Dream Scheme. Men som et frisk pust i genren er Rocket Power Dream Scheme ganske underholdende, omend en smule snævert.

Spillet er venligst udlånt af de flinke mennesker hos Nintendo - Electronic Fun, der med glæde viser vej til nærmeste forhandler, hvis du ringer 89 44 22 35.

Om Maiken Schou