Gameboy Advance: Jeg indrømmer gerne, at Power Rangers aldrig har været min kop the (eller min kop-noget-som-helst for den sags skyld). Tv-showet virkede hyperaktivt overgearet og pinligt kikset på en forskruet japansk tegneserieagtig måde. Dermed ikke sagt at et spil baseret på Power Rangers automatisk behøves at være elendigt. eller hvad?

Go Go Power Rangers
I Power Rangers Time Force møder vi de fem farverige og heltmodige Power Rangers, hvis hverdag går med at besejre superskurke og væsner fra det ydre rum (eller er det en anden dimension. det har jeg glemt). Historien bag spillet Power Rangers Time Force er temmelig banal. En ond og ikke særlig køn fyr vil overtage verden, hvilket han vil gøre ved at overtage fortiden. Hvordan det så ellers praktisk kan lade sig gøre, melder historien ikke noget om. Derfor følger Power Rangers efter ham tilbage i tiden, for at besejre ham og hans hær af superskurke. Så får du ikke mere i handlings-afdelingen for den 25-øre.

Fortiden består sjovt nok af en række platformsbaner, med forskellige og varierende baggrunde taget fra en række perioder i menneskets historie. Dog er spillet elendig til at gøre opmærksom på hvor og hvornår du er, så hvis du ikke kan gætte dig til hvilken tidsalder banen er inspireret af, tja. så er det synd for dig. Du styrer en af de fem Power Rangers igennem de klassiske platformsbaner, hvor du skal undgå fælder, samle powerups, tæve fjender og besejre boss-monstre. Det er et simpelt gameplay, der er taget fra "den lille spildesigners håndbog" side 1, lige efter forordet.

Den Power Ranger som du styrer, har en række forskellige bevægelser til rådighed. Dog er din figurs bevægelighed langt fra så varieret eller interessant, som vi for eksempel tidligere har oplevet Wario have i WarioLand 4. Du besejrer fjender ved at slå og sparke dem, eller ved at finde og bruge nogle Power Ranger våben (ikke for børn under 8, batterier sælges seperat). Du har en bred vifte af hop, spring og angreb til rådighed, men for det meste så bliver Power Rangers Time Force i længden til såkaldt "button bashing", hvor du bare sidder og moser på angrebsknappen til fjenden er død. Det gælder også i de lidt anderledes baner, hvor din Megazord, der åbenbart er Power Rangers navn for en kæmpe robot, skal banke andre Megazords i et kampspilsinspireret minispil.

Stabil grafik

Selvom grafikken i Power Rangers Time Force ikke er voldsomt revolutionerende, så er spillet stadigt ganske nydeligt. De fem Power Rangers er desværre helt ens, bortset fra farven altså. Lidt varieret animation ville have været rart. Spillets baggrunde er hæderlige og det er for det meste ganske let at gennemskue hvilken tidsalder, man skal forestille at være i. I den forbindelse ville en eller anden form for cut-scene have været rar, når man skifter mellem de forskellige tidsaldre, men desværre, det var der åbenbart ikke tid eller penge til. Dog er det blevet til billeder af de boss-monstre du møder, hvilket virker ganske godt og forbereder dig på den kommende boss-kamp.

Lyden i spillet er en smule over gennemsnittet. Musikken er skarp og varierende, selvom der er enkelte baner hvor baggrundsmusikken gentages lidt for meget, lidt for hurtigt. Lydeffekterne er klare og godt lavet, selvom der ikke er så stor variation. Generelt er jeg meget imponeret over, hvad GameBoy Advance konsollen kan formå, når det kommer til lyd og musik. Det er nok her, at de største landvindinger fra GameBoy Color har fundet sted.

Over middel, men så heller ikke mere

Power Rangers Time Force er et platformspil, der ikke byder på megen nytænkning eller variation. Med mindre man er komplet skudt i Power Rangers, så er der altså bedre spil i denne genre til GameBoy Advance. Selvom Power Rangers Time Force leverer et hæderligt stykke platforms-action, så er spillet simpelthen for kort (omkring 7 forskellige baner). Power Rangers Time Force er ikke direkte dårligt, men det er langt fra det bedste spil af sin slags vi har oplevet.

Spillet er venligst udlånt af de flinke mennesker hos Nintendo - Electronic Fun, der med glæde viser vej til nærmeste forhandler, hvis du ringer 89 44 22 35.

Om Maiken Schou