Worms World Party

Det kan godt være, at du tror, at det amerikanske militær er det mest avancerede og effektive i verden, men det er faktisk intet i modsætning til den koldblodighed og opfindsomhed, som dine orme i Worms har. Tag med til en verden hvor regnorme er bevæbnede med granater, maskinkanoner og flammekastere. tag med og tag et spil Worms. Du vil ikke fortryde det.

Så er de her igen igen...

I tidernes morgen boede der to hulemænd i et blæsende bjergfyldt område. De to hulemænd hadede, som hulemænd ofte gør, hinanden og brugte alle kneb for at få hinanden ned med nakken. Men det var først da de fandt ud af, at man kunne kaste sten efter hinanden, at tingene tog fart... Igennem tiderne har mennesket videreudviklet og forfinet dette "smid noget tungt og farligt i hovedet på hinanden"-princip. Opfindsomheden har været stor, især når det gælder nye metoder til at sprænge hinanden i luften, men intet kommer dog tæt på de dusinvis af våben du nu kan få kontrol over i Team 17's nyeste skud på Worms-stammen: Worms World Party.

Kan man koge ny ormesuppe på gamle benløse orme?

Til de få personer, der endnu ikke har hørt om Worms (findes den slags personer overhovedet?), vil jeg beskrive Worms, som et meget simpelt spil, der er hurtigt at lære, men svært at mestre. I Worms ser du alting fra siden i 2D. Du styrer et hold små orme rundt på et tilfældigt genereret kuperet terræn og din opgave er at slå dine modspillere ihjel. Til din rådighed har du et utal af våben, lige fra almindelige granater til clusterbombs, dynamit og luftangreb. Har du spillet Pc klassikeren Scorched Earth, så ved du hvad jeg snakker om

Du kan spille imod computerstyrede modstandere og/eller en ven. Spillet er tur-baseret og på din tur skal du styre din orm til en fordelagtig position, vælge våben og affyre det mod fjendens orme. I affyringsfasen skal du bestemme vinklen og den styrke hvormed din orm skal kaste/affyre våbenet (der er også en vindfaktor, der spiller ind). Det er dette aspekt, der gør at Worms er svært at mestre - det er svært at få en god fornemmelse af kastevinkel/kraft, især når vinden skifter.

Har du spillet de andre spil i Worms-serien, vil du hurtigt føle dig hjemme i Worms: World Party. Rent gameplay-mæssigt er der ikke meget nyt under Solen, men spillet er sjovt og lige til at gå til. Som noget nyt er der kommet scenarier og missioner, som du kan udføre. Det kan for eksempel være at hente en kasse fra et synkende skib, eller at dræbe alle modstandere på tid. Der er også en Dødskamp, hvor du skal besejre fjenden i en række stadig vanskeligere kampe. Du har også en "Ormopædi" til rådighed, hvor du kan se, hvordan du får mest muligt ud af dine våben.

Worms: World Party er originalt tænkt som et Online spil, hvor du kan spille mod modstandere over Internettet. Da der ikke er netmuligheder på Playstation er denne feature sløjfet, men med de nye Scenario- og Deathmatch-modes, er der dog tilføjet nogle nye spilmuligheder for de personer, der sidder alene og spiller Worms World Party. Det er dog stadig i multi-player mode, at Worms kommer til sin ret med fænomonalt gameplay og imponerende underholdningsværdi. Der er intet mere tilfredsstillende end at tæve din modstander ved et veltilrettelagt skud, eller endnu bedre: et totalt utilrettelagt og møg-heldigt skud. Få spil har den fængslende, men simple spille- og underholdningsværdi, som Worms tilbyder, der altid efterlader dig sulten efter et enkelt revanchespil til.

Som i de tidligere Worms-titler, skal du først vælge et hold (eller lave et selv). Dette hold vil efterhånden som du spiller mere og mere med det, opbygge sin egen personlighed og gøre dig mere og mere afhængig af Worms. Der er ingen tvivl, Worms er mere vanedannende end nakotika (men en hel del billigere).

Grafikken er sød og velfungerende - ormene har et veludviklet kropssprog og deres ansigtsudtryk er sjove og varierede. Lyden er middelmådig... der er den obligatoriske baggrundsmusik (der dog aldrig bliver trættende) og diverse små sjove kommentarer fra ormene, når de bliver ramt eller dør (du kan endda selv vælge hvilke "dialekter" dine orm skal tale!).

Summa Summarum

Det er med blandede følelser at jeg skal dømme dette spil. På den ene side finder jeg det sjovt (især hvis man har et par venner at spille mod) og denne version skuffer bestemt ikke i underholdningsværdi. På den anden side kommer mit store kritikpunkt... Worms: World Party er stadig i bund og grund det samme spil, som dets forgængere. Jeg føler at jeg allerede har spillet det før. Der er ikke sket den store udvikling siden de foregående Worms-udgivelser - spillet er grundlæggende det samme. Der er kommet flere våben, og mens missionerne og scenarierne udgør et friskt pust, så er det bare ikke rigtigt begrundelse nok til at købe spillet. Som et selvstændigt spil er det sjovt og vellavet, men set i forhold til de tidligere Worms-spil, er det en gentagelse af sig selv.

Spillet er udlånt af de flinke mennesker hos Ubi Soft Danmark, der er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på telefon: 38 32 03 00.

Om Lasse Sloth