V.I.P.

Score: 3

Efter lang tids venten er hun endelig at finde på din Playstation. Pamela Anderson er stjernen i Ubi Soft's nye spil, der har fået titlen V.I.P. Efter at du i timevis har siddet og set Baywatch, Barb Wire og selve serien, som dette spil er bygget op over (V.I.P), har DU nu endelig muligheden for at bestemme, hvad lille Pammie skal gøre for dig på din TV-skærm... Eller har du?

Parappa the Rapper med Håndtaske og Pistol
V.I.P. er i bund og grund et 3. persons action-spil. Du styrer Vallery Irons, leder af bodyguardfirmaet Vallery Irons Protection (behøves jeg forklare hvorfor spillet hedder V.I.P. ?). Du skal styre de forskellige medarbejdere i firmaet, kendt fra Tv-serien, på deres missioner i det hektiske Hollywood-miljø. Kvinderne har alle deres specialer og specielle udstyr (Vallery er for eksempel anti-våben-freak, så hendes udstyr består af en vrikkende numse og en håndtaske... SUK!).

Der er ikke så meget at sige om indledningen til dette spil. Den består af en filmsekvens (lavet på computer - ikke med de ægte skuespillere...), hvor du får til opgave at redde en Beverly Hills-læge fra den sikre død. Hans hjem/klinik er af ukendte grunde blevet belejret af en masse ubehagelige mænd med pistoler. Du skynder dig ud til huset, hvor selve spillet begynder. Meget dybere end det er spillet ikke.

Som nævnt styrer du de forskellige ansatte i V.I.P. Det er dog en sandhed med modifikationer, for det eneste du egentligt gør, er at du ser at din helt(-inde) bevæger sig ind på skærmen. Efter et par sekunder kommer der nogle bad-guys og står stille omkring dig. Et lille øjeblik senere dukker der nogle taste-kombinationer op på skærmen og du har nu et lille stykke tid, hvor du kan trykke den rette kombination ind på controlleren. Du skal altså så hurtigt så muligt trykke den på skærmen viste taste-kombination på din controller. Gør du det rigtigt, slår din helt(inde) fra sig og nedkæmper sine modstandere. Trykker du forkert, får du selv nogle tæv. MEGET ensformigt, med den unikke egenskab at det bliver kedeligt på rekordtid. Engang imellem skal du også skyde fjender ned med et sigtekorn, eller du skal snige dig henover skærmen (ved at inddtaste en taste-kombination på samme måde som kampscenerne). Det er en variation, der er til at overskue.

Måden man spiller på minder meget om Parappa the Rapper, men er uendeligt mange gange kedeligere og uden den sjove musik. Nogle gange når du tæver en fjende taber han en krystal-dims, som derefter flyver ind i dig og helbreder dig. Hvor den kommer fra aner jeg ikke, men det virker underligt kikset og påklæbet.

Når du gennemfører en mission får du nogle points og en rang, alt efter hvor godt du har klaret dig. Disse points kan du bruge til at købe nogle billeder og/eller filmklip fra spillet (engang imellem er der også et par *ægte* billeder af Pamela Anderson). Lad mig lige for en god ordens skyld få et par ting på det rene: NEJ! Der er ingen babser eller seksuelle over/undertoner i dette spil! Der er INTET der tilnærmelsesvis kan betragtes som anstødeligt. Så glem det! (pokkers! -red.)

E-skål i 3D

Grafikken er ret middelmådig. De forskellige scener i spillet består af prægenererede stillbilleder, hvorpå der bevæger sig nogle 3D-figurer. Baggrundene er OK, men 3D-figurerne er meget simple og grove. Desuden bevæger de sig ikke særlig naturligt.

Lyden er, bortset fra gameplayet, det værste ved spillet. Musikken er utroligt kikset. Den består af et irriterende guitar-riff, der gentages i det uendelige. Lydene i spillet består mest af slå- og sparkelyde og en masse "Oof!" og "Umph!"-er når nogen bliver ramt. Imellem missionerne er der nogle CG-cutscenes som ser nogenlunde ud, men i det store hele er V.I.P. ikke et særlig vellavet spil hvad angår grafik og lydspor.

Summa Summarum

Et ringe produkt, der som så mange andre spil prøver at sælge sig selv på noget populært, nemlig V.I.P. tv-serien og Pamela Andersons 2 fremtrædende fordele. Spillet er både ensformigt og kedeligt og der er ikke særligt meget udfordring i det. Selve plottet virker slet ikke på mig - det hele virker som en undskyldning for at score kassen på Pamela Andersons navn. Selve ideen bag spillet er spinkel, men det er da alligevel meget sjovt de første 10 minutter. Det formår bare slet ikke at fastholde mig på nogen måde i længere tid end det.

Spillet er udlånt af de flinke mennesker hos Ubi Soft Danmark, der er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på telefon: 38 32 03 00.

Gamesector Frarder

Om Lasse Sloth