Gameboy Advance: Så har vi glæden af, at kunne præsentere anmeldelsen af et af de første rigtige rollespil til Nintendo's GameBoy Advance-konsol. Spillet er fra Capcom og hedder MegaMan Battle Network. Til trods for den lidt mærkelige titel, er MegaMan Battle Network et glimrende nyt og forfriskende rollespil, der for en gangs skyld ikke foregår i en fantasy verden. Log ind på MegaMans Battle Network med GameSector.

MegaMan.EXE?

Velkommen til et højteknologisk samfund engang i den nærmeste fremtide, hvor alle bærer såkaldte PET-maskiner (har ikke noget med politiets efterretningstjeneste at gøre. jeg har checket.det står for "personal terminal"), der tillader at de kan logge på det smarte og verdensomspændende internet overalt. Men i stedet for at sidde og surfe efter ulovlige musiknumre med tysk marchmusik eller billeder af damer iført lidt mindre end ingenting, så har man videreudviklet internet-konceptet en smule i fremtiden. Man har nu et alter ego, en såkaldt Net Navi (en net navigator), der er en form for levende program, som du kan styre rundt på nettet.

Du er den unge knøs Lan, der er så heldig at have en Net Navi ved navn MegaMan.EXE, der naturligvis er ingen mindre end den berømte Hr. MegaMan selv, som du har til at udføre dit slavearbejde, når du er online. Historien i spillet er temmelig simpel og en smule banal. En mystisk gruppe, ved navn WWW (ja ja internettet, WWW, you get the joke) er begyndt at sprede en mystisk virus og det er derfor dit job at logge på nettet og bekæmpe gruppen og den mystiske virus. Simpelt, men forbløffende underholdende og det er meget afvekslende at spille et rollespil, der for en gangs skyld ikke handler om drager, sværd og trolddom.

MegaMan Battle Network foregår i to forskellige verdener. Den virkelige verden, hvor Lan går i skole, snakker med sine venner, leger og gør ting som en ung knægt i folkeskolen bør gøre (hvad det så ellers er). Den anden verden er online, hvor du styrer MegaMan rundt på nettet, der mest af alt ligner en form for højteknologisk dungeon, fyldt med andre netbrugere og programmer, som du kan kommunikere med, dertil kommer diverse skatte og ikke mindst monstre i form af vira. Du kan komme på nettet fra forskellige uplink steder, der alle leder til forskellige dele af nettet og derfra til forskellige systemer. Du kan bookmarke vigtige steder, som for eksempel dine venners systemer, så du altid kan vende tilbage og udforske dem fra din egen PC i Lans værelse. Resultatet bliver en at spillet føles som en skøn blanding af Tron, Neuromancer og den danske film Skyggen.

Det regulære rollespilselement i MegaMan Battle Network foregår i form af MegaMan programmet, der har stats og kan stige i forskellige evner, som for eksempel angreb, forsvar, hit points og lignende. Når MegaMan udforsker netværket, kan han blive angrebet af virus, hvilket bringer ham til spillets kampsektion. Med et forfriskende nyt kampsystem dropper Capcom det traditionelle kamp-interface, der har plaget japanske rollespil i årevis. I stedet for at du og fjenden skiftes til at angribe, kan Lan sende en række ordrer i form af battle chips (der er omkring 180 forskellige battle chips at samle igennem spillet) til MegaMan, der så kan udføre den ordre Lan sender ham. Battle chips-ordrer kan for eksempel være at affyre et bestemt våben eller helbrede sig selv. Det er et glimrende system, hvor flere chips kan anvendes i kombination med hinanden og danne kæder af angreb eller manøvrer. Denne chip-udvælgelse foregår i en planlægningsfase før selve kampen. Når først kampen er i gang bevæger, man selv MegaMan rundt på et område bestående af en række felter. MegaMan kan bevæge sig i realtime fra felt til felt og affyre de våben eller manøvrer, som han har fået ordre på at bruge via sine battle chips.

Systemet er simpelt og let at lære, men har en glimrende dybde og variation, især senere i spillet når man har samlet flere battle chips, der giver nye og mere potente angreb. Når man har affyret alle sine angreb i form af battle chips, skal man vente et antal sekunder, før man igen kan sende nye angrebsordrer til MegaMan. I ventetiden kan man stadig styre MegaMan rundt i kampområdet og affyre hans standard ærtebøsse mod fjenden, dog uden at den forvolder seriøs skade.

Indsamlingen af battle chips, der er gemt rundt omkring eller findes efter man har vundet en kamp, leder tankerne hen på Pokémon indsamlingsfænomenet. Mens alt dette med battle chips, internet, virus og Lan er en ny frisk drejning i rollespils genren, så vil mange fans af MegaMan serien helt sikkert blive en smule skuffet over MegaMan Battle Network, simpelthen fordi spillet intet har at gøre med de mange foregående MegaMan spil Capcom har produceret (udover at Megaman er med naturligvis). Når den første skuffelse har lagt sig, tror jeg dog at alle rollespilsfans vil kunne nyde MegaMan Battle Network, også selvom spillets handling er en smule simpel og banal.

Flot. og knap så flot

Den virkelige verden er ligesom nettet set i en form for isometrisk perspektiv, der er dog stor forskel på den grafiske kvalitet. Den virkelige verden, hvor Lan bor hos sine forældre og går i skole, er utrolig detaljeret og farverig. De mange huse, muligheden for at gå rundt og udforske byen og ikke mindst muligheden for at rode rundt inden i nogle huse er glimrende lavet og giver et hyggeligt levende billede af den fremtidsverden, som Lan lever og færdes i. Internettet, der som sagt er udformet som en række dungeons (eller rum sat sammen med gange om man vil), er knapt så inspirerende at se på og er for det meste meget detaljeløst. Det er lidt trist, for man tilbringer mere tid online end man gør i Lans verden (ikke helt ulig virkeligeheden for nogen). MegaMan Battle Network er et japansk rollespil og det kan ses. Grafikken er typisk anime/manga, med et lidt barnligt præg. Så kan man enten elske eller hade det. Personligt er jeg fan af japanske rollespil, så jeg syntes grafikken er ekstra underholdende.

Lyden er, ligesom grafikken, så typisk japansk som det kan blive. Igen kan man enten elske eller hade den slags. Dog er lydsporet mere end usædvanligt ensformigt i MegaMan Battle Network, så selvom man elsker den typiske japanske friske techno-pop, der gerne medfølger japanske rollespil, så vil man sikkert, efter nogle timers spil give mig ret i, at lidt variation ikke ville have skadet.

Glimrende underholdning

MegaMan Battle Network er glimrende underholdning. Ingen tvivl om det. Som et af de første rollespil til GameBoy Advance lover MegaMan Battle Network virkelig godt, hvis de efterfølgende rollespil kan holde MegaMan Battle Networks kvalitet. Spillet er friskt og nytænkende og selvom kampsystemet er dejlig simpelt og let at gå til, så er der stadig god variation og masser af strategi og taktik i at anvende battle chips rigtigt. Der er desuden en interessant verden at udforske, masser af mennesker at snakke med og sidst, men ikke mindst, ting at finde og samle. Kan man ønske sig mere af et rollespil?

Hvad angår levetid, så er den også ganske solid. MegaMan Battle Network er et langt spil, så der er mange timers underholdning i spillet, før du har løst mysteriet om WWW og viraen. Men ikke nok med det, MegaMan Battle Network byder nemlig også på en begrænset multiplayer-funktion. Den er godt nok begrænset til kamp mod andre spilleres Net Navi, men det er dog stadig multiplayer og den slags forlænger levetiden.

Det er dejligt at se, at der også kommer andet end platformspil, puzzles og actionspil til GameBoy Advance. MegaMan Battle Network er måske ikke det perfekte rollespil, men det har nogle meget markante kvaliteter, som de fleste fans af genren vil kunne nyde. Ingen tvivl om at MegaMan Battle Network er et af de spil til GameBoy Advance, der vil blive nydt af hele familien, piger som drenge, i mange måneder endnu. Så få det hellere skrevet på din ønskeseddel med det samme.

Spillet er udlånt af de rare mennesker hos Ubi Soft Danmark, der er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på telefon: 38 32 03 00

Om Johan Tandrup Kensler