Gameboy Advance: Ubi Soft har fået travlt her på det sidste. De har nemlig en lang række spændende titler på vej til GameBoy Advance. En af disse er en konvertering af arkade-klassikeren Street Fighter II til den lille håndholdte. De fleste computerspillere, der har bare lidt respekt for sig selv, kender helt sikkert Street Fighter-serien, der gjorde sit indtog i landets spillehaller midt i 90´erne. Nu har spillet så også gjort sit indtog på den lille konsol og det er bestemt en imponerende konvertering.

Hey, er det ikke dig fra spillehallen?

Nok er Street Fighter II et gammelt spil, men til GameBoy Advance kan det bestemt ikke ses eller mærkes. Spillet byder på samme fængslende og medrivende action, som fans af Street Fighter længe har jublet over, mens de ventede på deres Jumbo Burger med ekstra fritter. For de få af jer, der aldrig har stødt på et Street Fighter-spil, kan jeg kort opsummere hvad det hele handler om: Street Fighter II er et lige på og hårdt kampspil. Ingen slinger i valsen med lange komplicerede historier eller lignende plat, der koster dyrebar tid, der kunne have været brugt til at slås i. Spillet indeholder 16 forskellige kæmpere, der igennem en række baner rundt omkring på kloden skal tampe, sparke, slå, prygle, tæve og rive livet ud af hinanden i bedste Tekken-stil. Igennem alle spillets modes, der spænder over arcade, training og en versus, handler det altid om det samme: nemlig hurtig action. Det er let at se hvorfor Street Fighter er blevet så populært.

Der er nok forskellige angreb og bevægelser (såkaldte special moves) til hver enkelt person du kan spille, til at de er mærkbart forskellige. Kontrollen er desværre en smule problematisk, da det er begrænset hvor varierende et spil kan blive, når man kun har 2 action knapper og 2 skulderknapper at bruge. Ser man bort fra kontrollen, er Street Fighter II til GameBoy Advance helt igennem et imponerende spil. Bevægelserne og reaktionstiden i spillet er utrolig hurtig, hvilket bestemt er med til at gøre spillets action endnu mere interessant og intens. Stemningen er meget lig den man har oplevet i arkade eller SNES versionen af spillet, bortset fra at der er kommet ny imponerende grafik her og der.

Det er klart at et spil som Street Fighter II har enorm værdi i multiplayer. Desværre kræver dette, udover en ekstra GameBoy Advance og et link-kabel, to spil. Mens Street Fighter II´s single player mode måske ikke har den længste levetid set i et GameBoy Advance-spil, så byder multiplayer mode på stort set uanede mængder af underholdning. Både i multiplayer og singleplayer er Street Fighter II et "pick up and play" spil, altså et spil som alle kan gå til og fornøje sig med med det samme. Der er ikke rigtig nogen indlæringskurve eller langsommelig start, hvilket gør spillet perfekt til korte sessions.

Og så ser det også godt ud

Mens lyden i Street Fighter II hurtigt går i glemmebogen, er grafikken en helt anden sag. Den er utrolig farverig, varierende og detaljeret. De store figurer ligner virkelig flot deres alter ego i arkadeversionen og de er endda utrolig levende og godt animeret. Det er imponerende hvor flot de forskellige baggrunde, som man kæmper foran, er blevet genskabt på GameBoy Advance konsollens lille skærm. Banerne er det mest varierede i grafikken og er desuden meget detaljerige. Det samme kan siges om de billeder, der er lavet af hver af de 16 personer du kan vælge imellem. Disse store billeder, der optræder på skærmen hvor du skal vælge person, er virkelig imponerende og sammen med resten af grafikken i Street Fighter II, viser spiller hvor mange kræfter, der faktisk gemmer sig i den lille GameBoy Advance.

Generelt bør du straks købe Street Fighter II, hvis du nogensinde har været eller stadig er fan af de gamle Street Fighter-spil. Så vil du bestemt ikke blive skuffet. Hvis du er på jagt efter et simpelt og uforpligtende spil til din GameBoy Advance, så er Street Fighter II umiddelbart også et godt valg. Under alle omstændigheder er Street Fighter II, så tæt på den originale klassiker, som du kan komme uden at skulle rode omrejsende tivoliers spillehaller ignnem, for at finde en original Street Fighter II maskine.

De lidt dumme kontrol-problemer hæmmer spillet en smule, men ikke nok til at ødelægge stemningen eller det "arkade" feel, der er så fremtrædende i Street Fighter II. Så når sidste ord er sagt er Street Fighter II en fed action oplevelse, af den slags vi aldrig havde troet vi skulle opleve på en håndholdt konsol.

Spillet er udlånt af de rare mennesker hos Ubi Soft Danmark, der er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på telefon: 38 32 03 00

Om Maiken Schou