maltepe escort kartal escort pendik escort bostanci escort paykasa bozum porno izle
nivo slider image nivo slider image

Gameboy Advance: Med mindre du netop er kommet op af kulkælderen, hvor du har været låst nede i en længere årrække, så har du sikkert bemærket at Harry Potter-feberen raser voldsommere end nogensinde herhjemme. Med filmen på trapperne, kilometer lange køer foran biograferne og udsigt til en bragende succes, kan det næppe komme bag på nogen, at det er nu Electronic Arts har besluttet sig for at oversvømme markedet med deres Harry Potter-spil.

By the book
Udviklerne af GameBoy Advance udgaven af Harry Potter spillet (det er også kommet til PC, GameBoy Color og Playstation), har valgt at læne sig så tungt op af den første Harry Potter-bog de kunne, uden at knuse den helt under deres vægt. I spillet styrer man naturligvis Harry selv, alt andet havde været en skandale. Målet i spillet er at gennemføre det første år af træningen på den berømte og berygtede Hogwarts skole for kommende troldmænd. Der er vist ingen videre grund til at gå i dybde med handlingen, da det lader til at størstedelen af landets befolkning har læst bogen Harry Potter og De Vises Sten både forfra, bagfra og stående på hovedet under bruseren. Hvis ikke du har læst bogen er det tvivlsomt, om dette spil er noget for dig.

Alle de koncepter, konkurrencer, personer og hændelser, der optræder i bogen, optræder også i GameBoy Advance udgaven af Harry Potter. Det hele er presset sammen i en sjov blanding af rollespil og eventyrspil, der er blevet krydret med stærke elementer fra puzzle-genren. Spillet er centreret omkring Harry, der skal tage forskellige kurser eller timer på Hogwarts, hvor han lærer nye egenskaber eller ny magi. Denne magi skal så bruges til at gennemføre en lille puzzle-bane eller et minispil bagefter, så du kan anvende dine nyvundne egenskaber. Klarer man sig rigtig godt får man point, så man kan bringe sit kollegium til den årlige sejr (det giver logik, hvis man har læst bøgerne).

Ind imellem undervisningen, er der presset andre små minispil, der fortæller historien om Harrys første år på Hogwarts, som den tager sig ud i bogen. Der er baner hvor Harry skal snige sig ud om natten uden at blive opdaget, der skal spilles Quiddich-kampe, hvor Harry skal styres på sin Nimbus 2000 (igen, hvis det ikke giver mening for dig, skal du bare spørge den første 10-årige knægt du møder, han kan forklare dig hvad det er), trolde skal besejres mens Hogwarts og det omkringliggede område skal udforskes. Der er indlagt et lille samlespil, hvor man kan samle på forskellige ting gemt rundt omkring på Hogwarts, hvilket indbyder til udforskning.

Men spørgsmålet er om den lidt skøre blanding af forskellige genrer er underholdende? Der er ingen tvivl om, at hvis man er Harry Potter-fan, så er spillet utroligt underholdende, med masser af let genkendelige personer og steder fra den første bog (der er 20 personer med fra bogen). En stor del af spilets appel er netop, at spillet har Harry Potter i centrum og at Harry Potter-bogen er gengivet meget troværdigt i spillet. Det giver dog det problem, at hvis du ikke har læst den første Harry Potter-bog (hvilket i manges øjne sikkert stempler dig som en underudviklet neanderthaler), så er der ikke forfærdelig meget at komme efter i spillet.

I sig selv kan de mange minispil, der alle er plaget af en lidt for mystisk kollisions-detektion og en tendens til ensformighed, ikke bære spillet, men det kan den centrale historie omkring Harry Potter. forudsagt at du kender hele historien og kan nyde selv at deltage i de ting som Harry oplever på sit første eventyr og nyde genkendelsens glæde. Det bør du tænke over, før du køber spillet. En anden ting er at spillet er et børnespil, hvilket synes meget fair, taget i betragtning at Harry Potter jo er en børnebog. Spillet er temmelig let, dog ikke uden at have udfordrende baner i ny og næ.

Grafisk pletskud

Alle mennesker der har læst Harry Potter, har med garanti en præcist forestilling af Harry, Hogwarts og alle personerne på skolen. Det er naturligvis en betydelig opgave at gengive disse i spillet, så de virker troværdige og overbevisende, for alle der har læst bogen. Det er efter min fattige mening lykkedes utroligt godt og mange personer og steder er præcis, som man forestiller sig dem, efter at have læst bogen.

Spillets intro og cut scenes er helt i top med flotte farverige billeder, hvilket for det meste også gælder selve Hogwarts. Harry og hans medstuderende er flotte og levende animeret, med en god del detaljer, mens baggrundsgrafikken engang imellem lader lidt tilbage at ønske. Spillet anvender for det meste et "skråt oppefra" perspektiv, der giver spillet sit adventure- agtige feel.

Lyden består af frisk og frejdig musik, der konstant looper i baggrunden. Det bliver dog aldrig irriterende eller ensformigt, til trods for at musikken ikke er voldsomt varierende. Dertil kommer en række meget klare og velproducerede lydeffekter. Generelt er spillet dog ikke overvældende lyd-tungt, men det gør ikke så meget, da den lyd der er i spillet er af glimrende kvalitet.

Lav genspilningsværdi

Som de fleste andre adventure/puzzle-spil har Harry Potter en meget lav genspilningsværdi. Det er ikke et spil man kommer tilbage til, når først man har gennemført alle spillets puzzles og baner. Da Harry Potter Og De Vises Sten er baseret på en fortløbende historie og udforskning af Hogwarts, så mister man interessen for at prøve det hele forfra, når først man er kommet igennem. Men til gengæld er spillet ikke et, man lige fræser igennem i spisefrikvarteret. Der er mange timers spil og masser af små puzzles og baner at løse og gennemføre.

Fair skal dog også være fair. Det er svært at forestile sig en bedre konvertering af en bog til et spil end Harry Potter. Man har ikke ville eller turde vige fra bogen og bogens handling, så der var fra starten af lagt mange og stærke grænser ind i spillet. Dog har man håndteret disse glimrende og produceret en godt børnespil, der forresten er på dansk, med en solid levetid og masser af Harry Potter stemning, som børnene vil elske. Det er ikke så længe siden jeg udråbte Lego Øen 2 til det bedste børnespil på GameBoy Advance, med Harry Potter De Vises Sten får LEGO kamp til stregen.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 83 55 50.