Score: 4
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):

Det er sjældent at man ser western-spil i disse dage, men med Rebellions Gunfighter - The Legend of Jesse James, har man mulighed for at bide skeer med genren. Det er endda lightgun-kompatibelt, så hvis du har sådant et aggregat, er det med at få hevet det ned fra hylden og få det støvet af.

Klassisk Shooting game

Der er tre forskellige spiltyper i Gunfighter: Story Mode, Arcade og Sub Games. Selve spillet foregår i Story Mode. Det er her spillets plot udfoldes. Du spiller Jesse James og din opgave er at redde Zee (der åbenbart er kvinden i dit liv, hvad enten du vil have hende eller ej) ud af kløerne på nogle onde banditter, der i klassisk western-stil har kidnappet hende. Når du gennemfører en bane i Story Mode, kan du spille den i Arcade mode, således at du altid kan spille dine favoritbaner når du har lyst, hvilket er et glimrende påfund. Arcade mode er også god til at træne dine evner på en bestemt bane.

Efterhånden som du kommer igennem spillet, åbnes der sideløbende op for forskellige Sub Games - små sjove spil, som ikke har noget med plottet at gøre, men som er smidt ind for at du kan få lidt afveksling i selve spillet og for at forlænge spillets levetid. Spillene er variationer af det samme tema - du skal skyde et antal mere eller mindre bevægelige mål på tid. Sjovt i meget korte perioder, men ikke fængslende nok tl at det redder Gunfighters korte levetid.

Krudt, Kugler og Sporvogne

Spillet er et 1. persons shooter. Du bevæger dig hen ad en forudbestemt bane, som du ikke har nogen mulighed for at afvige fra. Hver gang du har skudt nogle fjender, bevæger du dig et lille stykke fremad, indtil du møder nogle nye fjender. Så gemmer du dig bag en eller anden forhindring, og den interaktive del af spillet begynder. Det eneste du har indflydelse på er, om du skal gemme dig (og være usårlig og ude af stand til at skyde), eller om du skal kigge frem for at kunne skyde dine modstandere og selv blive skudt på. Det føles som at sidde i en sporvogn, der hele tiden stopper og starter, uden mulighed for at dreje fra dens forudbestemte kurs. For folk med interesse i spil, der benytter sig af lyspistoler, er dette koncept velkendt fra spil som Time Crisis.

Go ahead, make my day again and again...

Spillet er meget simpelt. Som sagt skal du kun tænke på om du skal dukke dig eller ej, samt hvornår du skal skyde. Spillet er egentligt meget morsomt i starten, men efterhånden, som man kommer længere ind i spillet, begynder det at blive ensformigt. Hver gang du spiller de enkelte baner, dukker fjenderne op på nøjagtigt samme sted, og man udvikler lynhurtigt en teknik til at komme igennem de enkelte passager på rekordtid. Du har en tidsfrist til at gennemføre de enkelte baner, men den er dog sjældent et problem.

Spillet er desuden alt for let, selv hvis du kun bruger en almindelig controller og ikke en lyspistol, og udfordringen kan sammenlagt ligge på et meget lille sted. Der er overhovedet ingen variation i spillets opbygning. Bevares, en gang imellem er der nogle lidt hårdere modstandere, der skal have flere skud, men de er heller ikke noget problem og kvalificerer sig næppe til at falde under begrebet "variation". Du har kun ét våben: din trofaste revolver (selvom du får lov at lege med en Gatling i ca. 15 sekunder...), hvilket bestemt heller ikke hjælper på at spillet føles alt for ensformigt. Fik jeg nævnt at spillet kun har 5 baner, så kan du jo selv prøve at regne spillets samlede levetid ud.

Et meget brunt spil

Spillets historie udfolder sig som nogle små filmklip, der fortæller selve plottet, efterfulgt af en skyde-session. Grafikken er utrolig dårlig. Der er mange polygonfejl, og de forskellige karakterer har jeg ikke set grimmere siden det Tekken 1 (er der nogle der kan huske det?). Alle farver er holdt i en gul/beige/brun skala, og de forskellige objekter på banen er meget grove og grimme at se på. Lyden er heller ikke noget at råbe hurra for... I selve spillet er der de obligatoriske skudlyde og en masse råb fra de forskellige fjender. I filmklippene er der en del tale, og det er ikke hørt dårligere siden det første Resident Evil (og det var dælme dårligt -red.).

Summa Summarum

Lad dette spil ligge på butikkens hylde, og find i stedet Die Hard Trilogy og Time Crisis frem, hvis du får kløe i aftrækkerfingeren. Dette spil kan til nød gå, hvis man virkeligt ikke har andet at lave, men det er for grimt til at man gider at se på det i længere tid af gangen. Det kunne have været rart med nogle forskellige valgmuligheder med hensyn til din rute, og det kunne også være rart med lidt mere variation i selve spillet. Det kunne for eksempel have været flere forskellige våben og lidt mere avancerede baner.

Spillet er udlånt af de rare mennesker hos Ubi Soft Danmark, der er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på telefon: 38 32 03 00

Om Lasse Sloth