Wario Land 4

Gameboy Advance: Der skal ikke herske tvivl om, at Wario Land-spillene har været nogle af de mest underholdende og bedste platformspil til GameBoy Color. Så det kan ikke komme bag på nogen, at Nintendo nu her før jul er på pletten med endnu et Wario Land-spil, denne gang til deres nyeste konsol GameBoy Advance.

Bad Boy

Wario er den absolutte modsætning til Mario. Han er Nintendos eneste virkelige slemme og brutale karakter. Han er rå, ubehøvlet, ondsindet og alle de ting som Mario ikke er. Derfor kan det ikke komme bag på nogen, at da en mystisk pyramide bliver opdaget i junglen, er Wario naturligvis den første til at pakke kufferten, så han kan være sikker på at være den første, der udforsker den nyopdagede pyramide. Ikke fordi Wario er arkæologisk interesseret, men fordi det giver ham den største chance, for at stjæle alle pyramidens skjulte skatte før de havner på et kedeligt museum.

Det leder Wario igennem eventyret i Wario Land 4, der byder på lidt over 20 baner, 3 minispil og masser af traditionel platformsunderholdning. Efter at du i starten har gennemført et par træningsbaner, der introducerer dig til den lange række af bevægelser, angreb, hop og andre fikse ting som Wario kan, kan du selv bestemme hvilken vej igennem pyramiden, vor helt skal tage. Der er fire hovedområder i pyramiden, der hver indeholder en række baner. For at gennemføre en bane, skal du på banen finde 4 stykker af en juvel, samt en nøgle, der kan låse op for den næste bane i rækken. Det er et temmelig simpelt, men yderst velfungerende system.

Banerne er bygget op som rum, som Wario igennem en teleporter havner i. Rum er måske et dårligt ord, for banernes design spænder vidt fra frodige skove og sumpe til mørke huler og grotter. Nogle baner foregår sågar under vandet, men til alt held er Wario, ligesom i de foregående spil, en temmelig habil svømmer. Når du har fundet så mange skatte som du kan på en bane, samt hapset nøglen til den næste bane i rækken, aktiverer du teleporteren, hvorefter du så skal nå tilbage til den åbne "warp", der bringer dig ud af rummet, før tiden løber ud. Skatte du finder i de forskellige rum, kan bruges til at betale for at spille et af de tre minispil i Wario Land 4. Gevinster fra minispillene kan bruges i en gavebutik, der sælger dig udstyr og våben, som Wario kan benytte i rummene.

Det er de mange detaljer og variationen i Wario Land 4, der giver spillet sin charme, og som gør det meget svært at holde op med at spille. Banedesignet er et af de bedste set i et platformspil, for det er virkelig godt integreret med Warios egenskaber, så de alle skal bruges, for at du kan gennemføre især de senere baner, hvor du også for brug for de forskellige typer af Wario, der er i spillet. Wario kan nemlig blive forvandlet til en ny type Wario, hvis han udsættes for specielle angreb eller finder specielle ting. Hvis en bi stikker ham, bliver hans hovede oppustet og han kan svæve som en ballon. Hvis en abe giver ham mad, tager han 50 kilo på og bliver et blævrende bjerg, som vralter rundt og knuser alle fjender på sin vej. Det store spekter af disse "forskellige" Warioer, skal anvendes på de senere baner for at nå til ellers ufremkommelige områder.

Inde under alle de smarte detaljer og det glimrende banedesign, gemmer der sig et helt almindeligt platformspil, med masser af baner og en boss-kamp i ny og næ. I princippet er der ikke rigtig noget specielt ved det. Det er først når man ser på alle Warios bevægelser, banedesignet, detaljerne, humoren og variationen, man ser hvor flot er perle Wario Land 4 egentlig er. Det er langt foran andre spil i genren. Dertil kommer at kontrollen er hurtig og veldesignet og mange af banerne ligefrem tigger om at blive gennemspillet to, tre eller fire gange, for at du kan få alle hemmelighederne med. En af disse hemmeligheder er blandt andet et "music room", som du kan låse op for ved at finde skjulte cd´ere på banerne. I spillets Music Room kan man så lytte til baggrundsmusikken, for den er faktisk så speciel, at den er værd at høre igen og igen.

Kunne have været flottere

Mens gameplayet i Wario Land 4 ikke skal høre et ondt ord fra min side af, så kunne jeg godt have ønsket mig lidt flottere grafik. Bevares spillet er ganske farverigt, banerne er varierede i design og der er masser af farver, men alligevel er den grafiske stil i spillet en smule for simpel til min smag. Wario selv er ganske nydelig, men man kunne godt have brugt længere tid på at kæle for grafikken. I det hele taget virker grafikken meget "old school" agtig, hvilket måske er noget man har sigtet mod med vilje.

Lyden fortjener dog ros, masser af ros. Lydeffekterne fungerer ganske udemærket, de er klare og der er en god del af dem. Det er dog ikke lydeffekterne, der imponerer mig, det er nemlig musikken som Wario Land 4 helt sikkert vil blive husket for. Musikken er utroligt imponerende og stemningsfuld og enkelte numre har endda tekst. Så vidt jeg kan høre er alle sangene godt nok på japansk, men bevares, sang i et GameBoy Advance spil er stadig imponerende, også selvom det er på japansk.

En klassiker

Wario Land 4 er en absolut klassiker til GameBoy Advance og et spil der med sikkerhed vil blive rift om Juleaften i alle de danske hjem. Spillets underholdnings- og genspilningsværdi er begge helt i top og spillet har samme mystiske fængslende effekt, som de fleste virkelig gode Nintendo spil altid har. Spillet har god bredde, selvom de få minispil Wario Land 4 byder på, ikke vil være dem man vender tilbage til igen og igen, samt en meget bred appel, der gør spillet underholdende for stort set alle aldersgrupper.

Det intelligente banedesign og de mange morsomme situationer, som man skal igennem med Wario, slår fast, at når det kommer til gode gammeldags platformspil, selvom hovedpersonen er en højrøstet bølle, så er der ingen der kan levere underholdning som gutterne hos Nintendo.

Spillet er venligst udlånt af de flinke mennesker hos Nintendo - Electronic Fun, der med glæde viser vej til nærmeste forhandler, hvis du ringer 89 44 22 35.

Om Johan Tandrup Kensler