Score: 8
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):

Hugo er min helt og det kan der ikke pilles ved. Ikke nok med at han efterhånden har flere eventyr bag sig end Indiana Jones og James Bond tilsammen, han er også en af godfather-figurerne inden for en spilverden, som ellers er præget af døgnfluer, nuttede drager og mærkeligt påklædte italienske blikkenslagere - og så er han ikke mindst dansk!

Der er et yndigt land

Som spilanmelder og gammel computernørd, er det svært ikke at bryde ud i nationalhymnen, når Dansk-producerede Hugo er på banen. Ikke nok med at han startede sin karriere, som den absolutte største danske kommercielle succes på min 80'er-favoritcomputer (Commodore Amiga), han har også formået at overleve skiftende platforme og trends. Og som om det ikke var nok, har den lille trold også formået at sælge 4 millioner spil på verdensplan. Hugo redder således ikke bare Hugoline, men også Dannevangs betalingsbalance.

El Tropico 2?

Enhver med bare et overfladisk kendskab til verdenshistorien ved, at ingen tropeø lever i fred ret længe, inden der kommer en eller anden cigarrygende diktator forbi og tvinger indbyggerne til at udvinde øens ressourcer. Det er efterhånden en naturlov.

Hugos ærkefjende Afskylia har hittet ud af, at man kan presse en saft ud af de sorte diamanter, der findes på Jungleøen, hvor Hugos gode venner Kikuerne bor. Ved hjælp af den saft kan hun blive endnu mere afskyelig, noget hun åbenbart synes hun har brug for. Derfor har hun allieret sig med den militante Don Kroko, og besat Jungleøen, som Hugo befriede i Hugo Jagten På Solstenene.

Nu gælder det så om, at suse rundt på øen med Hugo og dels finde de sorte diamanter inden Afskylias håndlangere og dels befri Kiku-slaverne. Kikuerne er meget søde, men de har rygrad som en kop chokolademælk og er tilsyneladende ude af stand til at forsvare sig. Og det er her du kommer ind i billedet

Afskylia presser diamanterne - ITE presser citronen

Vi taler her helt klassisk plot, og ditto gameplay. I bedste Crash Bandicoot stil bevæger Hugo sig rundt på øen. Han kan ikke bevæge sig frit, som i for eksempel Tomb Raider og Spyro, men er "låst" til en fast bane, som så til gengæld er i nydelig 3D.

På vejen lurer forskellige farer (rullende sten, eksotiske dyr på stranden, spøgelser i diamantminerne og så videre). Hugo kan hoppe over nogle farer, mens andre skal krybes under. Som en anden lomme-Indiana Jones er han også udstyret med pisk, som han kan vappe fjenderne en ordentlig olfert med.

I alt er der 12 baner, og der er heldigvis en del forskellige sværhedsgrader. Det er rigtig godt, da det udvider publikummet, så både de helt unge og noget ældre spillere kan finde udfordring i spillet (og dermed er dette spil et hestehoved foran forgængeren, som generelt var ret svært).

Og det er måske i sammenligning med forgængeren, vi har det ene af de to ankepunkter. for der er ikke meget nyt i forhold til Jagten På Solstene. Banerne er, som i forgængeren, pænt designede og ok varierede. Lyden er helt fin, og giver en tropisk stemning på stranden og i junglen og en god uhyggelig stemning i minen.

Grafikken er generelt fin (den aldrende Playstation 1 hardware taget i betragtning), og ligger afgjort i den pæne ende af hvad vi har set i genren. Desværre kommer vi ikke uden om andet ankepunkt: enkelte steder kikser grafikken rent designmæssigt. Det kan nemlig være ret svært at se præcist hvor hullet i gulvet (som man gerne vil hoppe over) er placeret. Det er sært, for når grafikken er så pæn, hvorfor pokker er for eksempel en kløft så ikke kulsort, men i stedet i samme brune nuance som resten af gulvet? Ærgerligt.

Det er frustrerende, men der er ikke andet for at huske hvor hullet er og så være forsigtig, når man igen kommer til det, efter at have jokket ud i intetheden i første forsøg. Heldigvis bankes man ikke så langt tilbage når man dør, og spiller man på et af de lettere sværhedsgrader er der rigeligt af liv at ødsle med.

If it ain't broke, don't fix it

Da min største skuffelse over den manglende nytænkning havde lagt sig, tog jeg mig selv i at sidde og more mig over mit nye Hugo-spil. Og helt ærligt, det kan da godt være Black Diamond Fever ikke bringer ITE over i den danske verdenshistorie sammen med Niels Bohr og H.C. Andersen, men hvad gør det når bare spillet er underholdende?

Og det er det, basta. Og når nu der efterhånden står en Playstation 1 i stort set alle børneværelser, hvorfor så ikke bruge spareslanterne på et glimrende danskproduceret spil?

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 83 55 50

Gamesector Anbefaler

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).