Gameboy Color: Man kan sige mange ting om danske ITE, men man kan ikke anfægte deres grundighed. Det nyeste Hugo spil kommer nemlig til både Pc, Playstation og GameBoy Color. Denne gang har vi set på spillet til GameBoy Color, hvor Hugo optræder i et ganske underholdende og anderledes platformspil. Så hvis du savner noget at underholde dig selv med i tysk timerne, så kig nærmere her.

Dansk opfindsomhed eller ?

Hugo Black Diamond Fever eller Den Sorte Diamantfeber, som spillet hedder på dansk, er blevet til et fornøjeligt lille platformspil til Nintendo GameBoy Color konsollen. Spillet har ikke meget til fælles med de to andre spil med samme titel til henholdsvis PC og Playstation, hvis man da ellers lige ser bort fra spillets intro og handling. Heksen Afskylia og Don Croco (de to ærkeskurke i Hugos univers) har kidnappet en masse af Hugos venner og tvinger dem til at arbejde under frygtelige forhold i miner, hvor de graver efter sorte diamanter, der er en bestanddel i Afskylias magiske drikke. Den slags kan Hugo naturligvis ikke tolerere, så som den heltmodige skærmtrold og all round good guy han er, begiver han sig ud for at redde sine venner. Som du sikkert har gættet, er det som sædvanlig dig, der skal sørge for at Hugo klarer skærene.

Ved første øjekast minder Hugo Black Diamond Fever en smule om det klassiske Bombjack (ære være dets minde), hvilket må siges at være positivt. Igennem tre verdener og en hel stak baner, nærmere bestemt 50, skal du i form af Hugo samle alle de røde juveler, der er spredt omkring på banerne, helst i en bestemt rækkefølge for at tjene flest point. Dette besværliggøres naturligvis, fordi der går monstre rundt på de platforme juvelerne ligger på og fordi nogle platforme kræver lidt arbejde at nå, da Hugo desværre ikke besidder den simple egenskab at hoppe. Banerne er sjældent mere end et par skærme brede og et par skærme høje.

Monstre kan Hugo klare med sin pisk (ligesom i Hugo Jagten på Solstenene, er den "nye" Hugo en blanding af den kendte skærmtrold og en lav version af Indiana Jones). Et slag med pisken lammer monstret i nogle sekunder, mens næste slag så dræber det. Så længe der stadig er røde juveler på banen, vil monstrene dog blive ved med at komme frem, så det gælder naturligvis om at samle alle juvelerne og derefter dræbe alle fjenderne, hvilket sender dig videre til næste bane. Så Hugo Black Diamond Fever er langt fra et almindeligt platformspil, hvor det blot gælder om at komme fra A til B, uden at skvatte ned, eller blive spist af det store monster i slutningen af banen. Måske lyder konceptet bag spillet meget simpelt, og det er egentlig også, men det har lidt af samme charme som de klassiske "platform puzzlers" som Bubble Bobble, eller som tidligere nævnt Bombjack.

Visuelt lidt for kedeligt

Mens gameplayet i Hugo Black Diamond Fever er ganske underholdende, med langsomt stigende sværhedsgrad, så er grafikken desværre en smule kedelig. Der er kun 3 verdener, hvilket betyder at de 50 baner udspilles på de samme 3 halvkedelige baggrunde. Især de første baner, der foregår i et gammelt tempel, er meget brune og kedelige at se på i lang tid af gangen og ligesom de andre baggrunde, er de temmelig detaljeløse. Okay det er en GameBoy Color vi snakker om, så det er ikke fordi jeg havde forventet grafiske mesterværker, men lidt mere farve og lidt variation havde altså ikke slået denne anmelder ihjel. Dog skal det lige nævnes at spillets intro har meget flotte billeder, der fortæller forhistorien, men når man har set en gang, så gider man ikke den mere.

Lyden er består primært af en frisk melodi, der faktisk er ganske god, taget begrænsningerne som GameBoy Color lider under i betragtning. Ser man bort fra musikken, er der langt imellem lydeffekterne i spillet, så der er ikke rigtig basis for at skrive noget om dem.

Solid, men kort, dansk underholdning

Spillet kan naturligvis spilles med dansk tekst, men det er stort set kun i introen, at der er noget at læse alligevel, så det betyder ikke det helt store at spillet er på dansk. Generelt er Hugo Black Diamond Fever, til trods for lidt kedelig grafik, et meget underholdende og lidt anderledes platformspil, der bestemt er værd at tage med hjem til de små. Desværre er spillet en kende kort, men da spillet fungerer som en puzzle-platformer, er genspilningsværdien ganske god.

Spillet er desuden meget let at gå til. Der er ikke meget at lære, og de få forskellige powerups, der er på nogle af banerne, er meget lette at forstå og bruge, så Hugo Black Diamond Fever egner sig ganske godt til den unge målgruppe.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 83 55 50.