Tang Tang

Gameboy Advance: Kan du huske de gamle klassikere som Solomon's Key ? Simple puzzlespil, hvis virkelige styrke var et vanedannende gameplay og masser af levels med udfordringer ? Du troede nok det var forbi med den slags spil, men det er det langt fra, for nu kommer Tang Tang til GameBoy Advance.

Simpelt gameplay, kompliceret spil

Tang Tang er en rigtig old school puzzler. Du skal styre en af fire forskellige små lego-mænd lignende cyborgs igennem 120 baner. Eneste umiddelbare forskel på de fire cyborgs, som jeg har bemærket, er deres udseende, så det er ikke så vigtigt hvem du ender med at vælge. På hver bane skal du samle en bestemt mængde af magiske mønter (eller noget lignende, lidt svært at se hvad det forestiller på den lille sjkærm), hvorefter en port til næste bane åbner sig.

Hver bane anvender hele skærmen på din GameBoy Advance og består af en masse kasser stablet oven på hinanden. Din lille cyborg kan selv lave kasser, som han kan hoppe op på, for at nå til mønter eller diverse point-bonusser, der ikke ligger på jorden. Han kan desuden knuse bestemte kasser, ved at stå foran dem eller under dem. Banerne er naturligvis overrendt af forskellige monstre, der normalt bevæger sig af meget faste ruter. Hvis du kommer kasser i vejen for monstrene, vil deres bevægelsesmønster ændre sig, så du skal hele tiden være opmærksom på monstene og dine kassers placering. Det er monster/kasseplaceringen, der er selve puzzle delen i Tang Tang.

Hver gang du har gennemført 5 baner, skal du besejre et boss monster. Til det formål er du udstyret med en simpel skyde-dims, der forresten også kan anvendes på de normale baner, til at nedkæmpe monstre. Alt i alt er Tang Tang bygget på et utroligt simpelt koncept, men spillet er alligevel ganske kompliceret og ikek lige noget man suser igennem på en eftermiddag. Det ville alt sammen være ganske godt, hvis bare det var sjovt at spille, men Tang Tang har ikke samme appel som andre puzzlespil, for eksempel Bust-a-Move eller Kuru Kuru Kururin. Spillet er simpelthen ikke underholdende nok i længden, til at man gider blive ved med at forsøge at gennemføre de svære baner.

GameBoy Color.nej vent ?

Grafisk er Tang Tang bestemt ikke på niveau med mange af de andre GameBoy Advance spil, som vi har haft fonøjelsen af at anmelde. Spillets grafik er simpel, og egentlig ikke voldsom interessant, at blive ved med at se på i timevis. Der er omkring 25 verdener i spillet, hvilket varierer spillets baggrunde en smule, men ofte er variationerne meget små. Den lidt triste og kedelige grafik hjælper bestemt ikke på Tang Tangs levetid.

Musikken er på den anden side ganske god. Den er frisk og underholdende. Hvis bare resten af spillet havde været på musikkens niveau, så havde Tang Tangs karakter set helt anderledes ud. Lydeffekter er der ikke mange af, men det kunne man vel dårligt forvente i et puzzle spil af denne type.

For ensformigt!

Tang Tang er ikke ren elendighed. Det kan være ganske sjovt i korte perioder af gangen. Problemet er blot at spillet er alt for ensformigt til at have nogen vedvarende appel. De fleste baner minder meget om hinanden, så man kan let blive træt af at gennemføre, hvad der hurtigt bliver til en endeløs række, af ensformige baner.

Jeg har selv haft lidt problemer med at få spillets "continue game" mulighed i menuen til at virke. Jeg havde håbet, at man kunne fortsætte spillet, fra det sted hvor man var kommet til, men continue game lader til at starte spillet forfra hver gang. Det kan blot være jeg gør noget forkert, men hvis det ikke er muligt at gemme spillet undervejs og så fortsætte spillet senere, så bliver Tang Tang bestemt en kedelig omgang.

Der er masser af udfordring i Tang Tang, for spillet er svært. Spørgsmålet er blot, om man kan leve med, at spillet er udfordrende, men ikke voldsomt spændende eller underholdende på sigt. Så med mindre du er virkelig stor fan af old school puzzle spil, så bør du nok kigge nærmere på spil som Kuru Kuru Kururin, før du beslutter dig for at købe Tang Tang.

Spillet distribueres i Danmark af Nintendo - Electronic Fun, der med glæde viser vej til nærmeste forhandler, hvis du ringer 89 44 22 35. Vejl. pris er 499,-

Om Johan Tandrup Kensler