Gameboy Advance: Endnu en dag, endnu et spil baseret på Marvel universet fra Activision. X-Men Reign of Apocalypse til GameBoy Advance er et såkaldt beat´em´up, eller hvad man på godt gammeldavs dansk kunne kalde et "tæskespil". Så trænger du til at få opbygget lidt muskler i tommelfingeren, så er X-Men Reign of Apocalypse måske lige den træning du søger.

Ja det er svært at lave noget nyt

X-men er et sidescrollende actionspil, hvor du i form af en af fire forskellige X-men, skal nedkæmpe horder af fjender, besejre end-of-level bosses og kæmpe dig igennem 11 baner. Der er i princippet ikke meget nyt ved X-men, bortset fra at spillet er baseret på Marvel universet. Man kan konkludere, at det sikkert er temmelig svært, at bringe noget nyt ind i den snævre beat´em´up genre. X-men lugter nemlig kraftigt af spil som Golden Axe, Double Dragon eller Final Fight. Så hvis du var til den slags, så kan det være du vil kunne holde af X-Men Reign of Apocalypse.

Der er en kort og temmelig banal handling i spillet, der faktisk er ligrgyldig, når først man har valgt karakter og er i gang med tæveriet. De fire forskellige X-men, som du har til rådighed, er Wolverine, Storm, Rouge og Cyclops, der naturligvis har hver deres specielle angreb, samt forskellige styrker og svagheder. Desværre er det ikke muligt at skifte person under spillet, så når først du har valgt, så hænger du på den samme person gennem alle spillets 11 baner. Men da alle fire X-men grundlæggende fungerer ens, så er det måske ikke den store katastrofe.

Banerne er alle opbygget ens. Du bevæger din figur mod højre og skærme scroller indtil du møder fjender. Så kæmper du med fjenderne, hvorefter du så kan forsætte mod højre, til du når flere fjender eller end-of-level bossen. Når denne er besejret får du lov til at gøre din X-man lidt sejere, ved at forbedre nogle af hans egenskaber. Banernes baggrunde er naturligvis forskellige, afhængigt af hvor banen foregår, hvilket også kan siges om fjenderne, men det grundlæggende koncept er det samme hele vejen igennem spillet.

Kampene er meget simple. Du har et super angreb, som du kan fyre af en gang imellem, eller du kan lave kombinationer af slag og spark. Desuden er det muligt at krydre det hele med lidt spring og løben rundt på skærmen. X-men er da langt fra et kamp eller platformspil. Det er ren action, og det kan blive en kende ensformigt, at gennemføre bane efter bane, proppet op med de samme temmelig uintelligente fjender.

Kønt, meget kønt

X-Men Reign of Apocalypse er et utrolig smukt spil. Der er arbejdet meget med grafikken, både i form af detaljerede baggrunde og i form af flotte og realistiske animationer til personerne. Grafikken er farverig og levende og især de fire forskellige X-men, udstråler masser af liv og personlighed, der helt sikkert vil henrykke Marvel fans. Dog lider spillet alligevel under GameBoy Advance konsollens begrænsede tekniske formåen. Hvis der er mange fjender på skærmen af gangen, vil man nemlig kunne opleve af spillets framerate falder, hvilket ødelægger den ellers fine fornemmelse af hurtig action, som spillet har.

Hvad angår lyd så er der ikke så meget at sige. Der er lidt baggrundsmusik, af den slags du hurtig glemmer. Lydeffekter er der bestemt ikke mange af og de få der er, er ikke voldsomt varierende. Men "voldsomt varierende" er heller ikke noget man rigtig kan beskylde X-men for at være.

Reddet på stregen

Mens singleplayer delen af X-men hurtigt kan gå hen og blive en kende tung og ensformig, selv for virkelige X-men fans, så bliver spillets multiplayer del redningen. Med et Game Link kabel, får du nemlig mulighed for at gennemføre spillet ved at samarbejde med en ven (ligesom i Double Dragon og alle de andre klassiske arkade spil). Men ikke nok med det, der er også en versus mode, hvor du kan prøve kræfter mod en menneskelig modstander i et klasssik kampspil. Dog er versus mode ikke helt så dyb som andre kampspil, da de forskellige personer ikke har en særlig bred vifte af forskellige angreb at bruge, men det er stadig en god afveksling og giver ekstra levetid til spillet. Dog har multiplayer X-men den svaghed, at det kræver to spil, en til hver konsol.

Alt i alt er der presset masser af X-men og Marvel stemning ned i spillet X-Men Reign of Apocalypse. Selvom historien er temmelig banan, vil mange Marvel fans sikkert syntes det er underholdende at møde fjender som Silver Samurai, Apocalypse, Magneto eller Psylocke. Men det er bare ikke helt nok til at X-men på sigt bliver en smule ensformigt. X-men er langt fra et dårligt spil. Det er skam et udemærket spil, det har bare sine svagheder, der desværre hæmmer fornøjelsen ved at spille en smule.