Score: 10

Gameboy Color: GameBoy Color-konsollen har snart udtjent sin værnepligt, nu hvor GameBoy Advance har gjort sit triumferende indtog. Der er ikke ét, men hele to esser oppe i ærmet på den aldrende håndholdte, og Zelda-sagaen får nogle enormt gode kapitler tilføjet med Oracle of Seasons og Oracle of Ages.

Color's Svanesang

Man kunne ønske sig, at firmaerne lige nu stoppede med at lave Gameboy Color-spil og lod de to nyeste Zelda-spil være konsollens svanesang, for de er intet mindre end mesterværker, som udnytter maskinkraften optimalt. Zelda: Link's Awakening til GameBoy Color var i sin tid et monsterhit, hvor alle blev forbløffede over den dybde og længde spillet havde. Link er nu tilbage i Oracle of Seasons og Oracle of Ages, hvor nye eventyr venter på at blive udforsket, og nye mysterier skal løses.

Årstidernes skiften

Oracle of Seasons starter bedst som den lille lyshårede helt Link er ankommet til eventyrlandet Holodrum, med at den onde Onox kidnapper pigen Din, årstidernes orakel. Ved denne handling håber han på at kunne lave urede i årstidernes skifte og derved få landet til at tumle ned i et væld af kaos, som han vil herske ubegrænset over. Men Link har før prøvet at være oppe mod store kræfter, så han påtager sig pligtskyldigt opgaven om at befri orakel-pigen og få Holodrum tilbage til sin oprindelige idyl.

Godt hjulpet af tryllestaven Rod of Seasons, som kan få årstiderne til at skifte efter Link's ønske, skal den lyshårede helt kæmpe sig vej gennem 8 store hulekomplekser, som bevogtes af forskellige boss-monstre og deres lakajer. Men det er ikke kun huler det handler om, for terrænet rundt om hulerne er enormt, flere hundrede skærmbilleder stort, og indeholder masser af byer, skove og det terræn, der er værd at udforske. Men naturligvis er der monstre at tage sig iagt for. Kampsystemet er temmeligt simpelt. Du løber hen til et monster, trykker på A knappen, og Link svinger sit sværd. Det er til at overskue hvor svært det er.

Link har udover Rod of Seasons også andre ting, som han kan bruge, bl.a. nogle af de gamle ting, som han havde i Link's Awakening. F.eks. er der styrke-armbåndet, som giver Link evnen til at skubbe til store sten, og krogen, som Link kan bruge til at fire sig over kløfter med. Der er også blevet plads til et par nye hjælpemidler, som f.eks. de magnetiske handsker, der giver rig mulighed for at løse svære/udspekulerede puzzles.

Baggrunden

Legenden om Zelda startede for længe siden, da Nintendo-gutten Shigeru Miyamoto kom op med idéen om et eventyrspil, hvor spilleren skulle rundt på en række opgaver fordelt på en masse skærmbilleder på den lille Gameboy (dengang der kun var sort/hvid Gameboys til). Han designede en kæmpestor verden med hundreder af skærmbilleder, som hovedpersonen Link skulle udforske, og med let hånd var der strøet puzzles ud i landskabet. Man kunne både snakke med indbyggerne i landet for at få hints om, hvor der lå skatte, hjælpe andre indbyggere med at finde ting, eller gå på jagt efter nogle af de mange secret items, som Miyamoto også havde indkorporeret for at højne spilleglæden for alle. Man kunne sagtens spille Zelda-spillene igennem uden alle disse secret items, men for den ægte fan var der kun én måde at komme igennem spillet på, og det var ved at se og prøve ALT!

Link fandt på sin vej hjælpemidler, som kunne låse op for de forhindringer han mødte på sin vej. F.eks. lå der i starten af Link's Awakening en masse sten rundt omkring og spærrede vejen for Link's videre rejse, men når han så fandt en magisk handske, som gjorde ham stærk, kunne han løfte stenene af vejen, og en stor del af kortet blev tilgængeligt. Sådan var stort set hele spillet bygget op; forhindring, løsning, belønning.

Shigeru Miyamoto har trygt overladt udviklingen af Oracle of Seasons og Oracle of Ages til Capcom, som stort set genbruger alle delene fra Link's Awakening, men stadig formår at skabe to helt nye historier. Link er på banen igen, og skal løse masser af opgaver, finde items og slå monstre ihjel.

To er bedre en et

Fester stopper dog langfra ved de mange små opgaver og eventyr Link skal på i Oracle of Seasons, for spillet Oracle of Ages kan linkes direkte med Seasons, hvorved der fremkommer skjulte baner, andre godter og en helt ny slutning. Når man én gang har gennemført enten Seasons eller Ages, får man et password, som kan indtastes i det andet spil, og derved åbner op for nye udfordringer. Nintendo har tænkt, at to spil er bedre end et, og i den påstand har de fuldstændig ret. Spillene kan spilles separat, og kræver ikke at blive spillet i en bestemt rækkefølge (selvom det nok er bedst at starte med det lidt lettere Seasons), men for at udnytte mulighederne til fulde, skal man altså spille begge spil igennem flere gange for at få hele historien med.

Det almindelige eventyr-udforskningselement er helt i top, og puzzles er lige tilpas svære. Dér, hvor det er sværest er ved de forskellige boss-fights, da man her skal bruge indersiden af hovedet for at gå sejrsrig fra kamppladsen. Det kan godt tage et par forsøg at banke bosserne, men det giver en dejligt tilfredsstillelse, når man selv har regnet ud, hvordan bæstet skal jordes.

Ved siden af udforskningen af de mange skærmbilleder, kan man også gå på jagt efter magiske korn, som kan give Link magiske færdigheder. Valgfrit kan man også lede efter ringe, som ligger på særlige steder, og som giver spillene et samler-fokus, plus at man kan bytte ting med de mange folk, man møder på sin vej (og også gennem et linkkabel til en anden spiller). Det lugter lidt af Pokémon.

Klart og farverigt

Grafisk er de to Zelda-spil stort set ens, dog virker Oracle of Seasons en smule bedre, fordi de 4 årstider har så stor variation. Link og de andre karakterer er små, nuttede og veldefinerede, og generelt set kan det ikke gøres meget bedre på en Gameboy Color. De skarpe elementer og den utrolig flotte farvebrug gør Seasons og Ages til noget af det flotteste, den lille maskine kan håndtere.

Lydsiden er fyldt med små ditties (ekstremt iørefaldende lydstykker), og man kan snart gå og nynne med på melodierne. Gameboy'en er dog ikke kendt for sine Dolby Surround-højttalere, og det bliver da heller ikke mere end et par blips og båts, som alligevel ryger lige ind i underbevidstheden og gnaver sig fast.

Hvis du kun køber ét spil i år.

.så køb begge nye Zelda-spil! Der er underholdning til mange mange dage i de to orakel-eventyr, og det er svært at vælge et frem for et andet. Desuden mister man en hel del af historien, hvis man kun spiller det ene, så eneste brugbare løsning er at punge ud for dem begge og spille løs. De to Zelda-spil indeholder alt det bedste, Gameboy Color kan give. Selv til dem, der "kun" ejer en Gameboy Advance vil jeg på det kraftigste anbefale disse to spil.

Johan T. Kensler

Om Johan Tandrup Kensler