Gameboy Advance: Hvis du har en GameBoy Advance, har du sikkert allerede stiftet bekendskab med Vicarious Visions, der som bekendt lavede Tony Hawk Pro Skater 2 til konsollen. Nu er de igen release aktuelle med endnu et GameBoy Advance spil, denne gang med Marvel helten Spider-Man i hovedrollen. Spillet er Spider-Man Mysterio´s Menace, og hvis du ikke er bange for edderkopper eller mænd i stramt tøj, kan du læse mere her.

De kan det skidt

Vicarious Visions er ved at skaffe sig et rygte, som et firma, der laver top kvalitets-spil til GameBoy Advance. Selvom Spider-Man Mysterio´s Menace er et almindeligt platformspil, er det utroligt veldesignet og viser mange af den lille konsols kræfter frem. Som du sikkert har gættet spiller du Spider-Man og det bliver en temmelig travl nat for vores helt, for på en række forskellige steder i New York City er forbrydere pludselig begyndt at rasere bygninger, fabrikker og havneanlæg. Spider-Man må hoppe ud af sengen og gribe ind for at stoppe forbryderne, der som du måske har gættet alle arbejder for Mysterio. Flere af Spider-Mans gamle ærkefjender som Rhino, Dr. Octopus og den grønne djævel optræder dog også i spillet.

Spillet er som sagt et platformspil, der meget traditionelt byder på en masse baner, som du skal gennemføre, før du igen kan vende hjem og slappe af. Banere er ganske smart sat non-lineært sammen. I starten kan du vælge imellem 3 steder i New York, hvor forbrydere hærger, men som du gennemfører en bane, kommer der flere nye steder at udforske, så du frit kan bestemme hvilken bane du vil gennemføre og hvornår du vil gøre det. De fleste baner kræver blot at Spider-Man tæver sig igennem horder af skurke og når helskindet frem til banens slutning, mens andre kræver lidt mere, som for eksempel at du skal redde et vist antal gidsler eller løse andre opgaver på din vej igennem banen.

Banedesignet er glimrende og giver god mulighed for at lege med Spider-Mans specielle evner, som for eksempel at kunne kravle på vægge og loft eller svinge sig i et reb af spindelsvæv. Spider-Man kan naturligvis nedkæmpe fjender med kombinationer af spark og slag (dog ikke synderlig avanceret kampteknik, mest blot standard slag og spark), eller han kan skyde dem med sit spindelsvæv. Hvis du hellere vil være i defensiven, kan du lave et skjold af spindelsvæv, der stopper kugler og hvad ellers fjenden måtte finde på at sende i din retning. Altså masser af Spider-Mans egenskaber er med i spillet, og de skal på de fleste baner anvendes ganske flittigt, hvilket absolut gør spillet mere underholdende, især for Spider-Man fans.

Utrolig flot

Grafisk er Spider-Man Mysterio´s Menace et af de mest imponerende og teknisk avancerede spil, jeg har set til GameBoy Advance endnu. Spider-Man selv, og alle hans fjender, er utroligt detaljerede og har en imponerende mængde animationer, der får dem til at bevæge sig livagtigt og flydende. Spillets baggrunde er imponerende detaljerede og farverige, og for at give en kunstig fornemmelse af dybde er der flere lag baggrunde, der scroller med forskellig hastighed. Det virker rigtig godt, især når Spider-Man er udendørs og man kan se New York city i baggrunden. Dertil kommer at spillets historie fortælles igennem en serie af meget farverige stillbilleder, der ligner noget taget direkte ud af en Spider-Man tegneserie. Det er Marvel stemning så det batter.

Lydeffekterne er temmelig simple, mens musikken er hurtig og hårdt pumpende techno-rock, som vi kender det så godt fra action og bilspil til Playstation. Det er imponerede at den lille GameBoy Advance, kan levere så hurtig og klar musik, der giver spillet en ekstra fornemmelse af intensitet.

Absolut Klassisker

Spider-Man Mysterio´s Menace er en absolut klassiker, ingen tvivl om det. Spillet har en god tegneserie-agtig historie, flot grafik og masser af solid platform action. Det er præcis som et Spider-Man spil bør være, med en blanding af specielle edderkoppe-kræfter og gemen brutal "slå-på-tæven", når en forbryder skal stoppes. Man kan kritisere spillets længde, især hvis du er dygtig til spil i denne genre, da du så vil kunne komme forholdsvist hurtigt igennem det. Der er dog tre sværhedsgrader og gemte godter og power-ups rundt omkring på banerne, der kan holde de virkelige Spider-Man fans fanget, længe efter at de har gennemført spillets hoveddel. Alt i alt kan du ikke gå galt i byen med Spider-Man, især ikke hvis du er fan af platformspil eller Spider-Man. Så nu ved du hvad du skal kigge efter næste gang du er ude efter et nyt spil at fordrive tiden i tysktimerne med. Kig efter Spider-Man og du vil ikke blive skuffet.