Score: 2

Manden med hunden, den blå trøje og verdens mest kiksede frisure er tilbage. Denne gang har han sit helt eget Playstation spil, takket være udviklerne hos franske Infogrames, der gør flittig brug af deres licens til at anvende Hergé tegneserier i spil, da de har proppet handlingen fra en hel række Tintin albums ned på en enkelt Playstation skive. Tænd for det støvede husalter og tilbring et par timer i selskab med Tintin, Haddock, Nestor og alle de andre fra tegneserien.

En verden af Knoldvækster, Brutale Børster og Krapyler.
Enhver, der ikke er født som 30-årig, har vel på et eller andet tidspunkt stiftet bekendtskab med tegneseriehelten Tintin. Jeg kan med fryd mindes da jeg var en lille uskyldig purk, der ikke kunne komme hurtigt nok hjem fra biblioteket, når jeg havde lånt et Tintin-album. Så vidste jeg at jeg kunne smide mig på sengen og begive mig på nye spændende eventyr sammen med Tintin, Terry, Kaptajn Haddock, Madame Castafiore, Professor Tournesol, Dupont og Dupond og alle de andre velkendte figurer. Noget af det bedste var at læse de sidste nye gloser som Kaptajn Haddock slyngede rundt med rund hånd til alt og alle. Så efter jeg fandt ud af at jeg nu skulle på et interaktivt eventyr sammen med Tintin og min Playstation, var det med forventningens glæde at sendte jeg min kone i biffen, så jeg kunne koncentrere mig fuldt ud om Infogrames' spil Tintin - Destination Adventure.

Spillet starter med en computeranimeret film, der viser professor Tournesol, der vil vise et publikum, bestående af det meste af Tintins persongalleri, sin nyeste opfindelse: The Super-Calcacolor. Det viser sig hurtigt at være ikke mindre end et ganske almindeligt TV. Efter filmen (hvis betydning for spillet er tæt på at være lige med spillets underholdningsværdi, altså fuldstændig ingenting), får du lov til at vælge den første mission.

Houston - We Have a Problem...
Spillet tager udgangspunkt i 5 Tintin-bøger: Den Sorte Ø, Det Sorte Guld, Rackham den Rødes Skat, Flight no. 714 til Sydney og Månen Tur-Retur. Den første bane er en træningsbane, hvor du skal samle 100 Terry-mønter. Go'e Gamle Terry vil desuden dukke op fra tid til anden og give dig gode råd og tips. Det lyder meget simpelt, og det er det også. Det er desuden også grimt, kedeligt, dårligt, amatøragtigt og plat. Det er meget længe siden jeg har set så meget bæ samlet på én CD.

Hvor skal man starte?

Tjah... Efter 2 minutters spil var jeg så træt af det, at jeg ikke gad spille mere... Styringen af Tintin stinker - han er enormt grimt animeret, og han reagerer ikke med det samme. Især reaktionstiden er vigtig i denne type spil, da ALT afhænger af, om du har fuld kontrol. Nåh ja... Jeg har helt glemt at nævne hvilken type spil det drejer sig om... Tintin er et lineært 3D-platform-agtigt spil, hvor du ser Tintin fra en fikseret vinkel. Kameraet bevæger sig så op, ned og sidelæns alt afhængigt af hvordan du styrer Tintin. Du har for resten ikke noget valg angående hvor du vil hen - der er kun én vej, og det er fremad! Engang imellem har du nogle valgmuligheder for at komme ind på andre dele af banen. Nogle gange styrer du andre personer end Tintin, og fra tid til anden skal du i stedet for at løbe køre en bil eller styre en båd, men konceptet er fuldstændigt det samme. Første bane minder desuden UTROLIGT meget om spillet Disney's Herkules.

Jeg vil nu fortsætte min nådesløse nedsavning: Musikken og lydeffekterne er kun til at grine af og slukke for. Fjenderne er utroligt dumme og forudsigelige (og dårligt animerede!), styringen er helt til grin (har jeg ikke nævnt det allerede ?), grafikken hakker (med MASSER af polygonfejl) og der er absolut ingen udfordring. Baggrundsgrafikken er uinspirerende, ensformig og gør banerne kedelige. Der er en masse stationære ting på banen som er af det onde - her kan f.eks. nævnes haveriver, ledninger og tornebuske - alt sammen ting som gør nas, når du træder på dem eller falder i dem. Det gør også av at blive ramt af en fugl. Du har en energibar, som drænes når du bliver ramt, men den kan du genopfylde med nogle pick-ups, der findes rundt omkring på banerne. Du kan kravle op i lianer og hoppe rundt i træerne efter Terry-mønter på de første baner, mens du senere skal køre bil, men dog stadig samle de Terry mønter. Virkelig flot handling.

Noget der desuden undrer mig er, at du tager massiv skade af at gå meget stille hen til en rive på jorden, lige røre ved den og SLAM! Du tager dog overhovedet ingen skade af at springe ud fra det højeste træ i skoven og skvatte 50 meter ned til skovbunden... Hvis du føler at dine fjender kommer lidt for tæt på, kan du skræmme dem væk med Tintins kamera (vha. blitzen), du kan smide en flaske æter efter dem, eller du kan give dem en kajeryster. Alle disse ting er lavet efter samme latterlige formel som resten af spillet - de er ubrugelige og grimme at se på. Det er for resten meget nemmere at hoppe over alle fjender, så slipper du også for at vente på at Tintin reagerer på at du har trykket på angrebs-knappen.

Jeg er rystet!

Der er intet godt ved dette spil. Og tro mig, jeg HAR prøvet at finde noget. Måske appellerer det til små børn (i så fald vil det have været en fordel at spillet havde været på dansk...). Spillet er simpelt, barnligt simpelt, og besidder ingen af de kvaliteter som Hergé formåede at bringe ind i sine tegneserie album, som god dialog, interessant og vedkommende handling og ikke mindst en følelse af kvalitet. Den bedste oplevelse jeg har haft med dette spil er, da jeg endelig kunne slukke for det og i stedet læse nogle af de Tintin-albums jeg lige har lånt - det er nemlig kvali'!

Spillet er venligst udlånt af Infogrames, der gerne henviser til nærmeste forhandler på 86 18 45 18.

Gamesector Frarder

Om Lasse Sloth