Sheep, Dog n’Wolf

Vi har for kort tid siden anmeldt det til Pc. Nu er det ude til Playstation og en Playstation 2 version er ikke langt væk. Der er tale om Infogrames fornøjelige Sheep, Dog n' Wolf, der i bedste tegnefilmsstil genskaber stemningen fra de klassiske Looney Tunes tegnefilm. Smid overfrakken, hent en kop kaffe og hjælp en sulten ulv med at få sin drøm om lammesteg opfyldt.

En ulv i fåreklæder?

En ikke alt får klog ulv, der vil stjæle nogle dumme får, fra en endnu dummere hyrdehund. Ikke et specielt ophidsende tema får et spil i vores højteknologiske verden. Infogrames har ikke desto mindre besluttet sig får, at dette plot er godt nok til at lave et spil over, så de ringede til Warner Bros. og bad om at få lov til at bruge et par af deres tegnefilmsfigurer til at peppe det hele lidt op. Desværre har licenstitler det med at være 50% image, 45% hype og 5% spil, så det var med en alt får velkendt "jeg-har-alligevel-ikke-andet-at-lave-denne-lørdag-aften"-følelse at jeg satte mig fåran min godt slidte Playstation og puttede spillet i. Jeg kan kun sige én ting: hold op hvor blev jeg positivt overrasket!

De gode gamle dage... Vi taler om en tid før Pokémon, Garfield og Rollingerne dræbte tegnefilmsgenren gennem billig kommercialisering og product placement. En tid da en tegnefilm ikke var et 18-minutters reklameshow, med en klam morale og en lykkelig slutning. En tid, da tegnefilm var 3-5 minutters koncentreret, umoralsk og voldelig lagkagehumor med bomber, ambolte og afrevne lemmer. Nostalgien væltede frem, da mesteren af diabolske planer og dårlig karma, Grimm E. Ulv klonen Ralph Wolf tonede frem på skærmen. Efter 2 minutter var jeg i fuld gang uden større dikkedarer.

Får får får? Nej får får lam!

I spillet spiller du anti-helten Grimm. E. Ulvs fætter Ralph Wolf. Din mission er ikke at fange den allesteds-nærværende Hjulben, men at stjæle får fra hyrdehunden Sam. Spillet ses i 3. person, og minder meget om f.eks. Spyro the Dragon i selve opbygningen. Du starter med en let opvarmning i fårm af en træningsbane, hvor Daffy Duck guider dig igennem de grundlæggende teknikker. Bagefter bliver du nådesløst ført videre til selve spillet, hvor din onde Nemesis, hyrdehunden Sam, står på en mark og bevogter sin fåreflok. Spillet kan vel bedst beskrives som en bizar hybrid mellem The Sentinel, Spyro the Dragon, Syphon Filter og Crash Bandicoot. Alt sammen pakket nydeligt ind i Warner Bros' tegnefilmsunivers, med gæsteoptræden af blandt andet Pelle Gris og Hjulben.

Sam står som sagt på sin mark og bevogter sine får. Du styrer Ralph Wolf, og skal nu - uden at blive set - snige dig ind på de intetanende får, stjæle dem og bære dem hen til en dropzone, ét efter ét. Når du har stjålet nok får, har du gennemført banen. Sam og fårene står bomstille, så du skal ikke drøne rundt og jage dem. Sam står dog og drejer hovedet fra side til side så hans synsfelt bevæger sig. Det er så op til dig at snige dig fårbi hans årvågne blik, uden han får øje på dig. Får han øje på dig, kommer han løbende og tamper livet ud af dig.

Fårfærdeligt udfordrende

Til at hjælpe dig har du et væld af ting og sager, de fleste produceret af alle tegnefilms-dimsers moder; ACME Inc. Du har for eksempel kæmpe-elastikker, dynamit, raketter, ventilatorer og kålhoveder til rådighed. Disse ting bestiller du via postkasser, der står rundt omkring på banen. Du har også mulighed får at købe ting med nogle bonuspoints, som du kan finde på banerne. Det er så op til dig at bruge og kombinere disse ting, så du kan fuldføre missionen. Du kan hoppe, skubbe ting, gemme dig i buske, bruge vipper, trykke på knapper og så videre. Du har desuden en Sam-Radar, der hele tiden viser dig om du er i nærheden af Sam, samt om han kigger på dig. I starten er det ret let at gennemskue hvad du skal gøre, og hvor og hvordan du skal gøre det, men efterhånden som spillet skrider frem, bliver spillet sværere og sværere, og du kan hurtigt finde noget at bruge dine små grå på. Banerne er dejligt varierede, og hver bane byder på nye mere eller mindre gennemskuelige udfårdringer. En ting er dog sikkert: Det er ikke kedeligt! En god ting ved spillet er, at hvis (når) man kommer galt af sted, starter man derfra hvor man kom - ikke noget med at spille den samme level om og om igen. Man har uendelige fårsøg.

Selve spillet synes jeg er enormt morsomt, men det er ikke en fryd får øjet... Det ser egentligt ganske nydeligt ud, det bevæger sig glat, men det er bare ikke særligt kønt. Der er brugt glade farver, men figurerne og baggrundene er ikke særligt detaljerede. Der er dog en masse sjove effekter og animationer, som gør spillet enormt morsomt. På lydsiden er der ikke meget at juble eller brokke sig over. Lyden er over gennemsnittet, masser af glade melodier, men den er, ligesom grafikken, ikke noget særligt. Load-tiden får de enkelte baner er efter min mening lige i overkanten. Kameraet (som du har begrænset kontrol over) er dog, som i så mange spil af denne type, enormt irriterende. Det flyver rundt, og har en tendens til at bevæge sig på kritiske tidspunkter, så du engang imellem mister overblikket, over hvor du er på vej hen.

The Cotton Line

Dette spil er sjovt! Meget sjovt! Man kan lynhurtigt få masser af timer til at gå med at finde ud af, hvad det egentligt er man skal gøre for at fange får, men en ting er sikkert: Det bliver aldrig kedeligt! Spillet er udfårdrende, til tider svært, men det bliver aldrig umuligt, som mange spil af denne type har en tendens til at blive. Vel er grafikken og lyden ikke verdens bedste, men det bliver til fulde opvejet af et godt gameplay og sjove scener. Jeg kan ikke dog ikke fårestille mig, at der er megen replay-værdi i spillet, så når først du er igennem så vender du nok ikke tilbage til spillet fårløbigt, men indtil du er igennem er spillet utroligt sjovt.

Spillet er venligst udlånt af Infogrames, der gerne henviser til nærmeste fårhandler på 86 18 45 18.

Om Lasse Sloth