Infogrames har haft heldet med sig, og har tilsyneladende opsnappet en hel række Looney Tunes-trademarks, som er blevet brugt i denne herlige puzzle-action'er, hvor Ralph Coyote (Wile E. Coyote's fætter) har fået færten af fåresteg på hjernen og derfor vil gå meget langt i kampen mod fårehunden Sam for at få stillet sin sult. Men Sam lader ikke frivilligt sine får stjæle, så Ralph skal bruge snedig planlægning og skøre ACME-produkter for at snuppe de uldne lækkerbiskner. Der er lagt op til klassisk Roadrunner humor i Sheep, Dog n' Wolf.

De tre bestanddele: Får, hund og ulv
Infogrames har endnu engang hånden dybt i licensdåsen, og det munder ud i et friskt puzzle/action-spil med de velkendte Looney Tunes-tegnefilmfigurer i hovedrollerne. Infogrames kalder selv den nye genre for "sneak'em up", og det beskriver ganske godt hvad spillet går ud på. Wile E. Coyote (på dansk Grimm E. Ulv), som igennem tiderne har jagtet rundt efter Road Runner-fuglen (Hjulben) i et utal af små tegnefilms-sketches, har en fætter ved navn Ralph, som har en lidt anden tvangstanke; han ææælsker får!

Fårehunden Sam bevogter dagligt (og som det sømmer sig, i en uendelighed) en flok får, som fredeligt græsser rundt på en mark, og Ralph bliver af Daffy Duck udfordret til at stjæle Sam's får. De lumske planer starter straks at forme sig i prærieulvens tanker, og efter en kort og meget lærerig tutorial-bane, hvor Daffy viser de vigtigste kontrolelementer, får Ralph lov at stå på egne ben i kampen mod Sam. Spillet foregår i en 3D verden hvor du styrer Ralph set fra en 3. persons vinkel, som vi efterhånden kender den så godt fra et væld af spil.

Ralph kan som enhver sund og frisk prærieulv løbe, snige og hoppe rundt på banen, og visse steder er opstillet postkasser, som når aktiveret med lynets hast afleverer et ACMET-produkt i nærheden. ACMET-tingene (som på dansk er kendt som AJAX, uden relationer til vaskepulveret), som der er omkring 30 af i spillet, kan være alt fra rygraketter til små flasker fyldt med fåre-parfume, som Ralph kan udnytte til sin fordel mod den årvågne Sam. Tingene giver Ralph mulighed for at lave alle de skøre ting som Wile E. Coyote er blevet kendt for: skubbe rundt med klippestykker, placere dynamit (og sprænge sig selv i luften), skyde sig selv af sted med elastikker eller raketter.listen over halsbrækkende tegneseriepåfund bliver ved og ved.

Tænk som en tegnefilmsfigur

Hvis spilopmageren Ralph kommer for tæt på Sam, resulterer det i en prompte afstraffelse med knytnæveslag, og Ralph må trække sig lidt tilbage for at prøve igen. Der er som sådan ingen Game Over-funktion, og eneste showstopper er hvis spilleren ikke kan løse de puzzles der er på banen og derfor sidder fast. De første baner er ganske ligetil, men snart bliver hund/ulv-arenaen større og mere kompliceret, og det er måske en god idé at sidde og se lidt Looney Tunes-tegnefilm først på videoen, for at komme ind i den underlige tegnefilmslogik, som nogle gange skal til for at løse de veludtænkte opgaver. For opgaverne er temmelig skøre: tag nu bane 3 for eksempel. Først skal man snige sig tæt på et får og lokke det uset væk fra flokken, derefter skal ban bruge et elastik mellem to træer til at skyde fåret over i en nærtliggende dal for at vinde banen.

Spillet strækker sig over 16 baner, hvilket måske lyder af lidt, men der er mange timer forbundet med at styre Ralph gennem strabadserne og fange fårene. På banerne er der desuden secrets, som udløser bonuspoint. Disse kan bruges til at købe ting fri mellem banerne, men dette er mest for perfektionisterne, som ikke føler de har gennemført spillet, før ALT er prøvet.

Sound, camera, action!

Ralph ses på banerne fra et luftophængt kamera, som kan drejes rundt om ham (a la Tomb Raider). Figurerne er veldefinerede og bevæger sig fuldstændig som om det var en tegnefilm, og de har alle en charmerende sort stregoptegning (som også er set i Jet Set Radio). Der er visse steder en smule problemer med kollisionsdetektoren, men det er ikke noget fatalt, og spillet mister ikke noget af den grund.

Når Ralph løber, fremkommer en overraskende effekt, kameraet zoomer lidt ud fra selve Ralph, mens hele baggrunden bliver zoomet ind. Det giver en fed fornemmelse af fart, og processen vendes om, når Ralph stopper op igen, så det virker endnu mere som en brat opbremsning.

Lydsiden er spækket med Looney Tunes-lyde, og Daffy Duck og Porky Pig og de andre talende figurer i spillet har fået meget professionelt udførte stemmer, som næsten ikke kan skelnes fra de originale (for jeg tror ikke det er de originale stemmer, da der er gået mange år siden de første Looney Tunes blev lavet).

Th. Th. That's All, Folks!

Sheep, Dog n' Wolf er et ganske fornøjeligt puzzle/action-spil, som nok skal holde Looney Tunes-fans og andre puzzlefreaks fanget ved skærmen. Desværre er der kun 16 baner, men de er så til gengæld proppet op med humoristiske og mystiske påhit og masser af sjovt ACMET-isnekram. Spillet er spækket med Warner Bros. og Looney Tunes humor, der går rent ind hos fans af tegnefilmene, så alle børn og barnlige sjæle vil helt sikkert finde Sheep, Dog n´Wolf både morsomt, underholdende og udfordrende. Det er virkelig forfriskende at se et tegnefilmslicens blive brugt til noget andet end et hjernedødt platformspil.

Spillet er venligst udlånt af Infogrames, der gerne henviser til nærmeste forhandler på 86 18 45 18. Spillets vejledende pris er 249,-

Om Johan Tandrup Kensler