Det er snart blevet reglen frem for undtagelsen, at udviklerne laver spil baseret på tegnefilm. Denne gang har Infogrames taget Dastardly og Muttley under kærlig behandling. Det hele foregår i Playstation 2 spillet Wacky Races. Spørgsmålet er så om man, som spiller medbringe en brækpose, eller en spand at savle i, inden man giver sig i kast med spillet? Svaret får du, hvis du læser denne anmeldelse.

Et glædeligt gensyn

Alle os heldige parabol eller kabel TV ejere, har nok alle på et tidspunkt set Cartoon Network (tal for dig selv - red.). På denne engelske kanal, kørte der for nogle år siden en Hanna-Barbera tegnefilm med en mand og en hund i hovedrollerne. Tegnefilmen hed Dastardly & Muttley in their Flying Machines. Den handlede om 2 skurke, der gjorde alt hvad de kunne for at fange en brevdue, der vist nok transporterede hemmelige dokumenter mellem 2 supermagter (eller noget i den retning). Til at hjælpe sig i bestræbelserne på at fange duen havde de kumpanerne Zilly, og Klunk, der opfandt deres forskellige due-fanger våben, og sidst men ikke mindst en dræbermaskine af rang: flyvemaskinen Mean Machine. Selv med alverdens kreative våbenløsninger, der ville få enhver våbenproducent til at blive grøn af misundelse, lykkedes det aldrig for dem, at fange duen. En klassisk tegnefilm fra folkene bag Flitstones og Scooby Doo.

I Playstation2 spillet, har Dastardly og Muttley fået fast grund under fødderne, og de har besluttet at deltage i Wacky Races. Til det formål har de ombygget deres Mean Machine til en lækker race-car, der virkelig kan give konkurrenterne baghjul. De andre kørere i feltet er selvfølgelig andre figurer fra Hanna-Barbera universet, deri blandt Penelope Pitstop og Ant Hill Mob, som du naturligvis også kan spille med. der er masser af virkelig særprægede køretøjer og mindst lige så særprægede baner at køre på.

Wacky Races er et slags gokart spil, hvor det naturligvis gælder om, at komme først i mål. Man er til det formål udstyret med en gokart, og alle mulige forskellige våben, til at forhindre ens konkurrenter i at komme først over målstregen. Der kan med andre ord drages paralleller til for eksempel Mario Kart eller Speed Freaks eller et af de andre millioner af cart spil på markedet.

Selve spillet er inddelt i 2 hovedmodes: Arcade og Adventure. Begge modes kan spilles af mere end en spiller, men kernen i Adventure Mode, er singleplayer delen. Adventure Mode er inddelt i 4 områder, der hver har en række tilknyttede baner, eller løb om man vil. Det gælder om, at komme på førstepladsen i løbet, og som belønning får man tildelt stjerner, som skal bruges til at åbne for lukkede baner. Antallet af stjerner øges jo længere man kommer frem i spillet. Hvis man har problemer med at få samlet stjerner nok på egen hånd kan det derfor være en god idé at invitere nogle venner ned for at hjælpe dig. Adventure Mode, kan jo som tidligere nævnt, spilles af flere spillere. Det foregår på den måde, at man samarbejder om at samle stjernerne. Det meget smart, og det afviger en del fra andre spil i genren, hvor Adventure delen tit kun er en singleplayer mode. Hvis man ikke er så meget for Adventure Mode, kan man spille Arcade Mode. Her finder man klassiske multiplayer elementer, så som Versus og Battle, så der er ikke rigtig noget nyt under solen der.

Tegnefilm i spilformat

Grafikken i Wacky Races gør, at spillet virkelig oser langt væk af tegnefilm. Det er en festlig og farverig grafik, der virkelig sætter prikken over i´ et. Desuden er der tilføjet en stort kant rundt om alle figurer i spillet, hvilket giver en slags klippe/klistre effekt, det ser ganske sjovt ud, og det øger tegnefilm følelsen en tand mere. Lyden kan man heller ikke klage over, den er den sædvanlige gokart-spil lyd, a la den i Mario Kart eller Diddy Kong Racing. Der er dog i Wacky Races tilføjet en decideret speaker, som holder styr på placeringerne, og som en gang i mellem kommer med kommentarer angående din kørsel. Det er fedt i starten, men kan dog godt i længden blive små irriterende at høre på.

Intet spil uden småfejl, og Wacky Races er ingen undtagelse. Kontrollen i spillet er ikke så god, som man kunne have forventet. Den er meget løs, og der skal derfor ikke meget til, før man drejer helt vildt til den ene, eller den anden side. Desuden er kontrollen, som den er fra starten, tåbeligt konfigureret. Man er, hvis man ikke ændrer kontrollen, nemlig nød til at slippe speederen for at affyre sit våben. Det er ikke ret gennemtænkt, og det kan føre til adskillige raserianfald, da man meget ofte ryger bagud i den samlede stilling, mens man desperat forsøger at gøre brug af sine våben. Heldigvis giver Options menuen, én mulighed for selv at sætte kontrollen op, som man vil have den, så problemet er ikke så stort. Det ændrer dog ikke ved, at kontrollen er en smule løs, og at den kræver en del tilvænning da din gokart har tendens til at overstyre.

På Bundlinien

Wacky Races er et fedt spil, det har flot grafik, og er fyldt til randen med forskellige spilmodes. Desuden viser spillet, at Playstation 2 også egner sig for spillere, der er tilhængere af de lidt mere nuttede spil, som Nintendo ellers har haft monopol på i meget lang tid. Spillet er ideelt til en aften i selskab med vennerne, og hvis man ejer en Multitap, kommer der virkeligt gang i sagerne på spillets 20 baner. Alt i alt et fedt spil, der henvender sig til dem, der elsker cart spil som Mario Kart, Speed Freaks, Crash Team Racing eller Diddy Kong Racing. Hvis du derimod hører til dem, der mener at Gran Turismo er det eneste rigtige og racerspil skal være realistiske og seriøse, så skal du nok ikke købe dette spil.

Spillet distribueres af Infogrames, der gerne henviser til nærmeste forhandler på 86 18 45 18.

Om Kristian Knuth