Landet Gothos byder på mange eventyr, og den unge helte-spire Melvin skal mestre både fysisk kamp og intelligenskrævende magi, for at have en chance for at redde verden, som trues af ondskabens mange facetter. Spillet hedder TechnoMage, og det er takket være Infogrames ude nu til Pc. Du kan læse her om det simple rollespil klarer skærene.

Eventyrlig stemning
Gothos er en verden fyldt med magi, eventyrlige skabninger og dampmaskiner. To folkeslag på Gothos danner grundlaget for historien i Technomage, hvor den unge helt Melvin gladelig går rundt og hjælper indbyggerne med deres dagligdags problemer. Det gør han takket være udviklerne hos tyske Sunflower, der tidligere har lavet så ukendte spil som Holiday Island.

Melvin har dog en last, som han ikke selv kan gøre for; han er søn af to folkeslag, de intellektuelle Dreamere og de hårdtarbejdende Steamere, og egentlig gjorde hans far og mor noget ulovligt da de fik ham. Det er nemlig ulovligt for folk af de to racer at blande sig med hinanden, men når kærligheden spirer bliver mange regler tilsidesat. Nu lider Melvin under sine forældres unoder, og hans færden i Dreamertown (hvor han bor med sin mor) udløser rynken på næsen fra de forbipasserende, som dog sjældent (men tit nok) kommer med direkte bemærkninger om stakkels Melvins baggrund.

Den eventyrsøgende yngling lader sig dog ikke mærke med de mange sure miner, men gør sit bedste for at behage indbyggerne i Dreamertown ved at hjælpe til, hvor han kan. Da nabobyen Steamertown bliver raseret af ukendte kræfter, får Melvin skylden, da han tilsyneladende er en ulykkesfugl og syndebuk. Melvin bliver hjulpet af sin mor, så han kan flygte fra Dreamertown og tage til Steamertown for at finde sin far, og finde ud af, hvad der har ødelagt byen. Dette er dog kun de første spæde skridt på et langt eventyr, som bringer Melvin vidt omkring på Gothos, og han skal overkomme mange farer før Gothos igen er et sikkert sted at bo.

Helten Melvin - en selvmodsigelse?

TechnoMage er et action-adventure, på nogle punkter ligesom Diablo. Melvin ses skråt oppefra (isometrisk synsvinkel) og kameraet kan frit bevæges i en cirkel over hovedet på ham, så man kan se verden fra alle retninger. Dette er meget nyttigt, da vægge nogle gange kan skjule godter set fra en vinkel, mens de tydeligt står frem fra en anden. Melvin bevæger sig rundt i verden, og i startbyen Dreamertown får han en masse små opgaver af indbyggerne, som skal løses før handlingen kan gå videre. F.eks. skal han aflevere en bog på biblioteket, hente en sandwich til en sulten pige på legepladsen og dræbe rotter i en kælder. De små opgaver belønnes som regel med et par guldmønter og/eller experience points, som Melvin kan købe sig stærkere for. Han besidder 4 hovedegenskaber: styrke, intelligens, udholdenhed og mystik, der kan udvikles ved at tjene erfaring.

Egenskaberne er meget lette at fortolke, for Melvin slår naturligvis hårdere, når han får mere i styrke, og kan kaste bedre trylleformularer, når han får højere intelligens. Udholdenhed viser noget om, hvor mange slag Melvin kan klare før han dør, og mystik giver gode specifikke bonusser til forskellige områder, jo højere den bliver købt op. Experience point bliver dog ikke delt ud i overflod, men efterhånden som eventyret skrider frem stiger Melvin stødt. Hele tiden er hans færdigheder tilpasset eventyret (på samme måde som i spillet Silver, hvor man ikke pludselig var level 56 og stod og bankede snottede gobliner), og modstanderne forbliver dette, og overgår aldrig til kategorien "fyld-og-irriterende-ting-der-bare-står-i-vejen".

Melvin får også bedre isenkram, jo længere han kommer, og den sløve dolk han starter ud med bliver snart udskiftet med et noget skarpere langsværd og senere en ordentlig stridskølle (og endnu et par våben senere hen). Magiske formularer kan også erhverves visse steder, og der er ikke for mange at holde styr på (i alt er der kun omkring 7-8 formularer, men de er alle af meget varierende karakter).

De tekniske detaljer

Grafikken er flot, farverig og på grænsen (og nogle gange overskrider den) til det nuttede. Figurerne er meget lig figurerne fra Diablo, men bevæger sig rundt i små hak, hvilket dog på ingen måde har negativ indflydelse på spiloplevelsen. Der er mange flotte detaljer i landskabet, og det er rimelig klart, når man kommer til et vigtigt sted, da grafikken ikke er for ens og udsmattet til at man kan skelne en speciel detalje. Som hjælp har de vigtige steder også en lysende prik hængende over sig. Dette gør, at man uden at skulle helt tæt på en detalje kan se, hvor nøglepunktet er, og derved styre med større sikkerhed mod succes.

Spillet er delt op i mange små kapitler, og mellem disse er der flotte animerede sekvenser, som viser en mellemscene og bringer handlingen videre. Lyden er tæt på fænomenal. Temamusikken og in-game-stroferne er meget eventyragtige, og alle replikker mellem de mange folk i Gothos er fremført med stor overbevisning. Der er virkelig gjort et flot stykke arbejde på lydsiden, og det giver stemningen et meget stort løft. Der er mange forskellige lydbidder, som danner en flot lydkulisse, så om man står i en skov fyldt med feer eller i en dyb slimet grotte med edderkopper overalt, kan tydeligt tolkes ud af lydsiden.

Der er mange timer forbundet med de utallige opgaver Melvin skal løse. Jeg vil anslå, at det tager på den gode side af 30 timer at komme igennem hele spillet, og det må man sige at det er en hel del for et action-rollespil af den karakter. TechnoMage er dog meget let for garvede computerspillere, og dem, som vil få den største udfordring er nok de 12-15-årige, som ikke bor foran deres computerskærm. Spillet er ligesom Diablo et spil du kan sætte dig ned og spille, uden at du skal engagere dig alt for meget i komplicerede regler , et tungt interface eller en snørklet handling. Det er rendyrket pusse nusset underholdning.om man så holder af den slags er en smagssag.

Spillet har ganske vist ikke samme genspilningsværdi som f.eks. Diablo, hvor man kan spille en uendelig længe for at finde magiske våben og stige endnu en level eller to, men jeg vil tro, at TechnoMage er værd at spille igennem et par gange, hvor man måske kan prøve at variere Melvin's færdigheder fra gang til gang.

TechnoMage er rigtig god underholdning til eventyrlystne unge. Sværhedsgraden er dog ikke særlig høj, men jeg var alligevel fanget af den velopbyggede stemning og den letfordøjelige handling. Men er du Hardcore rollespiller.så prøv hellere Baldurs Gate II hvis du vil have rollespil og historie, eller Diablo II hvis du vil have action.

Spillet distribueres af Infogrames, der gerne henviser til nærmeste forhandler på 86 18 45 18.

Om Johan Tandrup Kensler