For et par dage siden anmeldte vi Mega Man X5. Nu er det blevet tid til endnu et spil i den endeløse Mega Man serie, nemlig Mega Man Legends 2. Der er dog langt fra tale om et 2D Platform spil her. Mega Man Legends 2 er et rollespil/eventyr, med MegaGutten og alle hans venner i hovedrollerne. Om det er muligt at koge mere suppe på Mega Man benet kan du læse her.

En farlig rejse begynder

Langt ude i fremtiden, hvor det meste af jordens overflade er oversvømmet, har resten af menneskeheden skabt en unik civilisation, spredt omkring på de resterende dele af jorden, der ikke kræver dykkerdragt at besøge. Nogle specielle "Diggers" tjener til dagen og vejen ved at grave efter såkaldte Refractors, som de graver op fra gamle ruiner. Mega Man og hans veninde Roll Casket er sådanne Diggers, der rejser rundt i verden for at lede efter den såkaldte Great Legacy, samtidig med at de håber på at finde Roll's forsvundne forældre. Problemet er bare, at ingen ved hvad denne Legacy ting er (hvilket naturligvis gør det lidt svært at finde den, når man ikke kan kende den når man ser den), selvom myten beskriver den som en energi-kilde med uendelig kraft. Dette ville gøre Refractors ubrugelige, og gøre den del af verden der er tilbage, en del mere fredelig end den er nu.

Forhistorien ender faktisk med at det hele er endnu et "kom-lad-os-redde-verden" spil. Men er det nu også så forfærdeligt? Alle Mega Man spil jeg har hørt om handlede også om det samme, så jeg tror også vi overlever det denne gang. Ja, selv de Final Fantasy spil jeg kan komme i tanke om, handler også om at redde verden, og man må jo acceptere at det er betydeligt mere inspirerende end "kom-lad-os-redde-grillen-nede-på-hjørnet". Det hele leder til en hidsig blanding af action og adventure, hold i en meget let og komisk stil.

Man styrer MegaManden, der er set fra en tredje-persons vinkel, og man kan selvfølgelig hoppe, skyde, gribe ting og sager, og andre obligatoriske ting der hører hjemme i et 3D action adventure. Den første mission er ret sjov og egentlig meget sigende for stemningen i spillet: Man skal slukke en brand, der bliver antændt på ens skib af aben Data, som bliver ved med at skrige at han bare ville lave en pizza. Det er ikke svært, men en god introduktion til spillets kontrol. Kamerastyringen er dog langt fra optimal. Man kommer konstant til at hænge med halvdelen af kroppen inde i væggen, hvis man har grebet fat i en kant og hænger, og man ender også altid med en hånd eller den halve arm langt inde i en væg, hvis man står med siden til den.

Det starter godt, men hvad med grafikken og lyden ?

Grafikken i Mega Man Legends 2 er utroligt tegneserie agtig. MegaManden og hans venner er ganske nydeligt at se på og ganske detaljerede. Det ser dog ikke kønt ud hvis kameraet kommer lidt for tæt på. Så virker det meget kantet og grumset, som om at det ikke er meningen at man skal se det hele tæt på, hvilket man dog hele tiden gør, når man snakker med de forskellige personer i spillet. Omgivelserne er også fint detaljerede, men de lider af samme grafiske "kvalitet" som personerne gør. Jeg kan dog ikke klage over omgivelserne. Det er alt sammen 3D, og der er masser forskellige huse og staffage at kigge på, selvom der dog er en underlig tåge overalt, der forhindrer dig i at se horisonten.

Lydsiden er udviklerne dog ikke sluppet så heldigt fra. Stemmerne er virkelig til grin nogle gange, og især Rolls ekstremt høje hvinende stemme har givet anledning til flere anmelder-hovedpiner. Effekterne er heller ikke i top. Musik er der ikke meget af, og det er også fint nok, da den heller ikke er noget at skrive hjem om.

Kontrollen af MegaManden er helt OK. Den er ikke vildt revolutionerende, men den er bestemt heller ikke besværlig, og den ødelægger på ingen måde noget i spillet. Noget jeg dog ikke forstår, er at Mega Man skal dreje med rundt når man drejer kameraet med skulderknapperne. Hvorfor kan kameraet ikke bare svinge rundt, og så kunne man selv vende Mega Man rundt ved at tryk på O knappen. Der er jo en grund til at den knap blev taget i brug. Oven i hatten har man også et glimrende lock-on system, til når der skal skydes baddies. Det er en meget hjælpsom feature, og den kommer flittigt i brug under de mange boss-kampe og når de mange horder af fjender skal nedlægges.

Holdbarhed er også noget man kan finde i Mega Man Legends 2. Der er nu et helt world-map med forskellige lokationer at udforske og kæmpe sig igennem, og boss-kampene er ikke så urimeligt svære som i de "normale" Mega Man spil. Sværhedsgraden er også godt afstemt, så man normalt kan klare det i anden forsøg, hvis ikke det gik første gang.

Konklusion

Mega Man Legends 2 er bestemt ikke mit favorit spil, men det er bestemt heller ikke dårligt. Grafikken er god, lyden er okay, kontrollen fungerer præcist som den skal, og der er en hel masse at tage sig til. For fans af Mega Man & Co. er der uden tvivl ingen vej uden om Mega Man Legends 2, og for andre, der bare godt kan lide et godt action-adventure en gang imellem, kan jeg roligt anbefale dette spil. Du skal dog vide en ting: der er altså bedre alternativer derude, og hvis du leder efter et rendyrket rollespil er dette ikke spillet for dig.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 83 55 50.

Om Kristian Meller