Mega Man X5

Der er nogle spil der nægter at dø. Capcom har gjort det til deres varemærke, at producere denne slags spil. De fleste med bare en lille smule kendskab til spilbranchen kan nok regne ud, at det er Mega Man serien og Street Fighter serien, jeg taler om. Man kan næsten ikke undgå, at stifte bekendtskab med en af disse to titler på et eller andet tidspunkt, da de efterhånden er kommet til praktisk talt alle konsoller på markedet. Men hvis du hører til dem, der endnu ikke har spillet et Mega Man spil, så giver Capcom dig chancen nu. Det sker i Playstation spillet Mega Man X5

Red Universet... igen

Baggrunden for Mega Man X5 er som følger: en stor rumstation (en slags planet-dims), der hedder Eurasia (Europe/Asia.. Meget originalt) bliver overtaget af en ond kraft, som derefter piller ved stationens kunstige tyndekraft. Det resulterer i, at Eurasia har direkte kurs med Jorden, og at de to vil kollidere indenfor 48 timer, hvis der ikke gøres noget hurtigt. Der findes dog en løsning på problemet. Løsningen hedder Enigma, et gammelt våben, som åbenbart engang for længe siden blev brugt i en nu næsten glemt krig. Der er bare det problem, at våbenet er mere eller mindre defekt. Derfor er det nu din opgave, i rollen som superhelten Mega Man, at finde Enigma, få den til at virke, og herefter redde Jorden fra den totale udslettelse..Meget simpelt.

Denne lille forhistorie indgår i en slags intro sekvens, der i starten, mest af alt minder, om en blanding af Pokémon, og de klassiske Transformers. Grafikken er holdt i den velkendte japanske Animé stil, og lyden er ligeledes den sukkersøde japaner-rock, som vi efterhånden kender så godt fra andre japanske computerspil.

Et spil som i gode gamle dage

Når loading skærmene er overstået, kan man så begynde at styre rundt med Mega Man. Her er det, at man føler sig sat tilbage i tiden, til dengang NES og SNES var hvad folk forbandt med konsoller.

Mega Man X5 er nemlig et klassik 2D platformspil, hvilket vil sige, at man kun kan gå til siderne, og ikke i dybden i billedet, som det er tilfældet i 3D platformspil. Spillets gameplay er meget simpelt. Det gælder om, at nå frem til bossen der er belejligt placeret i slutningen af banen, og på vejen er der en masse forskellige fjender, der skal nedlægges. Det er som sagt det klassiske gameplay, der kan lede tankerne hen på f.eks. Mario spilleme.

Styringen i spillet er også meget simpel, hvis man alligevel ikke er helt fortrolig med styringen af sin figur, har Capcom lavet en Training Mode, der giver spilleren mulighed for at øve kontrollen i en træningsbane, der ligesom de andre baner også har en boss, som man skal besejre for at gennemføre banen.

I løbet af spillet, er der indlagt små dialog-sekvenser, som er med til at bygge spillets handling op. Det er ret godt, både fordi man får gode råd undervejs, og det giver dig også mulighed for at få hvilet din tommelfinger, der godt kan gå hen og blive øm af alt den trykken på "aftrækkeren". Mange vil nok mene, at sværhedsgraden i denne type spil alt for ofte er for lav. Det største problem ved Mega Man X er netop også at det ikke giver voldsom udfordring, og selv nybegyndere i genren vil finde det en kende let. Der er en række interessante muligheder i Mega Man X, blandt andet muligheden for at spille X´s robot makker Zero, samt muligheden for at tage våben fra døde bosses, og bruge dem til at komme videre i spillet med.

Klassisk grafik og lyd

Grafikken i Mega Man X5 er af den gamle skole. Den er farvestrålende, og rimelig detaljeret, også selvom vi taler om oldschool 2D grafik. Det er med andre ord grafik, som fans af denne slags spil vil kunne nikke genkendende til. Lyden er også klassisk, den har alt hvad et spil af denne slags skal have: eksplosioner, lyden fra Mega Man våben, og ikke at forglemme den pumpene Anime musik i baggrunden, der er med til at sætte fart over feltet. Så er man fan af genren eller Mega Man spil, er det med andre ord lige sagen.

På bundlinien

Mega Man X5 viser, at et spil sagtens kan være godt selvom grafik og lyd ikke er helt up to date. Så længe man føler sig underholdt, og det ikke er for let, eller for svært for den sags skyld, så er grafik og lyd underordnet. Mange vil sikkert mene, at grafikken i spillet er dårlig, det er den også hvis man sammenligner den med grafikken i et 3D platformspil som Rayman Revolution. Men de 2 spil skal ikke sammenlignes grafisk. Capcom har nemlig ikke haft som mål, at lave 3D grafik. Deres mål har været at lave et moderne 2D platformspil, og det må man sige er lykkes.

Jeg synes personligt, det er fedt, at Capcom laver et 2D platformspil, for dem er der efterhånden ikke mange af på markedet. Så hvis du, ligesom jeg, godt kan lide de klassiske 2D platformspil, så er Mega Man X5 måske et spil du skulle tage at kigge nærmere på. Det er nostalgi for alle pengene. Men hvis du ikke er til 2D platformspil, så skulle du nok bruge dine penge på et andet spil.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 83 55 50.

Om Kristian Knuth