Gameboy Advance: Så kom Bomberman Tournament endelig til Danmark. Alle der har prøvet et Bomberman spil før i multiplayer, ved at det er tæt på så sjovt som multiplayerspil nogensinde kan blive, hvorfor vi har glædet os meget til at få lov til at teste GameBoy Advance udgaven af Bomberman. Tænd lunten og lad bomberne rulle, det er tid til et spil Bomberman!

Hele tre ting!!
Bomberman Tournament er egentlig hele tre spil i samme pakke, ikke helt ulig et vist chokolade koncept kendt fra fjernsynet. Der er klassiske singleplayer Battles, der er multiplayer Battles med op til 4 deltagende spillere, og der er en Pokémon-agtig Quest Mode. Battles er det klassiske Bomberman gameplay klemt ned på den lille GameBoy Advance skærm. Du styrer en bomberman i en labyrint, fyldt med kasser (eller andet ragelse, afhængig af hvilken bane der spilles på), som du skal sprænge væk ved at placere bomber rundt omkring. I kasserne kan der være forskellige powerups, der for eksempel kan give dig flere bomber eller give dine bomber større sprængkraft. Det gælder naturligvis om at slå sine modstandere ihjel, hvilket hurtigt bliver utroligt svært når bomberne sprænger til højre og venstre.

Mens Battle, både i single player og multiplayer, stort set er magen til Pc versionen af Bomberman, så er Quest Mode et sødt lille rollespil, der giver Bomberman Tournament et ekstra pift af levetid. I Quest Mode skal du finde Max, der er en af dine bomberman kammerater, der er forsvundet på planeten Phantarion, der netop er blevet ramt af 5 kometer. Du styrer Bomberman fuldstændigt som du styrede hovedpersonen i Pokémon spillene til GameBoy Color. Faktisk er der utroligt mange andre ligheder imellem Quest Mode og de klassiske Pokémon spil, hvilket helt sikkert vil henrykke det yngre publikum.

Du skal samle monstre, såkaldte Karabons, der kommer i forskellige klasser, ligesom Pokémons, for eksempel ild, elektricitet, vand og lignende. Ved at sprænge planter væk rundt omkring på de temmelig store kort, som du færdes på imellem byerne, kan du finde forskellige powerups, der gør den Karabon du har aktiveret bedre til at slås. Når du så møder en anden Pokémon... undskyld .Karabon træner, kan din Karabon slås mod modstanderens Karabon. Dette gøres på en måde der er lidt langsommelig. Du vælger 3 kombinationer af 3 handlinger (en handling kan for eksempel være at angribe, forsvare eller anvende Karabonens specielle egenskab). Derefter udspiller kampen sig på skærmen, mens de to Karabons der slås, udfører de handlinger du har givet dem ordre til i den beordrede rækkefølge. Det virker lidt langsommere, og da det er ren tilfældigt om du blokeret et fjendtligt angreb, virker det ikke helt så dynamisk som kampsystemet i Pokémonspillene.

Når du ikke lige leger med din Karabon færdes du som sagt rundt omkring på ret store kort, hvor du med dine bomber (som der er 10 forskellige typer af i alt) skal besejre forskellige monstre, ligesom man gør i Battle mode. Ved at besejre monstre kan du tjene penge, som du kan bruge i de forskellige byer du besøger. Alt i alt, igen meget tæt på Pokémon. Dog er din handlefrihed og antallet af ting at give sig i kast med i Bomberman Tournament, ikke nær så stort som i Pokémon spillene, og manglende data og baggrund om de enkelte Karaboner, gør dem knap så interessante som væsnerne i Pokémon spillene. Men ikke desto mindre har spillet samme samlerappel som Pokémon serien, så Pokémon fans vil helt sikkert finde det interessant.

Flot og farverigt

Grafisk er Bomberman Tournament en ganske god oplevelse. Grafikken i Quest Mode er både nuttet og virkelig farverig, og der er nogle virkelig gode og søde billeder af de Karaboner du kan have med. Grafikken i Battle mode er ikke altid helt så flot som i Quest, men for det meste går alting så stærkt, at du næppe får tid til at tænke over det. Lyden består primært af enkelte kamplyde og eksplosioner fra bomber, bakket op af en temmelig munter baggrundsmelodi, der kan blive irriterende i længden. Dog er lyden af bomberne helt i top, og giver den helt rette Bomberman-stemning.

Det her er underholdning!

I multiplayer med op til fire spillere (der kræver 4 GameBoy Advance konsoller og et link kabel, men kun et enkelt spil) er load tiden desværre temmelig lang før hver bane. Men når først kampen er i gang er Bomberman Tournament noget af det fedeste multiplayer du kommer til at opleve på din GameBoy Advance konsol i lang lang tid (eller i det mindste indtil Mario Kart Advance kommer). Når man kombinerer det utroligt underholdende og hurtige multiplayer gameplay med både en interessant single player Battle Mode og en ganske fornøjelige, om end lidt simple, Quest Mode, så leverer Bomberman Tournament utrolig megen underholdning for pengene. Hvis du ikke ejer et link kabel, eller har nogen at spille multiplayer med, så er der stadig gods nok i Bomberman Tournament, til at underholde dig i mange timer, så det skal ikke være dit argument for ikke at købe dette virkelig underholdende spil. Hvis du ikke kan vente på at der kommer et Pokémon spil eller et almindeligt rollespil til GameBoy Advance, så kan du roligt fordrive tiden med Bomberman Tournament imens.

Spillet distribueres i Danmark af Nintendo - Electronic Fun, der med glæde viser vej til nærmeste forhandler, hvis du ringer 89 44 22 35.

Om Søren Busch Knudsen