Globetrotter 2

Vi har tidligere lavet et preview af danske Deadline Games puzzle/quiz spil Globetrotter 2, der efter overtagelsen af Vision Park udgives af I.Q. Media. Dengang var vi ikke i tvivl om at Globetrotter 2 var et underholdende og fornøjeligt familiespil. Nu hvor vi har fingre i den endelige version kan vi kun konkludere at vi havde ret i vores preview.

På med rygsækken

Som du måske ved (eller ikke ved, i hvilket tilfælde du så får det at vide nu) så var det første Globetrotter-spil, en pudsig blanding af et quizspil og et rejsespil. Du skulle rejse rundt mellem verdens storbyer og tjene penge og energi, ved at svare på spørgsmål, om den by eller det land du befandt dig i. Det hele var pakket ind i flot grafik, hyggelig stemning og masser og atter masser af flotte fotografier fra de steder du besøgte. Du skulle forestille at være medlem af en "Globetrotter Klub", der gav dig opgaver, som du skulle løse rundt omkring i byerne. Opgaverne var altid at finde et bestemt monument eller andet landmærke, tage et billede af det, og vende tilbage til klubben, for at modtage en ny opgave og en belønning. Det gav et formål i spillet, så du ikke bare skulle vælte rundt uden noget mål og svare på spørgsmål. Konceptet var simpelt, men det virkede og gik rent ind hos de computerspillere, der søgte efter anden form for afslapning end Quake III. Det var ligesom Deadline Games spil "Mistænkt" et rigtig "far og mor-spil", der krævede masser af paratviden og en god stedsans.

Konceptet i Globetrotter 2 er stort set fuldstændig det samme som i Globetrotter 1, dog med enkelte markante forbedringer. Spillets opbygning er det samme som i etteren og interfacet er magen til. Du starter i en storby (denne gang er det Washington, ikke København, hvilket faktisk er mere underholdende) og skal derefter arbejde dig op i graderne i Globetrotter-klubben ved at løse missioner, for til sidst at blive præsident i klubben. Du bevæger stadig din figur rundt på et bykort i søgen efter landmærker og spørgsmål, der kan give dig energi, eller butikker, hoteller eller arbejdspladser, der er nødvendige for at hold din person i gang. Du skal namlig sørge for hele tiden at være udhvilet, hvilket kræver en overnatning på et hotelværelse.

Den slags koster penge, så jobs i forskellige virksomheder skal financiere din verdensrundfart. Penge og energi kan dog også tjenes ved at finde bonussteder rundt omkring på kortet og svare på et spørgsmål. De jobs du kan tage varierer stadigvæk afhængigt af hvilken virksomhed du finder, da virksomhedens type fungerer som kategori for de spørgsmål, du skal svare på for at tjene penge mens du arbejder. Generelt kan du ikke foretage dig noget i Globetrotter 2, uden at skulle svare på godt formulerede og varierede spørgsmål.

Men denne gang har man valgt at udvide konceptet. Der er kommet tre små minispil: et hvor du skal køre jeep, et hvor du skal styre en gummiflåde og et hvor du skal bestige bjerge. De er alle temmelig underholdende, har en tilpas længde og sværhedsgrad og giver en god variation i spillet. Dertil kommer nye korttyper, da du nu kan udforske udendørsområder. Det vil sige at du kan bevæge dig på et kort over Amazonas jungle eller trave rundt i bjergene i Alaska. Det er en ren kosmetisk ændring, da du kan alle de ting du kan på et bykort på disse "natur"-kort, men det giver mulighed for at besøge steder, som ikke lige befinder sig i en storby, som for eksempel Grand Canyon.

Masser af småting
Mængden af andre små ændringer og forbedringer er temmelig stor. Der er kommet 3 nye personer, som du kan møde på oversigtskortet (i gamle dage kunne du kun møde en tyv, hvilket ikke var voldsomt underholdende). Der er også kommet en politimand, der kan vise dig vej, hvis du søger en speciel bygning, der er kommet en "joker", som du kan vædde med, og så er der hajer. Hajer er godt nok ikke rigtig en person, men deres effekt på spillet er temmelig stor. De opholder sig naturligvis i vandet (duh!), så du kan nu ikke længere bare vade frit rundt på store havområder på kortet, uden at skulle tage dig i agt for hajangreb. Det gør det for eksempel temmelig farligt at bevæge sig mellem øerne i Hawaii. Desuden er der blevet introduceret en bus som nyt transportmiddel mellem byerne.

Det er ikke kun nye features Globetrotter 2 kan prale med. Selve spillet er blevet større på stort set alle måder. 3.000 nye spørgsmål, 3.000 nye fotografier og 30 nye kort og lige så mange nye jobtyper at rode med. Det har til dels løst det problem vi klagede over i Globetrotter 1, at hvis man brugte lang tid i samme område begyndte spørgsmål, man allerede havde svaret på, at gå igen, hvilket blev kedeligt på sigt. Globetrotter 2 virker som et mere komplet spil end den første udgivelse, simpelthen fordi der er mere at tage sig til og spillet er betydeligt mere varieret end forgængeren. Men til trods for enkelte små minispil, der som regel er hurtigt overstået, er der stadig tale om et spil til en målgruppe, der skiller sig ud fra de typiske computerspillere.

Far og Mor
Globetrotter 2 bliver nok ikke det spil du kommer til at se i computercaféer, da det mest er et spil for folk, der holder af brætspil som Trivial Pursuit og som kan lide at få deres paratviden testet og udbygget. Det er et typisk spil for det lidt ældre publikum (og for spilredaktører, der absolut ikke kan finde ud af CounterStrike). Spillets spørgsmål spænder bredt fra fysik over kultur og historie til viden om geografi og dyreliv. Der er noget for enhver smag, og ligesom Globetrotter 1 er Globetrotter 2, til trods for manglende multiplayer, velegnet til at sidde sammen med kæresten eller hustruen og spille, for man kan sagtens være to eller tre om at diskutere, hvad man skal svare på de enkelte spørgsmål.

Globetrotter 2 løfter faklen efterladt af Globetrotter højt og flot. Spillets nye funktioner og muligheder, gør spillet til en mere komplet og underholdedne spiloplevelse, der bestemt er en investering værd. Hvis du ikke rigtig er til det brede udbud af spil, men gerne vil udfordres mentalt, så lever Globetrotter 2 op til opgaven og vil med garanti underholde dig til langt ud på de sene nattetimer... og så er spillet endda dansk.