Score: 4

Gameboy Advance: Tweety and the Magic Gems var et af de spil vi testede en japansk udgave af, før GameBoy Advance konsollen kom herhjemme. Dengang forstod vi ikke meget af hvad der foregik, så det var ganske interessant at få lov til at teste en engelsk udgave af spillet, så man rent faktisk kunne følge med i handlingen og forstå hvad der stod på skærmen. Dog betyder det også at vi nu kan gennemskue hvor trivielt og kedeligt spillet egentlig er.

Mario Party. uden Mario. Må man det ?
I Tweety and the Magic Gems er den lille gule Warner Bros. fugl "Tweety" kommet i problemer da han åbner en magisk kiste i skoven og derved befrier en magisk formular, der nu langsomt er ved at forvandle ham til en stenfigur. Men Tweety får heldigvis hurtigt hjælp af det samlede persongalleri fra Warner Bros. tegneserierne, blandt andet Daffy Duck, Snurre Snup og Pelle Gris, der begiver sig ud på en jordomrejse, for at finde en måde at redde Tweety på.

Rundt omkring i nogle af verdens storbyer ligger 5 magiske juveler, hvis magiske kraft skal samles for at hæve den forbandelse, der er kastet på Tweety. Du skal bevæge din figur, der er totalt 6 Warner Bros. figurer at vælge imellem, rundt på et stort verdenskort, via en lang række felter, på en måde, der med det samme leder tankerne tilbage på klassikere som Mario Party. I stedet for at slå terninger om hvor langt du må flytte din figur trækker du et spillekort og flytter kortets værdi i felter. Felterne hænger sammen i ruter, så det er op til dig at vælge den rigtige og hurtigste rute, for at komme frem til de 5 byer der indeholder juveler, så du kan samle alle fem farver før dine modstandere.

Der er to former for områder på kortet: der er almindelige felter, der enten er hvide eller røde, samt byfelter, som du kan gå ind i. Når du går ind i en by kommer du til et lille kort over den storby du er i. Inde i byerne skal du også bevæge dig rundt fra felt til felt og det er her du kan lave en masse sjove ting, så som at købe powerups i en butik, samle juvelers magiske kraft eller se på en berømt seværdighed, som byen er kendt for.

De røde felter på kortet er mini-game felter, og nå du lander på et af dem hives alle spillere ind i en dyst, ligesom i Mario Party. Der er kun 16 forskellige minispil og fælles for de fleste af dem er, at de er meget hurtigt overståede, og at de som regel involverer at du skal trykke meget hurtigt på A og B knappen. Spillene er ikke så varierende eller intelligent fundet på, som de minispil vi har set i Mario Party 2, og det er et problem at de er hurtigt overståede, da det giver en skæv balance imellem brætspilsdelen og minispillene. Du bruger al for lang tid på at vade rundt på kortet, blot for at spille et minispil, der er overstået på 10 sekunder. Kombiner det med det lave antal minispil og Tweety and the Magic Gems levetid forkortes betydeligt.

Me think me saw a pussycat

Grafisk er Tweety and the Magic Gems ganske nydeligt. Der er mange farver og masser af sjove og lærerige detaljer på verdenskortet, selvom det ikke er den mest imponerende grafik vi endnu har set til GameBoy Color. Animationerne af de forskellige Warner Bros. figurer er også ganske flot lavet, og det giver da også spillet en god genkendelsesværdi fordi børn og barnlige sjæle kender figurerne.

Men selvom grafikken er nydelig og selvom Tweety and the Magic Gems tillader op til 4 spillere via link kabel, er spillet plaget af at være en dårlig gennemarbejdet og designet Mario Party klon. Spillet er utrolig simpelt, minispillene er for få og der er langt imellem dem (og flere af dem er helt utilgivelig kedelige og simple) og der er en absurd ubalance i spillet. Andre spillere kan få dig til at miste den magiske kraft du har samlet, ved at anvende en ting de kan købe i en butik. Andre gange mister du en speciel juvels farve helt automatisk, så alt den tid du har brugt på at rende rundt og finde juvelen er spildt og du kan begynde forfra. Det betyder også at det tager lang tid at spille Tweety and the Magic Gems, hvilket ikke ligefrem hjælper på underholdningsværdien.

Alt i alt er jeg skuffet over Tweety and the Magic Gems. Jeg havde forventet at spillet var mere som Mario Party og mindre som at få hånden i klemme i en bildør. Det er måske groft sagt, for når alt skal frem så er Tweety and the Magic Gems ikke et bund elendigt spil, det er bare heller ikke særlig godt. Taget i betragtning af hvilke andre virkelig gode kvalitetsspil, der er ude til GameBoy Advance konsollen, har jeg svært ved at se hvordan Tweety and the Magic Gems skal kunne klare konkurrencen, eller hvorfor nogen ville køre dette spil, når nu for eksempel kan få Rayman Advance eller F-Zero til de samme penge.

Spillet distribueres af Nintendo - Electronic Fun, der med glæde viser vej til nærmeste forhandler, hvis du ringer 89 44 22 35.