StarTopia

Der er åbenbart ikke den ting eller den hændelse, der ikke kan laves en økonomisk simulation over. StarTopia er den nyeste af slagsen, der sætter dig i lederstolen for en rumstation, besøgt af en lang række forskellige rumvæsner, der hvis du bygger din station ordentligt vil bruge alle deres penge hos dig. Ja det lyder måske lidt søgt, men taget den danske sommer i betragtning har du sikkert alligevel ikke andet at lave, end at sidde indenfor og spille computerspil.

I rummet kan ingen høre kasseapparatet

Konceptet i StarTopia er simpelt, og lugter meget som en blanding af Theme Park Inc. og det aldrende Theme Hospital, og så kan man jo mene om det hvad man vil. I spillet skal du bygge en lang række forskellige rum i din rumstation, for at opnå de mål du har fået i starten af en mission. Det kan for eksempel være at du skal bygge en handelsstation og handle for et bestemt beløb eller at du skal kurere et bestemt antal syge rumvæsner, ved at bygge og drive et hospital. Efterhånden som du kommer længere og længere frem i spillet, bliver dine mål naturligvis større og mere besværlige at nå. Hvis du ikke kan lide at arbejde under pres eller have begrænsninger på spillets udvikling, kan du starte et multiplayer spil eller et såkaldt "sandbox" spil og spille et åbent spil mod en computermodstander.

Der er 9 forskellige racer af rumvæsner, der kommer og besøger din rumstation. De har hver deres behov og præferencer, og dertil kommer at hvert rumvæsen har specielle egenskaber og ønsker. Nogle rumvæsner kan desuden ikke døje bestemte andre racer, så der er meget at holde øje med. For at tjene penge kan du enten bygge rum, hvor rumvæsnerne skal betale for forskellige tjenester, som for eksempel et hospital eller et diskotek (eller en "love nest" !!) eller du kan handle med varer, som du bygger på dine fabrikker, hvis du har bygget nogle sådanne. Det er stort set op til dig selv hvordan du får din økonomi til at hænge sammen, du skal blot sørge for altid at have energi (hvilket er lig penge) nok til at holde stationen kørende. Fælles for de fleste rum eller maskiner du kan bygge er at du skal hyre specielle rumvæsner til at passe dem. De grå rumvæsner (du ved dem fra X-files med store sorte øjne, der bortfører og fornøjer sig med kvæg når ingen kigger) er dygtige læger, og skal derfor ansættes for at passe dit hospital, mens dine tunge maskiner og fabrikker for eksempel skal betjenes af de noget grovere og lidt primitive Groulien Salt Hogs. Du skal naturligvis sørge for at dine ansatte får løn og at de ikke går og dratter omkuld af træthed eller sult (eller hvad det nu er rumvæsner føler efter en 24 timers arbejdsdag).

Rumstationen er delt op i 16 sektorer og i forskellige dæk. Der er 3 dæk i alt, selvom du i starten kun har adgang til et enkelt. Det nederste er det industrielle dæk, hvor dine arbejdere bor, arbejder og hvor dine lagre og docking-faciliteter befinder sig. Andet dæk er hvor rumvæsnerne tusser hen for at more sig, og hvor du kan bygge butikker, diskoteker, hoteller og naturligvis, de berygtede Love Nests (der gav mig skrækkelige flashbacks til dengang jeg skulle anmelde Lula Wet Attack: The Empire Cums Back, for et andet dansk spilsite). Det øverste dæk er et "miljø dæk", hvor du kan lave forskellige haver og miljøer, hvor du kan dyrke forskellige ting (der naturligvis kan sælges) eller du kan lade dine besøgende rumvæsner trille omkring i landskaberne, hvis du ellers kan tilpasse klimaet så det passer til det enkelte væsens præferencer. Igen er det en balancegang for at holde alle væsnerne på din rumstation beskæftiget og tilfredse.

Det lyder måske meget simpelt og langt hen af vejen er StarTopia egentlig også et spil der er rimelig simpelt at spille når først du har styr på menuerne og kontrollen. Men efterhånden som du kommer frem i missionerne, kan du begynde at overtage nye sektioner i rumstationen, når du har brug for lebensraum, og før eller siden vil det lede dig på kollisionskurs med computerstyrede spillere, der har oprettet deres baser andre steder i rumstationen. Kamp er forholdsvis simpel og sker kun når du forsøger at overtage en sektion fra en modstander. Men som du får kontrol over større og større områder og flere dæk, kommer du til at hoppe rundt for at sørge for at alt kører optimalt. Heldigvis (eller desværre for spillets levetid) fungerer de fleste rum og bygninger optimalt så snart de er bygget og du har ansat personale. Så skal du bare sørge for at der er soveplader til de ansatte og at der er strøm nok. Der er enkelte rum du kan indrette selv, lidt i stil med Theme Hospital. Desværre er der ikke særlig mange ting at proppe ind i de enkelte rum, så det koncept går lidt tabt.

3D Naturligvis !

Grafikken i StarTopia er ganske udmærket. Du ser dine rum, eller "bygninger" om man vil, i 3D. Kameraet er mere eller mindre fuldstændigt mobilt, så du kan placere det i den vinkel eller den højde du har lyst til. Du kan sidde og følge med i hvordan dine besøgende og ansatte går rundt i rumstationen og følge deres daglige rutiner (selvom de for det meste begrænser sig til arbejde, spise og sove, så det er omtrent lige så ophidsende som at iagttage en spilredaktørs liv). Du kan desuden altid kalde en profil frem over hver enkelt besøgende og se hans eller rettere "dens" præferencer og personlighed, og følge med i hvordan rumvæsnet har det. Desværre er rumvæsnerne inden for sammen race komplet umulige at skelne fra hinanden, så det er ikke voldsomt gavnligt at sidde og glo alle rumvæsnernes profiler igennem, for når først du har "sluppet" et væsen er det præcise samme individ svært at finde igen.

Grafikken er primært holdt i grå og mørke farver, hvilket måske er meget naturligt taget i betragtning at spillet foregår indendørs i en rumstation. 3D grafikken er ret funktionel, hvilket betyder at 3D modellerne af de enkelte rumvæsner er forholdsvist grove, men på den anden side skal computeren jo også vise masser af dem på skærmen af gangen. Der er enkelte bygninger og rum der er meget flotte, men for det meste er grafikken en smule tam. Generelt er grafikken ikke noget jeg falder på halen over, men man må tage hatten af for det meget velfungerende og glidende kamera og den hurtige 3D grafik.

Lyden er ganske god. Der er en glimrende stemningsmusik, der hele tiden kører i baggrunden. Dertil kommer enkelte lydeffekter, men det bedste er dog din "advisor", der giver spillet en tyk gang Hitchhikers Guide to the Galaxy humor. Advisorens stemme er godt indtalt og han har masser af varierende bemærkninger og sjove kommentarer, der fra tid til anden kan få dig til at trække på smilebåndet. Hans bemærkninger indeholder masser af Douglas Adams-agtig crazy humor, med obskure fakta om fjerne planeter eller rumvæsner.

Men holder det så i længden?

StarTopia var såmænd ganske underholdende, men det formåede aldrig rigtig at blive nær så fængslende som Theme Park Inc. Eller Theme Hospital. Måske fordi jeg føler at meget af det spillet kan finde på, har jeg set før i en eller anden udformning, eller måske fordi jeg syntes at der var for lidt at tage sig til, selv på de senere missioner. Det er rigtig at der er masser af handel og du kan sidde og glo på dine beboere vade rundt, men når først din base fungerer og du tjener penge, så er der ikke rigtig noget nyt at lave og det bliver temmelig kedeligt at se på rumvæsnerne da de egentlig ikke gør noget underholdende.

Nu kan det måske lyde som om jeg ikke kan lide StarTopia, og der må jeg skynde mig at sige at spillet havde masser af elementer der underholdt mig og at jeg bestemt ikke har noget imod spillet. Det der for mit vedkommende ikke var godt nok var spillets længerevarende levetid. Dog er StarTopia ganske sjovt i små doser, og hvis man ikke før har fornøjet sig med spil som Theme Hospital eller Theme Park Inc. er fornøjelsen og underholdningen ved at spille StarTopia meget større. For totale fans af økonomiske situationer er der slet ikke noget at rafle om.

Spillet distribueres af Infogrames, der gerne henviser til nærmeste forhandler på 86 18 45 18.